Vaisto ja äly
Arvostelijan mielestä selvä rajaviiva pitäisi
vetää vaiston ja älyn välille. Mehiläisten rakentamat mehiläispesät, majavan
tekemät padot keskelle luonnontieteilijän lattiaa pohjaa samoin kuin jokeen
ovat vaiston tekoja ja vaikutuksia, ikuisesti muuttumattomia. Sen sijaan älyn
teot ovat löydettävissä toiminnoista, jotka eläin on ilmeisesti miettinyt
loppuun asti, siellä missä ei vaisto vaan päättely alkaa vaikuttaa, kun sen
kasvatus tai harjoitus kutsuu esiin taidollisen herkkyyden ja kehityksen. Ihmisellä
on päättelykyky, pikkulapsella vaisto; ja nuori eläin osoittaa enemmän
kumpaakin kuin lapsi.
Jokainen väittelijä samoin kuin mekin tiedämme, että asia on näin. Jos joku
materialisti kieltäytyy myöntämästä sitä, se johtuu ylpeydestä. Kieltäen sielun
sekä ihmiseltä että eläimeltä hän on haluton myöntämään, että eläimellä on äly
samoin kuin hänellä itselläänkin, vaikka ehdottomasti pienemmässä määrin. Kirkonmies,
uskonnollisuuteen taipuvainen luonnontieteilijä ja nykyajan metafyysikko
vuorostaan kaihtavat sen myöntämistä, että ihmisellä ja eläimellä on
kummallakin sielu ja kykyjä, jos nyt ei yhtä kehittyneitä ja täydellisiä, niin
ainakin samannimisiä ja samaa olemusta. Kukin heistä tietää, tai kunkin heistä
pitäisi tietää, että vaisto ja äly ovat kaksi kykyä, jotka ovat täysin
vastakkaisia heidän luonnossaan, kaksi vihollista, jotka ovat jatkuvassa
ristiriidassa. Elleivät he hyväksy kahta sielua tai prinsiippiä, heidän on joka
tapauksessa tunnustettava näiden kahden mahdollisuuden läsnäolo sielussa. Kumpikin
on eri paikassa aivoissa ja he tietävät hyvin niiden sijainnin, koska he voivat
eristää ja tilapäisesti hävittää ne vuorotellen – sitä mukaa kuin he sattuvat
kiduttamaan jotain elintä tai elimen osaa kauheiden vivisektioidensa aikana. Eikö
vain inhimillinen ylpeys yllyttänyt paavia sanomaan:
Kysy ketä varten taivaankappaleet loistavat;
Ketä varten on maapallo?
Ylpeys vastaa: se on minua varten.
Minua varten kelpo luonto herättää hyvää tekevän voimansa
Kasvattaa jokaisen yrtin ja avaa jokaisen kukan.
* * *
Minulle kaivos antaa tuhat aarrettaan
Minulle terveys virtaa tuhannesta lähteestä
Aallokko vyöryy minua kuljettaakseen, aurinko valaisee nousuni
Maapallo on jakkarani, taivaissa valtaistuinkatokseni!
Tämä sama tiedostamaton ylpeys sai Buffonin
lausumaan paradoksaaliset huomautuksensa ihmisen ja eläimen välisestä erosta. Tuo
ero johtuisi " ajattelun puutteesta", hän sanoo, "sillä eläin ei
tunne, että hän tuntee". Mistä Buffon tietää sen? "Se ei ajattele,
että se ajattelee", hän lisää, kerrottuaan yleisölle, että eläin muistaa,
usein harkitsee, vertaa ja valitsee!15 Kuka ihmeessä uskottelisi, että lehmä tai
koira ei osaa ajatella? Eläin voi ajatella ja voi tietää ajattelevansa sitäkin
herkemmin kun se ei voi puhua ja ilmaista ajatuksiaan. Kuinka Buffon tai kukaan
muu voi tietää? Luonnontieteilijä on kuitenkin osoittanut tarkoilla
havainnoillaan, että eläimellä on äly. Kun tämä on ratkaistu, meidän täytyy
vain toistaa Tuomas Akvinolaisen määritelmä älystä – ihmisen kuolemattoman
sielun etuoikeudesta – nähdä, että sama kuuluu eläimelle.
Tehdäksemme oikeutta todelliselle kristilliselle filosofialle voimme
osoittaa, että alkuperäinen kristinusko ei ole koskaan julistanut sellaista
julmaa oppia – todellinen syy siihen, että niin monet parhaista ihmisistä kuin
myös korkeimmista älyistä ovat luopuneet Kristuksen ja hänen oppilaidensa
opetuksista.
Filosofia, sinä elämän opas ja hyveen keksijä!
Cicero
Filosofia, sinä elämän opas ja hyveen keksijä!
Filosofia on vaatimaton viisaustiede, se on kaikki todellisuutta ja pelkkää
antamista. Vihaan juhlallisuutta ja teeskentelyä, jonka taustalla on vain
pelkkää ylpeyttä.
Plinius
Jos ihmisen – tuon karkeimman, eläimen kaltaisen
samoin kuin pyhimmän – kohtalo on kuolemattomuus teologisen opetuksen mukaan,
mikä on lukemattomien eläinkunnan joukkojen tuleva kohtalo? Useat
roomalaiskatoliset kirjoittajat – kardinaali Ventura, kreivi de Maistre ja
monet muut – kertovat meille, että "eläimen sielu on voima".
"On osoitettu selvästi, että eläimen sielun", sanoo heidän
kaikunsa de Mirville – "synnytti maa, sillä näin sanotaan
Raamatussa. Kaikki elävät ja liikkuvat sielut (nephesh eli
elämänprinsiippi) tulevat maasta, mutta sallittakoon minun selittää: ei
yksinomaan tomusta, mistä niiden ruumiit samoin kuin meidänkin ruumiimme on
tehty, vaan maan voimasta, ts. sen aineettomasta voimasta, kuten kaikki voimat
ovat… meren, ilman jne. voimat, jotka kaikki ovat niitä elementaariluokkia
(principautés élementaires), joista olemme puhuneet muualla."16
Markiisi de Mirvillen ymmärryksen mukaan tuo termi tarkoittaa, että
jokainen "elementti" luonnossa on piiri, jonka täyttävät ja jota
hallitsevat sen vastaavat näkymättömät henget. Länsimaiset kabbalistit ja
ruusuristiläiset nimittivät niitä sylfideiksi, undiineiksi, salamantereiksi ja
maahisiksi; kristilliset mystikot, kuten de Mirville, antavat niille
heprealaiset nimet ja luokittelevat ne kaikki erilaisten demonien joukkoon
Saatanan alaisuuteen – Jumalan luvalla tietenkin.
Hän kapinoi myös pyhän Tuomaksen päätöstä vastaan. Tämä opettaa, että
eläimen sielu häviää ruumiin mukana. Hän sanoo: "Meitä pyydetään tekemään
tyhjäksi tämä voima, joka on aineellisin voima maan päällä ja jonka nimi
on eläinsielu". Se on isä Venturan mukaan17 "arvostetuin sielu ihmisen sielun
jälkeen."
Hän oli juuri sanonut sitä aineettomaksi voimaksi ja nyt hän sanoo sitä
"aineellisimmaksi asiaksi maan päällä".18
Mutta mikä on tämä voima? George Cuvier ja akateemikko Flourens kertovat
sen salaisuuden.
"Ruumiiden muoto eli voima" (muoto tarkoittaa sielua tässä
tapauksessa, tulee ymmärtää), edellinen kirjoittaa, "on paljon
olennaisempi niille kuin aine, koska (tulematta olemukseltaan hävitetyksi) aine
muuttuu jatkuvasti, kun taas muoto on vallalla ikuisesti." Tähän Flourens
toteaa: "Kaikessa, missä on elämää, on muoto pysyvämpi kuin aine, sillä se
mikä muodostaa elävän ruumiin OLEMUKSEN, sen identtisyyden, samuuden, on sen
muoto."19
De Mirville puolestaan huomauttaa: "Se on määräävä prinsiippi,
filosofinen osoitus kuolemattomuudestamme",20 joten on tehtävä se johtopäätös, että
tällä harhaanjohtavalla sanalla tarkoitetaan sielua – ihmisen ja eläimen. Oletan,
että se on mieluummin se, mitä me sanomme AINOAKSI ELÄMÄKSI.
Leibnitzin näkemys sielusta
Oli miten tahansa, filosofia, sekä maallinen että
uskonnollinen, vahvistaa tämän esityksen, että nuo kaksi "sielua"
ovat sama ihmisessä ja eläimessä. Bossuetin rakastama filosofi Leibnitz tuntui
luottavan "eläimelliseen henkiinheräämiseen" tietyssä määrin. Koska
kuolema on hänelle "yksinkertaisesti tilapäinen persoonallisuuden
kääriytyminen", hän vertaa sitä ideoiden suojeluun unessa tai
perhoseen toukan sisällä. De Mirville sanoo: "Hänelle henkiinherääminen21 on yleinen laki luonnossa, mistä tulee
ihmeidentekijän suorittama suuri ihme ainoastaan sen ennenaikaisuuden,
ympäröivien olosuhteiden ja hänen vaikuttamansa tavan nojalla." Tässä
Leibnitz on aavistamattaan suuri okkultisti. Kukan tai kasvin kasvu ja
kukkiminen viidessä minuutissa useiden päivien ja viikkojen sijasta, kasvin,
eläimen tai ihmisen orastaminen ja kehittyminen ovat okkultistien säilyttämiä
tosiasioita. Ne ovat ainoastaan näennäisiä ihmeitä; luonnollisia tuotteliaita
voimia, joita aikaansaadut olosuhteet kiirehtivät ja tuhatkertaisesti
tehostavat vihittyjen tuntemien okkulttisten lakien vaikutuksesta. Epänormaalin
nopea kasvu on luonnonvoimien seurausta, joko sokeiden tai pienempien älyjen
aikaansaamia, jotka ovat ihmisen okkulttisen voiman alaisia, ja ne saadaan
vaikuttamaan kollektiivisesti esillekutsuttavan olion kehitykseen sen
kaoottisista alkuaineista. Mutta miksi kutsua yhtä jumalalliseksi ihmeeksi ja
toista saatanalliseksi tekosyyksi tai yksinkertaisesti petolliseksi
suoritukseksi?
Todellisena filosofina Leibnitzin on silti pakko jopa tässä kuolemasta
henkiinheräämisen vaikeassa kysymyksessä sisällyttää siihen koko eläinkunta
suuressa synteesissään ja sanoa: "Uskon, että eläinten sielut ovat
katoamattomia… ja mielestäni mikään ei paremmin sovi todistamaan
kuolemattomasta luonnostamme."22
Leibnitziä tukien Middletonin kirkkoherra Dean julkaisi v. 1748 kaksi
pientä nidosta tästä aiheesta. Yhteenvedossa hän sanoo, että "pyhät
kirjoitukset vihjaavat eri kohdissa, että eläimet elävät tulevassa elämässä. Tätä
oppia ovat tukeneet useat kirkkoisät. Kun järki sanoo, että eläimillä on sielu,
siitä seuraa samalla, että ne tulevat olemaan tulevassa tilassa. Niiden
oppirakennelmaa, jotka uskovat, että Jumala tekee tyhjäksi eläimen sielun, ei
tue mikään, eikä sille ole vankkaa perustaa..."23
Monet viime vuosisadan tiedemiehistä puolustivat Deanin hypoteesia
vakuuttaen sen olevan erittäin todennäköinen. Yksi heistä erityisesti – oppinut
protestanttinen teologi Charles Bonnet Genevestä on kirjoittanut hyvin
erikoisen teoksen Palingenesia24 eli "Uusi syntymä", mikä
tapahtuu, niin kuin hän yrittää todistaa, jokaisessa olevasta näkymättömästä
idusta johtuen, eikä hän, kuten ei Leibnitzkään, voi ymmärtää, että eläimet
pitäisi jättää pois oppirakennelmasta, joka niiden poissa ollessa ei olisi
kokonaisuus, sillä rakennelma tarkoittaa "lakien kokoelmaa".25
Koneellinen toiminta
Bonnet kirjoittaa: "Eläimet ovat ihailtavia
kirjoja, joihin luoja käytti korkeimman älynsä hämmästyttävimmät puolet. Anatomin
on tutkittava niitä kunnioituksella, ja jos hänellä on hitusenkin hienoa
ja järkevää tunnetta, joka on ominainen moraaliselle ihmiselle, hän ei koskaan
kuvittele noita sivuja kääntäessään, että hän on käsittelemässä liuskekiviä tai
rikkomassa pikkukiviä. Hän ei unohda koskaan, että kaikella elävällä ja
tuntevalla on oikeus hänen armeliaisuutensa ja sääliinsä. Ihminen saattaisi
huonoon valoon eettisen puolensa, jos hän perehtyisi eläimiin ja niiden
kärsimykseen. Tämä totuus on niin ilmeinen, että hallitusten ei pitäisi koskaan
unohtaa sitä… Mitä tulee hypoteesiin koneellisesta toiminnasta, olen
taipuvainen pitämään sitä filosofisena harhaoppina, hyvin vaarallisena
yhteiskunnalle, ellei se niin voimakkaasti loukkaisi tervettä järkeä, että
tulee vaarattomaksi, sillä sitä ei voi koskaan hyväksyä yleisesti."
"Mitä tulee eläinten kohtaloon, jos hypoteesini on oikea, Sallimus
pitää varastossa niitä varten mitä suurimpia hyvityksiä tulevissa tiloissa.26 …Ja minulle niiden henkiinherääminen on
seuraus siitä sielusta tai muodosta, joka meidän on välttämättä pakko suoda
niille, sillä koska sielu on yksinkertaista substanssia, sitä ei voida jakaa
eikä hajottaa eikä liioin tehdä tyhjäksi. Ei voi välttyä sellaiselta
päätelmältä vajoamatta Descartesin koneelliseen toimintaan, sillä silloin
eläimellisestä koneellisesta toiminnasta siirtyisi pian ja pakostakin ihmisen
koneelliseen toimintaan…"
Biologiemme nykyajan koulukunnat ovat tulleet
"automaatti-ihmisen" teoriaan, mutta sen opetuslapset voidaan jättää
omiin keksintöihinsä ja johtopäätöksiinsä. Se mikä minua tällä hetkellä
ihmetyttää, on se lopullinen ja ehdoton todiste, ettei Raamattu eivätkä sen
filosofisimmat tulkitsijat – kuinka selvästi heiltä voikin puuttua selkeä
käsitys muista kysymyksistä – ole koskaan kieltäneet raamatullisella
arvovallalla kuolematonta sielua miltään eläimeltä, sen enempää kuin ovat
löytäneet siitä ratkaisevaa todistetta sellaisen sielun olemassaolosta
ihmisessä – Vanhasta testamentista. On vain luettava tiettyjä jakeita Jobin
kirjasta ja Saarnaajasta (3:17–22) tullakseen tähän johtopäätökseen. Totuus
asiasta on se, että näiden kahden tulevaan tilaan ei siinä ole viitattu
yhdelläkään sanalla. Mutta jos toisaalta ainoastaan negatiivinen todiste löytyy
Vanhasta testamentista eläinten kuolemattomasta sielusta, Uudessa testamentissa
sitä puolustetaan yhtä selvästi kuin itse ihmisen sielua. Niiden hyväksi, jotka
pilkkaavat hindulaista filozoismia ja jotka puolustavat oikeuttaan
tappaa eläimiä mielin määrin ja huvin vuoksi ja kieltävät niiltä kuolemattoman
sielun, esitetään nyt lopullinen ja ehdoton todiste.
Paavali puolusti eläinten kuolemattomuutta
Paavalin sanottiin tämän artikkelin I osassa olevan
kaikkien elävien luontokappaleiden kuolemattomuuden puolustaja. Onneksi tämä
väite ei kuulu niihin, jotka kristityt voivat syrjäyttää "ateistien ja
vapaa-ajattelijoiden ryhmän Pyhää kirjaa koskevina herjaavina ja harhaoppisina
tulkintoina". Kunpa apostoli Paavalin – vihityn, oli hän sitten ehkä mitä
muuta tahansa – perin viisaat sanat olisi ymmärretty yhtä selvästi kuin ne
kohdat, jotka käsittelevät eläimiä. Sillä kuten tullaan osoittamaan, silloin
aineen häviämättömyys, niin kuin materialistinen tiede opettaa, ikuisen
evoluution laki, jonka kirkko katkerasti kieltää, sekä AINOAN ELÄMÄN ainainen
läsnäolo eli AINOAN ELEMENTIN ykseys ja sen läsnäolo läpi koko luonnon, niin
kuin esoteerinen filosofia julistaa, ja Paavalin huomautusten salainen merkitys
(Kirje roomalaisille 8:18–23) voitaisiin todistaa epäilyksettä aivan
ilmeisesti yhdeksi ja samaksi asiaksi. Mitä muuta voi tuo suuri historiallinen
henkilö, jota uusplatoninen aleksandrialainen filosofia innoitti kovasti,
tarkoittaa seuraavalla, jonka käännän kommentein okkultismin valossa
esittääkseni tarkoitukseni ymmärrettävämmin.
Apostoli edellyttää sanomalla (Room. 8: 16, 17) että "Henki itse
(Paramatma) todistaa henkemme (atman) kanssa", "että
olemme Jumalan lapsia" ja "jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä"
– tietysti meissä olevan ikuisen eli jumalallisen olemuksen ikuisuuden ja
häviämättömyyden perijöitä. Sitten hän sanoo meille:
"Eivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden
rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme." (Room.
8:18)
Tuo "Kirkkaus" ei ole "uusi Jerusalem", Johanneksen
kabbalististen ilmestysten symbolinen kuvaus tulevaisuudesta, vaan devachanisia
kausia ja syntymien sarjoja tulevissa roduissa, kun jokaisen uuden
inkarnaation jälkeen huomaamme olevamme korkeammalla ja täydellisempiä,
fyysisesti kuin myös henkisesti. Ja lopulta meistä kaikista todella tulee
"Jumalan poikia" ja "lapsia" "viimeisessä
henkiinheräämisessä", kutsuvatpa ihmiset sitä kristilliseksi, nirvaniseksi
tai parabrahmaniseksi, koska nämä kaikki ovat yksi ja sama asia. Sillä
todellakin:
"Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä."
(Room. 8:19.)
Luomakunnalla (creature) tarkoitetaan tässä eläimiä, kuten tullaan
osoittamaan edempänä Johannes Khrysostomoksen arvovallalla. Mutta keitä ovat
"Jumalan lapset", joiden ilmennystä koko luomakunta kaipaa? Ovatko he
"Jumalan poikia", joiden "mukana tulee myös Saatana" (ks. Job.),
vai Ilmestyskirjan "seitsemän enkeliä"? Viittaavatko he ainoastaan
kristittyihin tai "Jumalan poikiin" kaikkialla maailmassa?27 Jokaisen suuren uskonnon pyhät
kirjoitukset lupaavat sellaista ilmestymistä jokaisen manvantaran eli
maailmankauden lopussa,28 ja paitsi niiden kaikkien esoteerisessa
tulkinnassa, ei missään niin kirkkaasti kuin Vedoissa. Sillä niissä
sanotaan, että jokaisen manvantaran lopussa tulee pralaya eli
maailman tuho – joista ainoastaan yhden kristityt tuntevat ja sitä he toivovat
– jolloin tulee jäämään sishtoja (eli jäljelle jääviä), seitsemän rishiä
ja yksi soturi, ja kaikki siemenet "seuraavan kierroksen" seuraavaa
inhimillistä "vuorovesiaaltoa" varten.29 Mutta nyt käsittelemämme pääkysymys ei
ole se, onko kristillinen vai hindulainen teoria oikeampi. Sen sijaan
osoitamme, että bramiinit – opettaessaan, että kaiken luomakunnan siemenet
jäävät jäljelle kaiken näkyvän totaaliselta periodiselta ja väliaikaiselta
tuholta yhdessä "Jumalan poikien" eli rishien kanssa, jotka itse
ilmestyvät tulevaan ihmiskuntaan – eivät sano enempää tai vähempää kuin mitä
Paavali itse julistaa. Kummatkin sisällyttävät mukaan kaiken eläinelämän uuden
syntymisen toivossa sekä uudistumisen täydellisempään tilaan, kun jokainen
olento, joka nyt "odottaa", tulee riemuitsemaan "Jumalan poikien
ilmestymisestä". Paavali näet selittää:
"Myös luomakunta itse (ipsa) pääsee kerran pois
katoavaisuuden orjuudesta", mikä tarkoittaa, että siemen eli häviämätön
eläinsielu, joka ei saavuta devachania ollessaan elementaari- tai
eläintilassaan, pääsee korkeampaan muotoon ja jatkaa yhdessä ihmisen kanssa,
edeten vielä korkeampiin tiloihin ja muotoihin, päätyen, eläin samoin kuin
ihminen, "Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen" (Room. 8:21).
Ja tämä "vapaus ja kirkkaus" voidaan saavuttaa kaikkien olentojen
evoluution eli karmallisen kehityksen avulla. Kehityttyään puoleksi tuntevasta kasvista
mykkä eläin itse muuttuu asteittain ihmiseksi, hengeksi, Jumalaksi – jne. ad
infinitum, loputtomiin. Sillä Paavali sanoo:
"Me tiedämme ("me", vihityt), että koko
luomakunta (omnis creatura eli creature Versio Vulgatassa) huokaa
ja vaikeroi synnytystuskissaan tähän saakka." (Room. 8:22.)30
Tämä merkitsee selvästi, että ihminen ja eläin ovat kärsimykseen suhteen
tasavertaisia maan päällä kehityspyrkimyksissään kohti päämäärää ja karmallisen
lain mukaisesti. "Tähän saakka" tarkoittaa viidenteen rotuun asti.
Ilmaistakseen sen vielä selvemmin suuri kristillinen vihitty sanoo:
"Eikä vain luomakunta (eläimet), vaan myös me, jotka olemme ensi
lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi
pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi." (Room. 8:23.) Meillä
ihmisillä on "ensi lahjana Henki" eli suoranainen parabrahmaninen
valo, atmamme eli seitsemäs prinsiippimme, mikä johtuu viidennen prinsiippimme
(manaksen) täydellistymisestä; tämä prinsiippi on paljon kehittymättömämpi
eläimessä. Korvauksena niiden karma on kuitenkin helpompi kuin meidän. Mutta se
ei ole mikään syy, miksi ne eivät eräänä päivänä saavuttaisi tuota
täydellistymistä, joka antaa täysin kehittyneelle ihmiselle dhyanichohanisen
muodon.
Kristitty tutkikoon Paavalin sanoja
Mikään ei voisi olla selvempää – jopa maallikolle,
ei-vihitylle arvostelijalle – kuin nuo suuren apostolin sanat, tulkitsemmepa me
ne esoteerisen filosofian tai keskiaikaisen skolastiikan valossa. Toivo
pelastuksesta eli henkisen entiteetin henkiinjäämisestä, mikä vapauttaa
"katoavaisuuden orjuudesta" eli tilapäisten aineellisten muotojen
sarjasta, on kaikkia eläviä olentoja, ei ainoastaan ihmisiä varten.
Mutta eläinten "esikuvalta", joka on tunnetusti
epäoikeudenmukainen jopa kanssaolennoilleen, ei voitaisi odottaa, että hän
myöntyisi helposti jakamaan toiveensa nauta- ja siipikarjan kanssa. Kuuluisa
Raamatun kommentoija Cornelius a Lapide oli ensimmäisenä osoittamassa ja
syyttämässä edeltäjiään tietoisesta ja harkitusta tarkoituksesta, että he
tekivät kaiken voitavansa, ettei heidän tarvinnut käyttää sanaa creatura tämän
maailman alempiin olentoihin. Saamme häneltä tietää, että Gregorius
Nazianzoslainen, Origenes ja Kyrillos (joka kaikkein todennäköisimmin
kieltäytyi näkemästä inhimillistä olentoa Hypatiassa ja käsitteli tätä ikään
kuin hän olisi ollut villi eläin) väittivät, että apostoli tarkoitti sanalla creatura
edellä lainatuissa jakeissa yksinkertaisesti enkeleitä! Mutta kuten Cornelius
huomauttaa vetoamalla pyhään Tuomakseen vahvistuksena: "tämä mielipide on
liian vääristynyt ja karkea (distorta et violenta); sen kumoaa lisäksi
se tosiasia, että enkelit sellaisenaan on jo vapautettu katoavaisuuden
orjuudesta". Eikä pyhän Augustinuksen ehdotus ole yhtään onnistuneempi,
sillä hän esittää sen oudon hypoteesin, että Paavalin tarkoittamat
"olennot" olisivat kaikkien aikakausien "vääräuskoisia ja
harhaoppisia"! Cornelius väittää kunnianarvoista isää vastaan yhtä
tyynesti kuin hän vastustaa aikaisempia pyhimysveljiään. Hän sanoo: "Sillä
lainatussa tekstissä apostolin mainitsemat olennot (creatures)
ovat ilmeisesti erilaisia kuin ihmiset – eivät ainoastaan ne vaan myös me
itse; ja sitten se mitä tarkoitetaan, ei ole vapautus synnistä vaan tulevasta
kuolemasta." Mutta jopa urhea Cornelius pelästyy lopulta yleistä
vastustusta ja päättää, että sanalla olennot (creatures) Paavali on ehkä
tarkoittanut – kuten myös pyhä Ambrosius, Hilarius ja muut väittivät – elementtejä
(!!) ts., aurinkoa, kuuta, tähtiä, maata jne.
Valitettavasti pyhille pohdiskelijoille ja skolastikoille ja hyväksi
onneksi eläimille – jos ne koskaan hyötyvät kiistasta – vielä suuremmat
auktoriteetit kuin he itse kumoavat ne. Jo mainittua Johannes Khrysostomosta roomalaiskatolinen
kirkko pitää piispa Prokloksen (kerran hänen sihteerinsä) lausunnon perusteella
korkeimmassa arvossa. Itse asiassa Johannes Khrysostomos oli, jos sellaista
(meidän aikanamme) maallista termiä voidaan käyttää, pyhimys – apostolin
"välittäjä" pakanoille. Paavalin kirjeiden kommentoijana Johannes
Khrysostomosta pidetään suorastaan tuon apostolin itsensä inspiroimana, toisin
sanoen hän olisi kirjoittanut kommentit Paavalin sanelusta. Näin luemme noiden
Roomalaiskirjeen kommenttien kolmannesta luvusta:
"Meidän täytyy aina huokailla maastamuuttomme (kuoleman) viivytystä;
sillä jos, kuten apostoli sanoo, olento, joka jää ilman järkeä (mente,
ei anima, "sielu") ja puhetta (nam si haec creatura mente
et verbo carens), huokailee ja toivoo, sitä suurempi häpeä että me itse
emme tekisi niin."
Valitettavasti me teemme, ja pysymme hyvin häpeällisinä tässä
tuntemattomiin maihin kohdistuvassa "maastamuuton" toiveessa. Jos
ihmiset tutkisivat kaikkien kansojen pyhiä kirjoituksia ja tulkitsivat niiden
merkityksen esoteerisen filosofian valossa, kukaan ei suhtautuisi
välinpitämättömästi kuolemaan. Meidän tulisi siis käyttää aikamme hyödyllisesti
täällä maan päällä ja valmistautua rauhallisesti jokaisessa syntymässä
seuraavaa varten kokoamalla hyvää karmaa. Mutta ihminen on sofisti luonnoltaan.
Ja jopa luettuamme tämän mielipiteen Johannes Khrysostomokselta – joka
ratkaisee eläimen kuolematonta sielua koskevan kysymyksen ikuisesti, tai
pitäisi ratkaista joka tapauksessa, jokaisen kristityn mielestä – pelkäämme, että
mykkä eläin ei taida hyötyä paljonkaan oppitunnista. Ovela viisastelija, joka
on todella tuomittu omasta puheestaan, saattaisi sanoa meille, että olipa
eläimen sielu minkä laatuinen tahansa, hän tekee sille kuitenkin palveluksen ja
itse ansiokkaan teon tappamalla eläinparan, koska siten hän päättää sen
"huokailut sen maastamuuton viivytyksestä" ikuiseen loistoon.
Kirjoittaja pystyy kyllä kuvittelemaan, että koko British Museum täynnä
lihansyöntiä vastustavia teoksia voisi vaikuttaa siten, että sivistyneet kansat
lopettaisivat teurastamonsa eli luopuisivat pihveistään ja joulukalkkunoistaan.
Mutta jos nämä vaatimattomat rivit voisivat saada muutaman lukijan tajuamaan
Paavalin suurenmoisten sanojen todellisen arvon ja siten vakavasti kääntämään
heidän ajatuksensa vivisektion kaikkiin kauheuksiin, kirjoittaja olisi
tyytyväinen. Sillä kun maailma on vakuuttunut – ja sen on jonakin päivänä
tultava vakuuttuneeksi – että eläimet ovat luontokappaleina yhtä ikuisia kuin
me itse, niin vivisektio ja muut jatkuvat kidutukset, joita aiheutetaan
päivittäin eläinparoille ja jotka saavat esiin kiroavia ja uhkaavia
mielenpurkauksia yleensä yhteiskunnasta, tulevat pakottamaan hallitukset
lopettamaan nuo raa’at ja häpeälliset tavat.
Lähde: Theosophist, January, February
and March 1886
Suomennos Pirkko
Carpelan 2008
Väliotsikot
suomenkielisen toimituksen
Englanninkielinen laitos: HAVE ANIMALS SOULS? (2008).
Alaviiteet:
1. De la Resurrection et du Miracle. E.
de Mirville.
2. De la Resurrection et du Miracle. E. de Mirville.
3. Verratkaa myös saman jakeen käännöseroja
Versio Vulgatassa ja Lutherin ja De Wetten teksteissä.
4. Commen. Apocal., v, 137
5. On vain oikeudenmukaista todeta, että de
Mirville on ensimmäinen, joka on tunnustanut kirkon virheen tässä tapauksessa
ja puolustanut eläimen elämää niin pitkälle kuin uskaltaa.
6. Paavi Benediktus XIV, De
Beatificatione, etc. I, IV,
c. XI, art. 6.
7. Bollandistit ovat jesuiittojen yhdistys,
joka julkaisi Heribert Rosweydin aloittamaa ja Jean de Bollardin jatkamaa
sarjaa "Acta sanctorum", pyhimysten ja marttyyrien elämäntarinoita.
8. Skolastisessa filosofiassa sana
"muoto" tarkoittaa aineetonta prinsiippiä, joka elähdyttää tai
elävöittää ruumiin.
9. De Beautificatione jne., I, IV, c.
XI, art. 6.
10. Lainannut kardinaali de Ventura
teokseensa Philosophie Chretienne, vol. ii, s. 386. Ks. myös de Mirville, Résurrections animales.
11. Yhteenveto, Drioux edition, 8
osassa.
12. Väitetään, että pyhä Patrick on
käännyttänyt kristinuskoon "maapallon saatanallistetuimman maan, Irlannin,
joka oli tietämätön kaikesta muusta paitsi magiasta", "pyhimysten
saareksi" herättämällä henkiin "60 kuollutta ihmistä vuosia
aikaisemmin". Suscitavit sexaginta mortuos (Lectio I, ii, Roomalainen
breviaario, 1520). Käsikirjoituksessa, jota pidetään tuon pyhimyksen kuuluisana
tunnustuksena ja säilytetään Salisburyn Katedraalissa (Descript. Hibern. I, II,
C. 1), Patrick kirjoittaa omakätisesti: "Minulle, joka olen ihmisistä
vihoviimeinen ja suurin syntinen, Jumala on kuitenkin antanut ihmetekojen
lahjan tämän barbaarisen kansan maagisia harjoituksia vastaan. Sellaista ei ole
annettu edes suurimmalle apostoleistamme, koska hän (Jumala) salli, että muun
muassa (sellaisten lisäksi kuin eläinten ja matelijoiden henkiin herättäminen)
herättäisin henkiin kuolleita ruumiita, jotka ovat muuttuneet tuhkaksi monien
vuosien kuluessa." Todellakin, sellaisen ihmeen edessä Lasaruksen henkiin
herättäminen tuntuu mitättömältä tapaukselta.
13. Myöhemmin tri Romanes ja tri Butler ovat
valaisseet enemmän aihetta.
14. Biographie Universelle, Cuvierin
art. Buffonin elämästä.
15. Discours sur la nature des Animaux.
16. Esprits, 2, Ch. XII, Cosmolatrie.
17. Sama.
18. Esprits jne., s. 158.
19. Longevity, s. 49 ja 52.
20. Resurrections, s. 621.
21. Okkultistit sanovat sitä
"muodonmuutokseksi" elämien sarjan aikana, ja lopulliseksi
nirvaniseksi henkiinheräämiseksi.
22. Leibnitz, Opera philos. jne.
23. Ks. Bibliothéque des sciences, vol.
XXIX, vuoden 1768 1. jakso.
24. Kreikan sanoista syntyä ja syntyä uudestaan.
25. Ks. Palingenesis, vol. II. Myös de
Mirvillen Resurrections.
26. Me uskomme myös eläinten "tuleviin
tiloihin", korkeimmista aina likoeläimeen saakka - mutta
jälleensyntymissarjoissa, kukin korkeammassa muodossa, aina ihmiseen asti ja
sitten toiselle puolelle - lyhyesti sanoen, uskomme evoluutioon saman
täydellisimmässä merkityksessä.
27. Ks. myös Isis, osa I.
28. Mitä todella tarkoitettiin "Jumalan
pojilla" antiikin aikana, kuvataan nyt täydellisesti SALAISESSA OPISSA,
sen I osassa (Arkaaiset kaudet).
29. Tämä on ortodoksinen hindulainen yhtä
hyvin kuin esoteerinen versio. Bangalore-luennossaan "Mikä on hindulainen
uskonto?" Dewan Bahadoor Raghunath Rao Madrasista sanoo: "Jokaisen
manvantaran lopussa tapahtuu maailman tyhjäksi tuleminen. Mutta yksi soturi,
seitsemän rishiä ja siemenet säästetään tuholta. Heille Jumala (eli Brahm)
ilmoittaa kirjoitetun lain eli vedat… niin pian kuin manvantara alkaa, nämä
lait julkaistaan… ja niistä tulee sitovia… sen manvantaran loppuun asti. Näitä
kahdeksaa henkilöä sanotaan sishtoiksi eli jäljelle jääviksi, koska he
ainoastaan jäävät kaikkien muiden tuhon jälkeen. Heidän lakinsa ja sääntönsä
tunnetaan sen vuoksi sishtacareina. Niitä nimitetään myös sadachareiksi, koska
sellaiset lait ja säännöt ovat ainoat jotka ovat aina olemassa." Tämä on
ortodoksinen versio. Salainen versio puhuu seitsemästä vihitystä, jotka ovat
saavuttaneet dhyani-chohanin asteen ennen seitsemännen Rodun loppua. He jäävät
maan päälle sen "pimennyksen" aikana; mukana on siemenet jokaisesta
mineraalista, kasvista ja eläimestä, jolla ei ollut aikaa kehittyä ihmiseksi
seuraavaa kierrosta eli maailmankautta varten. Ks. A. P. Sinnett, Esoteric Buddhism, viides
editio, Annotations, s. 146, 147.
30. …ingemiscit et parturit uscue adhuc
alkuperäisessä latinalaisessa käännöksessä.
31. Cornelius, toim. Pelagaud, I, IX,
s. 114.
32. Homélie XIV, Sur l'Epitre aux
Romais.