Jatkuvasti veressä rypien koko maapallo on
vain suunnaton alttari,
jolle kaikki mikä elää on uhrattava
– loputtomasti, lakkaamatta…
Kreivi Joseph de Maistre (Soirés,
I, ii, 35)
Monet ovat ne idän "ikivanhat uskonnolliset
taikauskot", joita lännen kansat usein ja epäviisaasti pilkkaavat: mutta
millekään ei ole niin naurettu eikä juuri mitään ole niin uhmattu kuin idän
kansojen osoittamaa suurta kunnioitusta eläimen elämää kohtaan. Lihansyöjät
eivät voi sympatisoida totaalisesti lihasta kieltäytyviä. Me eurooppalaiset
kuulumme sivistyneisiin barbaarikansoihin, ja olemme vain muutaman tuhannen
vuoden päässä luolassa eläneistä esi-isistämme. He imivät verta ja ydintä
keittämättömistä luista. Siten on vain luonnollista, että ne, jotka kohtelevat
ihmiselämää arvottomasti lukuisissa ja usein epäoikeudenmukaisissa tappeluissa,
eivät välitä järjettömien luontokappaleiden kuolinkamppailusta ja päivittäin
uhraavat miljoonia viattomia elämiä. Olemme liian nautinnonhaluisia ahmiaksemme
tiikerinpihviä tai krokotiilin kotletteja, joten meidän pitää saada pehmeää
lammasta ja erinomaista fasaania. Kaikki tämä sopii tietysti Kruppin kanuunojen
ja tieteellisten vivisektion suorittajien aikakaudellemme. Eipä siis ole ihme,
että rohkeat eurooppalaiset nauravat lempeälle hindulle, joka värisee pelkästä
ajatuksesta tappaa lehmä tai että hänen pitäisi kieltäytyä tuntemasta
myötätuntoa buddhalaista tai jainalaista kohtaan, jotka kunnioittavat jokaisen
tuntevan luontokappaleen elämää – elefantista hyttyseen.
Jos lihansyönnistä on todella tullut elinehto – "tyrannin
oikeus"! – länsimaalaisten keskuudessa; jos uhrien joukot kaikissa
sivistyneen maailman kaupungeissa ja kylissä täytyy päivittäin teurastaa
jumalalle pyhitetyissä temppeleissä, mitä Paavali arvosteli ankarasti ja mitä
palvovat ihmiset, "joiden Jumala on heidän vatsansa" – jos ei tätä
eikä paljoa muutakaan voida välttää "rautakaudellamme", kuka voi
vedota samaan anteeksipyyntöön huvin vuoksi? Kalastus, ampuminen ja metsästys,
nuo sivistyneen maailman kaikkein kiehtovimmat "huvit", ovat varmasti
mitä vastenmielisimpiä okkulttisen filosofian näkökulmasta, kaikkein
syntisimpiä niiden mielestä, jotka seuraavat niitä uskonnollisia järjestelmiä,
jotka ovat suoranainen seuraus esoteerisesta opista – hindulaisuudesta ja
buddhalaisuudesta. Onko täysin mahdotonta ajatella, että näiden kahden, nykyään
maailman vanhimman, uskonnon kannattajat, pitäisivät eläimiä – suunnattoman
suurista nelijalkaisista aina äärettömän pieniin hyönteisiin – "nuorempina
veljinään", kuinka hullunkuriselta ajatukselta se tuntuukin
eurooppalaisista? Tämä kysymys saa asianmukaisen tarkastelun seuraavassa.
Joka tapauksessa, vaikka ajatus saattaakin tuntua liioitellulta, on aivan
varmaa, että vain harvat meistä voivat puistattamatta kuvitella näkymää, joka
tapahtuu varhain joka aamu lukemattomissa ns. sivistyneiden maiden
teurastamoissa, tai myös sitä, mitä tapahtuu päivittäin
"metsästyskaudella". Ensimmäinen auringonsäde ei ole vielä herättänyt
nukkuvaa luontoa, kun joka ilmansuunnalla valmistellaan myriadeja joukkomurhia
– nousevan auringon tervehdykseksi. Koskaan ei pakanallinen Moolok ilahtunut
sellaisesta uhrinsa kuolinkamppailun huudosta kuin on se surkea valitus, joka
soi kaikissa kristillisissä maissa kuin pitkä kärsimyshymni läpi koko luonnon,
joka päivä aamusta iltaan. Muinaisessa Spartassa – jonka ankarat asukkaat eivät
olleet yhtään vähemmän herkkiä ihmissydämen hienoille tunteille – tuomittiin
eläintä huvin vuoksi kiduttanut poika syylliseksi ja otettiin hengiltä sellaisena,
jonka luonne oli niin läpeensä kurja, ettei hänen voitu sallia elää. Mutta
sivistyneessä Euroopassa, joka edistyy nopeasti kaikessa muussa kuin
kristillisissä hyveissä, voima on vielä tänä päivänä oikeuden synonyymi.
Lukemattomien lintu- ja eläinlaumojen täysin hyödytöntä, julmaa ampumista
pelkän huvin vuoksi ei harrasteta missään muualla niin palavalla innolla kuin
protestanttisessa Englannissa, missä Kristuksen armeliaat opetukset ovat tuskin
tehneet ihmissydämiä pehmeämmiksi kuin ne olivat Nimrodin, "Jumalan
mahtavan metsästäjän" päivinä. Kristillinen etiikka on yhtä sopivasti
muuttunut paradoksaaliseksi päätelmäksi kuin "pakanallisten" etiikka.
Kirjoittajalle kertoi hiljattain eräs metsästyksen harrastaja, että koska
"yksikään varpunen ei putoa maahan ilman Isän tahtoa", se joka tappaa
huvin vuoksi, sanokaamme, sata varpusta, toteuttaa silloin satakertaisesti
Isänsä tahdon!
Vivisektio
Onneton joukko on se eläinparkojen lauma, jonka
onnettomuutena on joutua ihmiskäden leppymättömäksi uhriksi. Ihmisen rationaalinen
sielu näyttää synnynnäisesti tulleen eläimen irrationaalisen sielun
murhaajaksi – sanan täydessä merkityksessä – koska kristillinen oppi opettaa, että
eläimen sielu kuolee ruumiin mukana. Eikö Kainin ja Aabelin legendalla
ollut kaksinainen merkitys? Katsokaa sivistyneen kautemme toista häpeätahraa –
"vivisektiohuoneiksi" sanottuja tieteellisiä teurastustaloja. Menkää
yhteen noista halleista Pariisissa ja katsokaa Paul Bertiä tai jotakuta muuta
näistä miehistä – joita oikeudenmukaisesti sanotaan "laitoksen oppineiksi
teurastajiksi" – kauheassa työssään. Minun täytyy kääntää tähän
silminnäkijän vakuuttava kuvaus, tunnetun ranskalaisen kirjailijan, joka on
tutkinut perusteellisesti noiden "teloittajien" modus operandia,
toimintatapaa:
"Vivisektio", hän sanoo, "on erikoissopimus, missä
teurastusakateemikkojemme tieteellisesti hyväksi käyttämää kidutusta käytetään
kokonaisten päivien, viikkojen ja jopa kuukausien ajan yhden ja saman uhrin
kehon osiin. Kidutuksessa käytetään kaikenlaisia aseita, suoritetaan analyysi
säälimättömän yleisön edessä, jaetaan tehtävä joka aamu kymmenen harjoittelijan
kesken, joista yksi työskentelee silmän, toinen jalan, kolmas aivojen,
neljäs ytimen parissa. Harjoittelijan kokemattomat kädet onnistuvat kuitenkin
iltaa kohti raskaan päivätyön jälkeen paljastamaan kaiken elävästä ruumiista,
joka heille on määrätty rääkättäväksi, ja illalla se varastoidaan huolellisesti
pois kellariin, jotta seuraavana aamuna sen kanssa voidaan taas työskennellä,
jos vain uhrissa on vielä elämänpihahduskin tai herkkyyttä jäljellä! Me
tiedämme, että Grammontin lain uskotut miehet ovat yrittäneet kapinoida tätä
inhottavuutta vastaan, mutta Pans osoittautui heltymättömämmäksi kuin London ja
Glasgow."1
Ja nyt nämä herrat kerskuvat suurella päämäärällään ja keksimillään suurilla
salaisuuksilla. "Kauheuksia ja valheita"! – huudahtaa sama
kirjailija. "Salaisuuksista – lukuun ottamatta taitojen ja aivoliikkeiden
muutamia paikallistamisia – me tiedämme ainoastaan yhden, joka heille itse
asiassa kuuluu: loputtomiin jatketun kidutuksen salaisuus, minkä rinnalla
autofagian (molemminpuolisen syömisen) kauhea luonnonlaki, sodan kauheudet,
metsästyksen hilpeät joukkoteurastukset ja eläimen kärsimykset teurastajan
veitsen alla eivät ole mitään! Kunnia tiedemiehillemme! He ovat ylittäneet
kidutuksen kaikki aiemmat lajit ja jäävät nyt ja ikuisesti ilman mitään
mahdollista kiistanalaisuutta aiheutetun tuskan ja epätoivon kuninkaiksi!"2
Tavallisesti esitetään puolustuksena teurastuksen, tappamisen ja jopa
laillisesti kidutettujen eläinten – kuten vivisektion – puolesta jae tai pari
Raamatusta ja sen huonosti käsitetty merkitys, jonka Tuomas Akvinolaisen ns.
skolastiikka on pilannut. Jopa de Mirville, tuo kirkon oikeuksien innokas
puolustaja sanoo sellaisia tekstejä "raamatulliseksi suvaitsevaisuudeksi,
joka on otettu Jumalalta väkisin vedenpaisumuksen jälkeen, kuten niin
paljon muutakin, ja se perustuu meidän voimamme rappioon". Oli miten oli,
sellaiset tekstit ovat kovasti vastakkaisia saman Raamatun muiden tekstien
kanssa. Lihansyöjä, metsästyksen harrastaja ja jopa vivisektion suorittaja –
jos viimeksi mainittujen joukossa on erikoisluomiseen ja Raamattuun uskovia –
lainaavat yleensä oikeutuksekseen Genesiksen säettä, jossa Jumala antaa kaksinaiselle
Adamille "herruuden kalojen, lintujen, nautakarjan ja kaiken maan päällä
liikkuvan elävän yli" (1. Moos. 1 5:28). Tästä johtuu kristillisen
ymmärryksen mukaan valta jokaisen eläimen elämään ja kuolemaan maan päällä. Tähän
paljon filosofisemmat bramiinit ja buddhalaiset voivat vastata: "Ei niin. Evoluutio
alkaa muovata tulevia ihmiskuntia alimpien olentoluokkien piirissä. Sen vuoksi
tappamalla eläimen tai jopa hyönteisen pysäytämme sellaisen olevaisen
etenemisen kohti sen lopullista päämäärää luonnossa – IHMISTÄ." Tämän voi
okkulttisen filosofian tutkija hyväksyä ja lisätä, että se ei ainoastaan
hidasta tuon entiteetin kehitystä vaan hidastaa seuraavan ja täydellisemmän
rodun tulemista.
Mikä vastaväitteistä on oikea, mikä niistä on loogisempi? Vastaus riippuu
pääasiassa tietysti kysymyksen ratkaisemaan valitun välittäjän
henkilökohtaisesta uskosta. Jos hän uskoo ns. erikoisluomiseen, silloin
vastauksena selvään kysymykseen – "Miksi pitäisi surmaamista tarkastella
kauheimpana syntinä Jumalaa ja luontoa vastaan ja miksi miljoonien elävien
olentojen murhaa pitää pelkkänä huvina?" – hän vastaa: "Koska ihminen
on luotu Jumalan omaksi kuvaksi ja hän katsoo ylöspäin luojaansa ja
syntymäpaikkaansa, taivaaseen (os homini sublime dedit); ja eläimen
katse kiinnittyy alaspäin sen syntymäpaikkaan, maahan, sillä Jumala
sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karja-, pikku-
ja villieläinten lajit." (1. Moos. 24.) Ja vielä, "koska ihmisellä on
kuolematon sielu, ja mykällä eläimellä ei ole kuolemattomuutta, ei edes lyhyttä
henkiinjäämistä kuoleman jälkeen".
Tälle yksinkertaiselle päättelijälle voitaisiin vastata, että jos Raamatun
on määrä olla meidän auktoriteettimme tässä herkässä kysymyksessä, ei ole
olemassa pienintäkään todistetta siitä että ihmisen syntymäpaikka on taivaassa,
enempää kuin vihoviimeisen matelijan syntymäpaikasta. Asia on päinvastoin,
sillä löydämme Genesiksestä, että jos Jumala loi "ihmiset" ja siunasi
"heidät" (1. Moos. 27-28), niin hän loi "suuret meripedot"
ja "siunasi ne" (21, 22). Lisäksi Herra Jumala "muovasi maan
tomusta ihmisen" (1. Moos. 2.7), ja tomu on varmasti hajonnutta maata.
Salomo, kuningas ja saarnaaja, on ehdottomasti auktoriteetti ja hänen on
myönnetty joka taholla olevan viisain raamatullinen henkilö. Hän tuo julki
sarjan totuuksia Saarnaajassa (luku 3), jonka olisi pitänyt tähän mennessä
rauhoittaa jokainen väittely aiheesta. "Ihmiset… ymmärtäisivät olevansa
pelkkiä luontokappaleita [engl. beasts, eläimiä]" (j. 18)… "ihmisten
ja eläinten kohtalo on yhtäläinen… Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin
nähden" (j. 19). "Kaikki menee samaan paikkaan: kaikki on tullut
tomusta ja kaikki palaa tomuun" (j. 20)… "Kuka tietää,
kohoaako ihmisen henki ylös ja vajoaako eläinten (engl. beasts) henki
alas maahan?" (j. 21) Todellakin, "kuka tietää"! Joka
tapauksessa se ei ole tiede eikä "jumaluusoppinut".
Eläinten oikeudet
Jos näiden rivien tarkoitus olisi saarnata Raamatun
tai Vedojen auktoriteetilla kasvissyönnin puolesta, se olisi vaikea tehtävä. Sillä
joskin on aivan oikein, että Jumala antoi kaksinaiselle Adamille – Genesiksen
ensimmäisen luvun "miehiselle ja naiselliselle", jolla on vähän
tekemistä toisen luvun tohvelisankariesi-isien kanssa – "vallan jokaiseen
elävään olentoon", emme kuitenkaan löydä mistään, että "Herra
Jumala" määräsi tuon Adamin tai toisen ahmimaan eläinolioita tai
hävittämään niitä huvin vuoksi. Aivan päinvastoin. Osoittaen kasvikuntaa ja
"siementä kantavia hedelmäpuita" Jumala sanoi aivan selvästi:
"Olkoot ne teidän (ihmisten) ravintonanne" (1. Moos. 1:29).
Niin tarkkaan käsittivät varhaiskristityt tämän totuuden, että ensimmäisinä
vuosisatoina he eivät koskaan koskeneet lihaan. Octaviossa Tertullianus
kirjoittaa Minutius Felixille: "Meidän ei sallita todistaa surmaamista
eikä edes kuulla kerrottavan (novere) siitä, meidän kristittyjen, jotka
kieltäydymme maistamasta ruokia, joissa voi olla eläimen verta."
Kirjoittaja ei kuitenkaan saarnaa kasvissyönnin puolesta, vaan
yksinkertaisesti puolustaa "eläinten oikeuksia" ja yrittää osoittaa,
että on väärin jättää huomiotta sellaiset oikeudet Raamattuun vetoamalla. Lisäksi
olisi täysin hyödytöntä väitellä niiden kanssa, jotka haluavat pitää noita lauseita
väärinä tulkintoina. Se, joka torjuu evoluutio-opin, huomaa tiensä aina olevan
kivetty vaikeuksilla; tästä syystä hän ei koskaan myönnä, että on
totuudenmukaisempaa ja loogisempaa pitää fyysistä ihmistä pelkästään eläinten
tunnustettuna esikuvana ja henkisenä egona, joka elähdyttää häntä
päätienä eläimen sielun ja jumaluuden välissä. Hänelle olisi turha kertoa, että
ellei hän hyväksy, paitsi edellä lainattuja jakeita oikeutuksekseen, vaan myös
koko Raamattua esoteerisen filosofian valossa, joka ratkaisee koko joukon sen
ristiriitaisuuksia ja ilmeisiä mielettömyyksiä – hän ei tule koskaan
saamaan avainta totuuteen. Hän ei nimittäin uskoisi sitä. Kuitenkin koko
Raamattu vilisee lähimmäisenrakkautta ihmisille ja armeliaisuutta ja rakkautta
eläimille. 3. Mooseksen kirjan 24. luvun alkuperäinen heprealainen teksti on
täynnä sitä. Jakeiden 17 ja 18 sijasta, jotka on käännetty Raamatussa:
"Joka tappaa karjaeläimen, korvatkoon sen antamalla eläimen eläimestä,
alkuperäistekstissä lukee "elämän elämästä" tai mieluummin
"sielun sielusta", nephesh tachat nephesh.3 Ja ellei lain ankaruus yltänyt, niin kuin
Spartassa, ihmisen "sielun" tappamiseen eläimen "sielusta",
niin vaikka hän korvasi teurastetun sielun elävällä, raskas lisärangaistus
määrättiin syylliselle.
Sielu ja henki
Tässä ei kuitenkaan ole kaikki. Toisessa Mooseksen
kirjassa (20:10 ja 23:2 ynnä seur.) lepo sapattina ulotettiin karjaan ja
jokaiseen muuhun eläimeen. "Seitsemäs päivä on… sapatti… et saa tehdä
mitään työtä, eikä sinun… juhtasi". Sapattivuonna…
"seitsemäntenä vuotena sinun pitää antaa sen (maan) levätä… että sinun
härkäsi ja aasisi voivat levätä", mikä käsky, jos se merkitsee jotain,
osoittaa, etteivät muinaiset juutalaiset sulkeneet ulkopuolelle edes eläimiä
osallistuessaan jumalansa palvontaan, vaan ne asetettiin monissa tilanteissa
ihmisen itsensä vertaiseksi. Koko kysymys nojaa siihen väärinkäsitykseen, että
"sielu", nephesh, on kokonaan erossa "hengestä", ruach.
Ja kuitenkin on selvästi sanottu, että "Jumala hengitti elämänhenkäyksen
(ihmisen) sieraimiin, ja ihmisestä tuli elävä sielu", nephesh,
eikä enempää tai vähempää kuin eläin, sillä eläimen sielu on myös nephesh.
Kehityksen myötä sielusta tulee henki, ja molemmat ovat niiden
samojen tikkaiden alempia ja korkeampia askelmia, joiden perusta on UNIVERSAALI
SIELU tai henki.
Tämä esitys pelästyttänee ne hyvät miehet ja naiset, jotka, vaikka
rakastaisivat kuinka paljon kissojaan ja koiriaan, ovat silti liian uskollisia
omien kirkkojensa opetuksille myöntääkseen koskaan sellaista harhaoppia. "Koiran
tai sammakon järjetön sieluko on jumalallinen ja kuolematon, niin kuin
meidän sielumme ovat?" – he huudahtavat varmasti, mutta niin asia on. Tämän
artikkelin nöyrä kirjoittaja ei sano niin, vaan peräti jokaisen hyvän kristityn
auktoriteetti, saarnaajien kuningas – Paavali. Vastustajamme, jotka
närkästyneinä kieltäytyvät kuuntelemasta joko nykyajan tai esoteerisen tieteen
argumentteja, voivat ehkä kallistaa auliimmin korvansa sille, mitä heidän
omalla pyhimyksellään ja apostolillaan on sanottavaa asiasta. Hänen sanojensa
todellista tulkintaa ei esitä teosofi eikä vastapuoli, vaan se, joka oli yhtä
hyvä ja harras kristitty kuin jos kukaan, nimittäin toinen pyhimys – Johannes
Khrysostomos. Hän näet selitti ja kommentoi Paavalin kirjeitä, ja häntä
kunnioittivat suuresti sekä roomalaiskatolinen että protestanttinen kirkko. Kristityt
ovat jo todenneet, ettei empiirinen tiede ole heidän puolellaan. Ja he voivat
hämmästyä vielä ikävämmin huomatessaan, ettei kukaan hindu voisi vedota
rehellisemmin eläimen elämän puolesta kuin Paavali kirjoittaessaan
roomalaisille. Hindut vaativat todella armeliaisuutta mykille eläimille
ainoastaan sielunvaellusopin perusteella ja tästä syystä siksi, että sama
prinsiippi tai elementti elävöittää sekä ihmisen että eläimen. Paavali menee
pidemmälle: Hän osoittaa eläimen toivovan samaa vapautusta katoavaisuuden
orjuudesta ja elävän tuossa toivossa kuin kuka tahansa hyvä kristitty. Tuon
suuren apostolin ja filosofin täsmällisiä ilmauksia lainataan myöhemmin tässä
artikkelissa ja osoitetaan niiden todellinen merkitys.
Se tosiasia, että niin monet tulkitsijat – kirkon isät ja skolastikot –
yrittivät kiertää Paavalin todellisen merkityksen, ei ole mikään todiste sen
sisäistä merkitystä vastaan vaan mieluummin niiden teologien rehellisyyttä
vastaan, joiden epäjohdonmukaisuus osoitetaan erityisesti. Mutta jotkut ihmiset
tukevat viimeiseen asti heidän esityksiään, kuinka virheellisiä ne sitten
ovatkin. Toiset tunnustaen aiemman virheen, esittävät Cornelius a Lapiden
tavoin eläinparalle amende honorablen, julkisen anteeksipyynnön. Pohtiessaan
luonnon tässä suuressa elämändraamassa järjettömille luontokappaleille
määräämää osaa hän sanoo: "Kaikkien luontokappaleiden osa on palvella
ihmistä. Tästä syystä hänen (heidän mestarinsa) kanssaan ne odottavat
uudistumistaan" – cum homine renovationem suam expectant.4 Ihmisen "palveleminen" ei varmasti
tarkoita kiduttamista, tappamista, hyödytöntä ampumista tai muuta
väärinkäyttöä, vaikka on lähes turha selittää sanaa "uudistuminen". Kristityt
ymmärtävät sillä ruumiiden uudistumista Kristuksen toisen tulemisen jälkeen ja
rajoittavat sen ihmiseen, sulkien pois eläimet. Salaisen opin tutkijat
selittävät sen muotojen peräkkäisellä uudistumisella ja täydellistymisellä
objektiivisen ja subjektiivisen olennon asteikolla, ja kehityksellisiä
muodonmuutoksia pitkässä sarjassa eläimestä ihmiseen ja ylöspäin…
Tämän kristityt tulevat tietysti torjumaan närkästyneinä. Meille kerrotaan,
ettei Raamattua ole selitetty heille siten, eikä se voi koskaan tarkoittaa
sellaista. On hyödytöntä väitellä asiasta. Monet ja surkeat seurauksiltaan
olivat virheelliset tulkinnat siitä, mitä ihmiset haluavat sanoa "Jumalan
sanaksi". Lause "kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä
orjienkin orja" (1. Moos. 9:25) aiheutti vuosisatoja kurjuutta ja
ansaitsematonta murhetta onnettomille orjille – mustaihoisille. Yhdysvaltojen
papit olivat kaikkein vihamielisimpiä orjuudenvastaisessa asiassa, jota he
vastustivat Raamattu kädessä. Silti orjuuden on osoitettu olleen
luonnollisen rappeutumisen aiheuttaja jokaisessa maassa. Jopa ylpeä Rooma
lankesi siihen, koska "enemmistö muinaisessa maailmassa oli orjia",
kuten Geyer aivan oikein huomauttaa. Mutta niin kauhean innoittuneita Raamatun
virheellisistä tulkinnoista olivat kaikkina aikoina parhaat, älykkäimmät
kristityt, ettei edes yksi heidän suurimmista runoilijoistaan, puolustaessaan
ihmisen oikeutta vapauteen, myönnä sellaista osaa eläinparalle.
Jumala antoi meille ylivallan ehdottoman
vain eläimiin, kaloihin, lintuihin;
Tuota oikeutta käytämme hänen lahjanaan
Mutta ihmistä ihmiselle hän ei tehnyt herraksi
Sellaisen tittelin itselleen säilytti,
ihminen jäi ihmisestä vapaaksi.
– sanoo Milton
Eläinten henkiinheräämiset
Kuten murha, virhekin "pakottaa ulos",
ja ristiriidan on välttämättä esiinnyttävä aina kun virheellisiä johtopäätöksiä
puolustetaan joko ennalta tuomittua kysymystä vastaan tai sen puolesta. Idän filozoismin
vastustajat tarjoavat siten arvostelijoilleen pelottavan aseen jolla kaataa
pätevimmät argumentit sellaisella ristiriitaisuudella perusteiden ja
johtopäätösten, oletettujen tosiasioiden ja tehtyjen päätelmien välillä.
Tämän artikkelin tarkoitus on suunnata valonsäde tähän mitä vakavimpaan ja
kiinnostavimpaan aiheeseen. Roomalaiskatoliset kirjoittajat puolustaessaan
eläinten monia ihmeellisiä henkiinheräämisiä, joita heidän pyhimyksensä ovat
aikaansaaneet, ovat käyneet siitä loputonta keskustelua. "Eläinten
sielu" on Bossuetin mielestä "vaikein samoin kuin tärkein kaikista
filosofisista kysymyksistä."
Vastakkain sille kirkon opille, että eläimillä, olematta kuitenkaan
sieluttomia, ei ole pysyvää ja kuolematonta sielua ja että niitä
elävöittävä prinsiippi kuolee ruumiin mukana, on mielenkiintoista saada tietää,
miten skolastikot ja kirkon papit saavat sopimaan tämän esityksen sen väitteen
kanssa, että eläimiä on voitu herättää ja niitä on herätettykin henkiin usein
ja ihmeellisesti.
Vaikka tämä kirjoitelma on vain suppea yritys osoittaa Raamatun
skolastisten ja teologisten tulkintojen ristiriita, se pyrkii vakuuttamaan,
että eläimen elämän riistäminen – varsinkin huvin vuoksi ja vivisektiossa – on
erittäin rikollista. Tarkoituksena on joka tapauksessa osoittaa, että onpa se
käsitys, että ihmisen tai eläimen voi herättää henkiin sen jälkeen kun
elämänprinsiippi on paennut ruumiista lopullisesti, kuinka mieletön tahansa,
niin sellaiset henkiinherättämiset, jos ne olisivat todellisia, eivät olisi sen
mahdottomampia mykän eläimen tapauksessa kuin ihmisen kyseessä ollen. Sillä
kummallekin on luonto antanut sen, mitä sanotaan vapaasti "sieluksi",
tai sitten kummallakaan ei sitä ole.
Mikä illuusio onkaan ihminen! Mikä häkellyttävä kaaos, mikä ristiriitainen
pakkaus! Kaikkien asioiden julkinen tuomari ja silti voimaton maan matonen!
Totuuden suuri tallentaja ja suojelija ja silti pelkkä epävarma hylkiö,
universumin kirkkaus ja häpeä!
– Pascal
Siirrymme nyt katsomaan, mitkä ovat kristillisen
kirkon käsitykset eläimen sielusta, tutkimaan, kuinka kirkko saa sopimaan
ristiriidan kuolleen eläimen henkiinherättämisen ja sen oletuksen, että sen
sielu kuolee sen mukana, välillä ja näkemään joitakin ihmeitä eläinten
yhteydessä. Ennen kuin annetaan lopullinen ja ratkaiseva isku sille itsekkäälle
opille, joka on niin täynnä julmia ja armottomia toimia kurjaa eläinmaailmaa
kohtaan, lukijan täytyy tutustua patristisen kauden isien vanhempiin
epäröinteihin Paavalin lausumien sanojen suhteen.
On huvittavaa huomata, kuinka latinalaisen kirkon kahden uupumattomimman
puolustajan – herrojen Des Mousseaux ja de Mirville, joiden teosten mainitsemia
muutamia ihmeitä tässä tuodaan esiin – karma johti heidät molemmat antamaan
aseet, joita nyt käytetään heidän omia vilpittömiä mutta virheellisiä
näkemyksiään vastaan.5
Kun on käytävä suuri taistelu tulevaisuudesta "luomisopin
kannattajien" eli kristittyjen – kaikkien erityisluomiseen ja persoonalliseen
jumalaan uskovien – ja kehitysopin kannattajien eli hindujen ja buddhalaisten,
kaikkien vapaa-ajattelijoiden ja lopuksi vaikkei viimeiseksi tiedemiesten
välillä, yhteenveto heidän vastaavista mielipiteistään on tarpeen.
1. Kristillinen maailma pitää selviönä oikeuksiaan eläimen elämään ja
nojautuu tässä kysymyksessä: a) edellä lainattuihin Raamatun teksteihin ja
myöhempiin skolastisiin tulkintoihin; b) jonkin sellaisen kuin jumalallisen tai
inhimillisen sielun oletettuun poissaoloon eläimessä. Ihminen jää henkiin
kuoleman jälkeen, eläin ei jää.
2. Itämaiset kehitysopin kannattajat perustavat johtopäätöksensä suuriin
filosofisiin järjestelmiinsä ja pitävät kiinni siitä, että on vastoin luonnon
työskentelyä ja kehitystä tappaa jokin elävä olento – syistä jotka on esitetty
edellä.
3. Tukenaan viimeisimmät tieteen keksinnöt läntiset kehitysopin kannattajat
eivät ota huomioon kristittyjä eivätkä pakanoita. Jotkut tiedemiehet uskovat
evoluutioon, toiset eivät. He ovat kuitenkin samaa mieltä yhdessä asiassa:
nimittäin, että fyysinen, eksakti tutkimus ei anna perusteita olettamukselle,
että ihmisellä on kuolematon, jumalallinen sielu, sen enempää kuin hänen
koirallaankaan.
Kun siis aasialaiset kehitysopin kannattajat käyttäytyvät eläimiä kohtaan
tieteellisten ja uskonnollisten näkemystensä mukaisesti, ei kirkko eikä
materialistinen, tieteellinen koulukunta ole looginen vastaavien teorioidensa
tieteellisissä sovelluksissa. Kirkko, opettaen, että jokainen elävä olento on
yksitellen ja erityisesti Jumalan luoma, kuten jokainen ihmisvauva, ja että se
on syntymästä kuolemaan viisaan ja ystävällisen Sallimuksen tarkkaavaisessa
huolenpidossa, suo kuitenkin alemmalle luontokappaleelle ainoastaan tilapäisen
sielun. Tiede, pitäen sekä ihmistä että eläintä joidenkin tähän asti
keksimättömien luonnonvoimien sieluttomana tuotteena, silti käytännössä luo
kuilun näiden kahden välille. Tiedemies, joka on mitä päättäväisin
materialisti, sellainen, joka ryhtyy täysin tyynesti suorittamaan vivisektiota
elävälle eläimelle, kavahtaisi kuitenkin ajatusta tehdä raajarikoksi –
puhumattakaan että kiduttaisi kuoliaaksi – kanssaihmisensä. Silti näiden
suurten uskonnollisuuteen taipuvaisten materialistien joukosta ei löydy ketään,
joka olisi osoittautunut johdonmukaiseksi määritellessään eläimen moraalisen
statuksen täällä maan päällä ja ihmisen oikeuden siihen.
Pyhimysten tekemät ihmeteot
Tässä on nyt esitettävä joitakin esimerkkejä
esitettyjen syytösten todistamiseksi. Vedoten vakaviin ja sivistyneisiin
mieliin on oletettava, että tässä lainattujen eri auktoriteettien näkemykset
eivät ole outoja lukijalle. Sen vuoksi riittänee, että esitämme lyhennelmän
joistakin johtopäätöksistä, joihin he ovat tulleet – alkaen kirkonmiehistä.
Kuten jo kerrottiin, kirkko vaatii uskoa sen suurten pyhimysten
tekemiin ihmetekoihin. Erilaisten suoritettujen ihmeiden joukosta valitsemme
tähän ainoastaan ne, jotka liittyvät suoraan aiheeseen – nimittäin kuolleiden
eläinten ihmeelliset henkiinheräämiset. Se joka luottaa siihen, että ihmisellä
on kuolematon, ruumiista riippumaton, sitä elävöittävä sielu, voi helposti
uskoa, että jollain jumalallisen ihmeen avulla sielu voidaan kutsua ja pakottaa
takaisin tabernaakkeliin, jonka se jättää ilmeisesti ainiaaksi. Mutta miten
joku voi hyväksyä saman mahdollisuuden eläimen tapauksessa, koska hänen uskonsa
opettaa hänelle, että eläimellä ei ole riippumatonta sielua, sillä se tuhoutuu
ruumiin mukana? Yli kahdensadan vuoden ajan, aina Tuomas Akvinolaisesta
lähtien, kirkko on arvovaltaisesti opettanut, että järjettömän luontokappaleen
eli eläimen sielu kuolee sen elimistön mukana. Mikä sitten kutsutaan takaisin
tomuun elävöittämään se jälleen? Tässä kriittisessä vaiheessa skolastiikka
puuttuu asiaan ja – ratkaisten vaikeuden – sovittaa sovittamattoman.
Se alkaa sanomalla, että eläinten henkiinherättämisen ihmetekoja on
lukemattomia ja että ne on todistettu oikeiksi niin kuin "meidän Herramme
Jeesus Kristuksen henkiinherääminen".6 Bollandistit7 antavat lukemattomia esimerkkejä. Isä
Burigny, pyhimyselämäkertojen kirjoittaja 1600-luvulta, herttaisesti huomauttaa
pyhän Remin henkiinherättämistä trapeista [aro- ja aavikkoseutujen isoja
ja isohkoja kahlaajalintuja]: "Minulle voidaan epäilemättä sanoa, että
minä itse olen hanhi, kun uskon sellaisiin ’sinilintukertomuksiin’. Vastaan
koiranleualle siinä tapauksessa sanomalla, että jos hän kiistää tämän kohdan,
sitten hänen täytyy myös poistaa Espanjan pyhän Isidoruksen elämästä selostus,
että tämä elvytti isäntänsä hevosen kuolleista. Tai Tolentinon pyhän
Nikolauksen elämäkerrasta, että hän toi takaisin elämään peltopyyn sen sijaan
että olisi syönyt sen. Sitten on kertomus pyhästä Fransiskuksesta, että hän
otti takaisin uunin loimuavista hiilistä paistumasta lampaan ruumiin, jonka hän
edelleen herätti henkiin. Hän sai myös keitetyt kalat, jotka hän elvytti, uimaan
kastikkeessaan jne. Ennen kaikkea hänen, skeptikon, täytyy syyttää yli
100 000 silminnäkijän – joiden joukosta ainakin muutamilla pitäisi olla
tervettä järkeä – olevan valehtelijoita tai narreja."
Paljon korkeampi auktoriteetti kuin isä Burigny, nimittäin paavi Benediktus
XIV, vahvistaa edellä olevan todistuksen. Sitä paitsi nimet henkiinheräämisten
silminnäkijöistä, Pyhä Sylvestrus, Francois de Paule, Krakovan Severin ja
joukko muita, mainitaan kaikki bollandisteissa. "Ainoastaan hän
lisää", sanoo kardinaali de Ventura, joka lainaa häntä, "että
henkiinherääminen vaatii kuitenkin, tuon nimen ansaitakseen, muodon8 yhtä paljon kuin kuolleen olennon aineen identtistä
ja lukumääräistä reproduktiota. Ja koska tuo eläimen muoto (eli
sielu) tuhoutuu aina ruumiin mukana, kuten pyhän Tuomaksen opissa sanotaan,
Jumala jokaisessa sellaisessa tapauksessa huomaa olevansa velvollinen luomaan
ihmeentekotarkoitusta varten uuden muodon henkiin herätetylle eläimelle. Tästä
seuraa, että henkiin herätetty eläin ei olisi aivan identtinen sen
kanssa, mitä se oli ollut ennen kuolemaansa (non idem omnino esse)."9
Tämähän vaikuttaa hämmästyttävän paljon samalta kuin se mitä maagikkomayat
tekevät. Vaikkei vaikeutta ole ehdottomasti selitetty, seuraava tehdään silti
selväksi: koska se prinsiippi, joka elävöitti eläimen sen elämän aikana ja jota
sanotaan sieluksi, oli kuollut tai hajonnut ruumiin kuoleman jälkeen, toinen
sielu – "eräänlainen vapaa sielu" – kuten paavi ja kardinaali
kertovat meille – luodaan Jumalan ihmetyön tarkoitusta varten. Tämä
sielu on sitä paitsi erilainen kuin ihmisen prinsiippi, joka on
"riippumaton, eteerinen ja alati kestävä entiteetti".
Paitsi luonnollinen muistutus sellaisesta toiminnasta, jota kutsutaan
pyhimyksen aikaansaamaksi "ihmeteoksi" – sillä kyseessä on
yksinkertaisesti Jumala hänen selkänsä takana, joka "luo" loistokseen
täysin uuden sielun yhtä hyvin kuin uuden ruumiin – on koko Tuomaksen oppi
avoin vastaväitteelle. Descartes huomauttaa kuitenkin hyvin järkevästi:
"Jos eläimen sielu on niin selvästi erotettava (aineettomuudessaan)
ruumiistaan, me uskomme että on tuskin mahdollista välttää tunnustamasta sitä
henkisenä prinsiippinä, tästä syystä älyllisenä olentona."
Automaatti vai tunteva olento
Lukijalle tarvitsee tuskin muistuttaa, että
Malebranchen mukaan Descartes piti elävää eläintä pelkkänä automaattina,
"hyvin vedettynä kellonkoneistona". Sen vuoksi se joka omaksuu
kartesiolaisen [Descartesin opin kannattajan] teorian eläimestä, voisi yhtä
hyvin hyväksyä heti nykyajan materialistien näkemykset. Sillä koska tuo
automaatti on kykenevä sellaisiin tunteisiin kuin rakkaus, kiitollisuus jne. ja
koska sillä on epäilemättä muisti, kaikkien sellaisten ominaisuuksien on oltava
materialismin opetusten mukaan "aineen ominaisuuksia". Mutta jos
eläin on "automaatti", miksi ihminen ei ole? Eksakti tiede –
anatomia, fysiologia jne. – ei löydä pienintäkään eroa näiden kahden ruumiin
välillä; ja kuka mahtaa tietää, kysyy Salomo, "meneekö" ihmisen sielu
"ylös" yhtään sen enempää kuin eläimenkään sielu? Niinpä huomaamme
metafyysisen Descartesin olevan yhtä ristiriitainen kuin kuka tahansa.
Entä mitä pyhä Tuomas sanoo tästä? Sallien sielun (anima) eläimelle
ja julistaen sen aineettomaksi hän kieltää siltä samalla kertaa henkisyyden
ominaisuuden. Hän näet sanoo: "Se merkitsisi siinä tapauksessa älyä,
hyvettä ja erityisominaisuutta, joka on varattu ainoastaan ihmissielulle."
Mutta koska neljännessä lateraanikokouksessa oli päätetty, että Jumala oli luonut
kaksi selvää olemusta, ruumiin (mundanam) ja hengen (spiritualem),
ja että jonkin ruumiittoman on oltava välttämättä henkistä, oli pyhän Tuomaksen
turvauduttava eräänlaiseen kompromissiin, jota voidaan olla sanomatta
tekosyyksi ainoastaan kun se on pyhimyksen esittämä. Hän sanoo: "Tämä
eläimen sielu ei ole henki eikä ruumis; se on keskiluontoa."10 Tämä on hyvin onneton esitys. Sillä
muualla pyhä Tuomas sanoo, että "kaikilla sieluilla – jopa kasvien – on
ruumiissaan substantiaalinen muoto". Jos tämä pätee kasveihin, miksei myös
eläimiin? Se ei varmasti ole "henkeä" eikä puhdasta ainetta vaan sitä
olemusta, jota pyhä Tuomas sanoo "keskiluonnoksi". Mutta kun ollaan
oikealla polulla, miksi kieltää henkiinjääminen – sallien yksinomaan
kuolemattomuuden? Ristiriita on niin ilmeinen, että de Mirville huudahtaa
epätoivoissaan: "Tässä me olemme, kolmen substanssin kanssa, emmekä
kahden, niin kuin lateraanikokous päätti!" Ja hän väittää edelleen vastaan
niin paljon kuin uskaltaa "enkelitohtorille".
Suuri Bossuet analysoi teoksessaan Traité de la Connaissance de Dieu et
de soi même Descartesin rakennelmaa ja vertaa sitä pyhän Tuomaksen
esitykseen. Kukaan ei voi moittia häntä siitä, että hän antaa etusijan
loogisuudessa Descartesille. Hän huomaa että kartesiolaisesta
"keksinnöstä" – automaatista – "pääsee paremmin pois
vaikeudesta" kuin pyhän Tuomaksen tapauksessa, jonka katolinen kirkko on
täysin hyväksynyt. Tästä syystä isä Ventura tuntee närkästystä Bossuetia
kohtaan, kun tämä hyväksyy "sellaisen surkean ja lapsellisen
virheen". Ja vaikka hän sallii eläimille sielun kaikkine tunteineen, mikä
on todellisuutta hänen mestarilleen pyhälle Tuomakselle, myös hän kieltää
niiltä älyn ja järkeilykyvyn. "Bossuetia", hän sanoo, "on
moitittava sitäkin enemmän, koska hän itse sanoi: ’Minä aavistan, että suurta
sotaa valmistellaan kirkkoa vastaan kartesiolaisen filosofian nimessä.’" Hän
on oikeassa siinä, sillä karkean eläimen aivojen "tuntevasta
aineesta" tulee aivan luonnollisesti Locken ajatteleva aine, ja
viimeksi mainitusta tulevat vuosisatamme kaikki materialistiset koulut. Mutta
hän epäonnistuu pyhän Tuomaksen opin kannattamisen suhteen, tuon opin ollessa
täynnä virheitä ja ilmeisiä ristiriitaisuuksia. Sillä jos eläimen sielu on,
kuten roomalaiskatolinen kirkko opettaa, vapaa, aineeton prinsiippi, silloin on
ilmeistä, että ollen riippumaton fyysisestä organismista se ei voi "kuolla
eläimen mukana" enempää kuin ihmisen tapauksessa. Jos myönnämme, että se
elää ja selviää hengissä, niin missä suhteessa se eroaa ihmisen sielusta?
Ja että se on ikuinen – jos hyväksymme pyhän Tuomaksen todistuksen tässä
asiassa – vaikka hän itse väittää muualla: "Ihmisen sielu on kuolematon,
ja eläimen sielu tuhoutuu", hän sanoo (Summa, vol. V, s. 164)
tämän, kysyttyään saman suuren teoksen osassa II (s. 256): "onko olemassa
mitään olentoja, jotka syntyvät uudelleen olemattomiin?", ja vastaa itse:
"Ei, sillä Saarnaajassa sanotaan (3:14): Minkä JUMALA tekee, pysyy
ikuisesti. ’Isän luona ei mikään muutu’ (Jaakobin kirje 1:17)." Sitten
pyhä Tuomas jatkaa: "Sen vuoksi ei olioiden luonnollisessa järjestyksessä
eikä liioin ihmeteoissa ole mitään olentoa, joka syntyy uudelleen
olemattomuuteen (tuhoutuu). Olennossa ei ole mitään, mikä tuhoutuu,
sillä se mikä osoittaa suurimmalla kirkkaudella jumalallisen hyvyyden, on
olentojen jatkuva säilyminen."11
Tätä virkettä kommentoi kääntäjä, pastori Drioux selityksessä ja vahvistaa
sen. Hän huomauttaa: "Ei mikään tuhoudu. Tästä periaatteesta on tullut
nykyajan tieteen parissa eräänlainen aksiooma." Ja siinä tapauksessa,
miksi luonnossa pitäisi olla poikkeus tähän muuttumattomaan sääntöön, jonka on
tunnustanut sekä tiede että teologia, ainoastaan eläimen sielun tapauksessa. Vaikka
sillä ei olisi mitään älyä, se on olettamus, jota jokainen puolueeton
ajattelija tulee aina ja hyvin voimakkaasti vastustamaan.
Luonnontieteilijöiden ristiriitaiset käsitykset
Kääntyen skolastisesta filosofiasta
luonnontieteisiin katsokaamme, mitkä ovat luonnontieteilijän vastaväitteet
sille, että eläimellä on äly ja sen vuoksi riippumaton sielu.
"Mikä tahansa, joka ajattelee, joka ymmärtää ja joka toimii, on
jotakin taivaallista ja jumalallista. Sen vuoksi sen on välttämättä oltava
ikuinen", kirjoitti Cicero lähes 2000 vuotta sitten. Vaikka Huxley väittää
tätä johtopäätöstä vastaan, voisimme ymmärtää hyvin, että Tuomas Akvinolainen,
"metafyysikkojen kuningas", uskoi lujasti pyhän Patrickin
suorittamiin ihmeellisiin henkiinherättämisiin.12
Todellakin, kun kirkko esittää ja pakottaa oikeauskoiset hyväksymään
sellaisia hirmuisia väitteitä kuin sanotut ihmeteot, sen teologien pitäisi
huolehtia paremmin, että heidän korkeimmat auktoriteettinsa eivät itse ainakaan
olisi ristiriitaisia ja osoittaisi siten tietämättömyyttä esille otetussa
oppikysymyksessä.
Eläin siis suljetaan pois kehityksestä ja kuolemattomuudesta, koska se on
automaatti. Descartesin mukaan sillä ei ole älyä, mitä mieltä on myös
keskiaikainen skolastiikka. Sillä on vain vaistot, mikä merkitsee tehottomia
impulsseja, minkä materialistit vahvistavat ja kirkko kieltää.
Sekä Frederic että George Cuvier ovat keskustelleet seikkaperäisesti
eläinten älystä ja vaistoista.13 Heidän ajatuksensa tästä aiheesta on
koonnut ja editoinut Flourens, joka on tieteiden akatemian oppinut sihteeri. Frederic
Cuvier, joka oli 30 vuotta Eläintieteellisen osaston ja Luonnonhistorian museon
johtaja Jardin des Plantesissa Pariisissa kirjoitti näin:
"Descartesin päävirhe on siinä, ettei tehty koskaan riittävää eroa älyn ja
vaiston välillä. Buffon itse oli langennut sellaiseen laiminlyöntiin, ja sen
vuoksi kaikki eläintieteellisessä filosofiassa oli ristiriitaista. Tunnustaessaan
eläimessä tunteen, joka on korkeampi meidän omaamme, samoin kuin tietoisuuden
sen todellisesta olemassaolosta hän kielsi samalla ajattelun, harkinnan ja
muistin, niin muodoin kaikki mahdollisuudet ajatteluun." (Buffon, Discourse
on the Nature of Animals, VII, s. 57.) Mutta tuskin pysähdyttyään tähän hän
myönsi, että eläimellä oli jonkinlainen muisti, joka oli aktiivinen ja kauas
ulottuva ja luotettavampi kuin meidän muistimme (sama, s. 77). Sitten
kieltäen siltä älyn hän kuitenkin myönsi, että eläin "otti huomioon
isäntänsä, tutki häntä ja ymmärsi täydellisesti jokaisen hänen tahtonsa
osoituksen". (Sama, vol. X, History of the Dog, s. 2.)
Merkittävämpää ristiriitaisten esitysten sarjaa olisi tuskin voinut toivoa
suurelta tiedemieheltä.
Kuuluisa Cuvier on sen vuoksi oikeassa huomauttaessaan vuorostaan, että
"tämä Buffonin uusi mekanismi on vielä vähemmän ymmärrettävä kuin
Descartesin automaatti".14