Teosofia ja sen alkuperä
– Teosofian alkuperää voidaan tarkastella kahdessa valossa:
on olemassa nykyinen teosofia, joka on se missä madame Blavatsky on mukana v.
1875 ja siitä eteenpäin nykyisen teosofisen liikkeen synnyttyä. Mutta
Madame Blavatskya edeltänyt teosofia voidaan jäljittää aina
uusplatonilaisten aikoihin. Silloin oli jo olemassa vanha perinne, jota
voisimme kutsua teosofiaksi eli muinaiseksi viisaudeksi, vaikka muinainen
viisaus käsitteenä ulottuu paljon kauemmaksi kuin tuo ajankohta, aina
aikojen alkuun. – A.D. [Ks. lyhennykset tekstin lopussa.]
– Opetusta on ollut niin pitkälle kuin inhimilliset
muistitiedot yltävät. Yksi kirja jota lainaan vapaasti on Aldous Huxleyn Aikojen
filosofia. Hän käyttää kahta sopivaa termiä. Hän sanoo, että tämä
filosofia on yleismaailmallinen ja ikivanha. Se ulottuu niin kauas taaksepäin
kuin ihmisrodun muistitieto ja se on yleinen maailman joka osassa.
Missä tahansa on ollut tunnistettavaa sivistystä, siellä on ollut opetusta,
joka varmasti osoittaa teosofisen ajattelun tiettyjä puolia: ajatus elämän
ykseydestä, se että on olemassa tuo henkinen jokin, muutamalla sanalla
sanottuna – henkinen jokin, joka on elämän perusta. – I.H.
– H.P.B. teki jotakin, minkä arvoa ihmiset eivät ehkä
täysin ymmärrä. Hänen tekonsa oli aivan ainutlaatuinen
maailmankirjallisuudessa. Hän laati yhteenvedon koko siitä vanhasta
klassisesta perinteisestä tiedosta, mitä maailmassa on ollut tai kirjoihin
kirjoitettu. Ja hän näki kovasti vaivaa löytääkseen kaikki vanhat pyhät
kirjoitukset, kaikki vanhat filosofiset järjestelmät, kaikki vanhat
uskonnot, kaikki suuret viisaat. Jotenkin hän hankki tiedon niistä ja kokosi
sen yhteen. – G.F.
– Suurin osa näistä opetuksista, näistä
filosofioista, tuli tietysti Idästä. Intia oli 1870-luvun lopulla suunnaton
ja kiehtova vastakohtien maailma, jossa muinainen itä kohtasi brittiläisen
vallan läntisen vaikutuksen. Blavatsky ja Olcott matkustivat laajalti ympäri
Intian niemimaata herättääkseen mielenkiinnon hänen suureen teokseensa.
Lopulta he perustivat Adyariin, lähelle Madrasia, Teosofisen Seuran
Päämajan. – Kertoja.
Spiritualismi
– Spiritualistit uskoivat olevansa suorassa yhteydessä
kuolleisiin, jotka ovat astraaliruumiissaan, aivan kuten me olemme täällä
fyysisessä maailmassa, puhuen luultavasti tavanomaisella äänellään, ja
meedion kuullessa tämän selväkuuloisesti ja siirtäessä sen vieressä
istuville. Madame Blavatsky sanoi, että asia ei ole lainkaan näin. – A.E.
– Oli hirvittävää katsella istuntoja. Minun teki usein
pahaa katsoa materialisaatioita ja miten mieluisasti spiritualistit ottivat
ne. He itkivät ja iloitsivat meedion ympärillä, peittyneinä näihin
tyhjiin varjoihin – joskus mielenliikutuksen murtamina. Vilpitön ilo ja
onni saivat sydämeni vuotamaan verta heidän puolestaan. Mitä enemmän näen
meedioita, sitä enemmän näen vaaran ympäröivän ihmiskuntaa.
Runoilijat puhuvat ohuesta väliseinästä tämän maailman ja
seuraavan maailman välillä. He ovat sokeita: ei ole olemassa mitään
väliseinää, paitsi tilojen ero sen välillä missä elävät ja kuolleet
ovat; ja ihmiskunnan enemmistön fyysisten aistien karkeus. – H.P.B.
– H.P.B:n piti ilmoittaa viesti silloisille
spiritualisteille, jotka selittivät ilmiöt aivan toisin. Hän ei halunnut
kuulla puhuttavankaan, että todellinen ihmishenki voisi käydä maan
päällä henkilön kuoleman jälkeen. Tämä loukkasi kuitenkin
spiritualisteja melko lailla. He eivät voineet hyväksyä hänen
selitystään, että ihminen on oleellisesti kaksinainen. Persoonallisuus on
yhdellä olemisen tasolla, ja toinen on hänen henkinen olemuksensa, henkinen
luonne.
Tietyissä olosuhteissa persoonallisuus voisi tulla takaisin ja keskustella
meedioiden välityksellä elävien kanssa. Mutta olosuhteet olisivat erikoiset
riippuen siitä, milloin henkilö oli kuollut, minkä ikäinen hän oli
kuollessaan, hänen yhteydestään maahan – koko joukko erilaisia
tekijöitä. Mutta kun henkinen ihminen oli sitten kuoleman jälkeisissä
vaiheissa vetäytynyt elämänsä aikana käyttämistään
käyttövälineistä, tavallisesta persoonallisesta ihmisestä, silloin ei
ollut enää minkäänlaista takaisin tulemista. – G.F.
– Koko asia tulee selväksi: Se spiritualismi, jota H.P.B.
lähetettiin tuomaan julki Amerikassa ja lopulta korvaamaan karkeampi
läntinen mediumismi, oli itäinen spiritualismi. Tuolle aikakaudelle oli
tärkeätä pysäyttää materialistinen skeptisyys ja vahvistaa uskonnollisen
kaipauksen henkistä perustaa. Kun siis taisteluun liityttiin, hän valitsi
amerikkalaiset spiritualistit ja toimi hetken yhdessä heidän kanssaan. –
H.S.O.
– Spiritualismista tulee adeptin käsissä magiaa, koska
hän osaa yhdistää maailmankaikkeuden lait, rikkomatta mitään niistä ja
siten vahingoittamatta luontoa.
Kokemattoman meedion käsissä spiritualismista tulee tiedostamatonta
noituutta, sillä hän avaa tietämättään kahden maailman välillä olevan
oven, jonka kautta tulevat esiin astraalivalossa vaikuttavat sokeat
luonnonvoimat samoin kuin hyvät ja pahat henget.
Teosofia on todellista spiritualismia. Nykyinen spiritualistinen
järjestelmä, jota joukot nyt harjoittavat, on vain sekavaa materialismia!
– H.P.B.
Mahatmat1
– Mahatmat olivat, ja ovat yhä, ryhmä ihmisiä, jotka
ovat suunnattoman itsekurin avulla hallinneet koko ihmisenä olemisen
perimmäisen luonnon. He ovat täydellistyneitä ihmisiä, vaikka jotkut
heistä voisivat väittää, että jopa tuo termi täydellistynyt on
suhteellinen sana, ja että on vielä enemmän saavutettavaa. Kuitenkin
meidän kehitysvaiheestamme katsottuna he ovat täydellisiä ihmisiä. – A.W.
– Mahatmat ovat tajunnan laajentumia. Me koemme sellaista
itsetietoisina olentoina. Jos, kuten H.P.B. sanoi, tajunta uinuu aineen
maailmassa, tulee tuntevaksi kasvi- ja eläinkunnassa, tulee tajuiseksi
itsestään ihmisissä, itseydeksi, itsetietoisuudeksi, niin Mahatmoissa se
oletettavasti tulee ylitajunnaksi, se on, he tulevat tietoisiksi oman
olemassaolonsa lähteestä, tietoisuudeksi itsessään. Siten Mahatmat
edustavat ihmiskunnan kehityksen kärkijoukkoa, ja me olemme kaikki hänen
mukaansa kulkemassa eteenpäin tuohon inhimillisen kokemuksen ja ymmärryksen
piiriin. – J.P.
Mahatmojen kirjeet
– Sinnett2
oli taustaltaan spiritualisti ja hän odotti tuolloin spiritualistisia
asioita, materialisaatioita, ilmiöitä jne., ja H.P.B. kiinnitti hänen
huomionsa tekemällä niitä. Hänen esittämänsä ensimmäiset ilmiöt
olivat juuri sen luonteisia. Koputuksia pöytiin ja ikkunoihin, missä
ketään ei näkynyt fyysisesti. Myöhemmin eräällä huviretkellä, kun
seurueeseen liittyi odottamaton vieras, H.P.B. sai aikaan teekupin ja
lautasen, jotka itse asiassa lisäsivät yhdellä kuppiparilla astiastoa.
Kaikki oli hyvin vaikuttavaa. Seurue joutui kaivamaan maasta ja puun juurista.
Mutta mitä se lopultakin todistaa?
Ja Sinnett oli aina etsimässä lisätodisteita kaikista fyysisistä
ilmiöistä, koputuksista jne. erikoisista paikoista, tai myöhemmin esim.
Mahatmojen kirjeiden aikaansaamisesta, kun niitä aineellistui hänen
silmiensä edessä.
Sanotaan, että Mahatma istuu kirjoittamassa kirjettä. Ensin hän laatii
kirjeen mielessään, esim. sivun kerrallaan. Hän on nyt laatinut sivun ja
kirjoittanut sen mielessään. Nyt hänen on kopioitava se
presipitaatiomenetelmällä. Ja silloin hän vetää ainekset psyykkisestä
maailmasta ympäriltään, mikä elävöittää tuon hänen luomansa
arkkityypin. Jos kuvittelette yhtäläisyyttä magneettikentän magneetin ja
rautajauheen välillä, saatte ehkä parhaimman käsityksen asiasta.
Hän on luonut arkkityypin, mallin, muodon, ja nyt hän käyttää ainetta
ympärillään, ikäänkuin rautajauhetta siroteltaisiin paperipalalle
magneettisen voimalinjan osoittamiseksi, täyttääkseen eli
elävöittääkseen itse todellisen esineen. Näin se sitten käännetään
ideoiden maailmasta muotojen maailmaan ja fyysiseen maailmaan tuolla
monivaihemenetelmällä. – A.W.
– Kirjeillä on kaksi merkitystä. Ensiksikin, että ne
ylipäätänsä kirjoitettiin, mikä osoittaa, että oli olemassa kirjeet
kirjoittanut ihmisryhmä, joka oli riippumaton madame Blavatskysta. Toinen
seikka on niiden sisältämät ajatukset. Ajatukset ovat enemmänkin opettavia
luonteeltaan. Niissä ei ole kovin paljon tietoa; kuten eräs toinen kirjeiden
vastaanottaja sanoi eräässä tilanteessa: "Jos minun olisi toistettava
uudelleen kaikki saamamme opetukset, voisin kertoa teille koko joukon päivän
aikana, mutta noin vuoden päästä." Kirjeet olivat siis
opetusmekanismi, eikä keino yrittää esittää ideoita, ja ne on nähtävä
juuri opetusmenetelmänä, yrityksenä saada Sinnett käsittämään
sisäisesti opetusten merkitys. – A.W.
– Näitä sivuja ei ole kirjoitettu massoja varten. Ne
eivät ole kehotus parannukseen, eivätkä ne yritä tavoitella
suosiollisuutta näkemyksillemme; ne on tarkoitettu vain niille, joilla on
luontainen kyky käsittää niitä, niille, jotka kärsivät, niille jotka
janoavat jotakin Todellisuutta tässä kiinalaisten varjojen maailmassa.
Jokaisessa atomissa on elämää, kuinka piilevää ja tiedotonta tahansa, ja
lisäksi se on pieni universumi varustettuna jonkinasteisella tajunnalla ja
tästä syystä myös muistilla. Kaikki maailmankaikkeudessa on elävää;
kaikessa aineessa on tajuntaa; ja sekä siemenessä että hiukkasessa on
oltava piilevät mahdollisuutensa lisääntymistä ja asteittaista
kehittymistä varten, tuhannen ja yhden kehitysvaiheen eli –muodon
sukeutumiseen. Sen tähden... niissä täytyy olla tuleva suunnitelma, ellei
malli. – H.P.B.
Tiedon alkulähde
– H.P.B. sanoo monissa paikoissa, että hän sai tietoa
joltakin olemisen tasolta, jota hän kutsui astraalivaloksi, eräänlaiseksi
universaaliksi muistiksi. Kaikki mitä tapahtuu kosmoksessa, tai varmasti
tässä maailmassa, on varastoituneena tuossa astraalivalossa. Hän sanoi
aikoinaan, että silloin tällöin Mestari, hänen opettajansa, hankki ja
näytti hänelle lähdetietoja ja hänen tarvitsi vain kopioida ne.
Mutta olipa työmuoto mikä tahansa, se vaati kuitenkin suunnatonta
tahdonvoimaa ja keskittymistä, ei vain sen tekemiseen vaan myös elossa
pysymiseen. Hankaluudet ja suunnaton määrä silkkaa kovaa työtä vaativat
lopulta veronsa. Voimakkaasta tahdonvoimastaan ja Mestarien tuesta huolimatta
huhtikuuhun 1891 mennessä H.P.B:llä oli enää vähän fyysistä voimaa
jäljellä sairauksien vastustamiseen. – G.F.
– Olemme tottuneet sanomaan buddhisteille,
muhamettilaisille, hinduille tai parseille: "Tie teosofiaan kulkee oman
uskontonne kautta." Nuo uskontunnustukset sisältävät syvän
filosofisen ja esoteerisen merkityksen. Ne ovat selitettävissä allegorisesti
uskontojensa tunnustajille.
Emme voi kuitenkaan sanoa samaa kristityille. Apostolien seuraajat eivät
koskaan merkinneet muistiin Jeesuksen SALAISTA OPPIA..."taivasten
valtakunnan mysteerejä", joihin on viitattu kohdassa Mark., 4:11.
Ne on hävitetty. Ajan virtaa ovat seuranneet vertaukset,
tarut, jotka Jeesus nimenomaan tarkoitti henkisesti kuuroille ja sokeille ja
jotka nykyinen kristinusko joko ottaa kirjaimellisesti tai tulkitsee niitä
maallisen kirkon isien mieliksi. – H.P.B.
Maailmankaikkeudesta atomiin
– Aika, jolloin H.P.B. kirjoitti Salaisen Opin 1880-luvun
lopulla, oli ennen kuin atomi oli halkaistu, ennen kuin mitään nykyisiä
teorioita sub-atomisista hiukkasista ja kvanttifysiikasta oli ollenkaan
selvitetty. Jo tuolloin hän sanoi, että aineen oleellinen olemus on energia,
ja että kaikki, myös atomin näennäinen kiinteys on harhaa. Mielestäni
hän oli profeetallinen. – A.W.
– Kun myönnetään, että atomi ei ole jakamaton,
silloin aine voidaan purkaa ja koota jälleen. Ja ajatus, että aine ja
energia ovat sama, toistensa erilaisia muotoja, oli hänen ja oli yleinen koko
muinaiselle traditiolle; ja vasta Einsteinin työ vahvisti sen. Niinpä hän
tiesi, että materialistinen aikakausi ajatteluineen tulisi aikanaan
loppumaan. – J.P.
– Kosmologit hyväksyvät mallin fyysisestä
maailmankaikkeudesta, joka perustuu ensi sijassa fysiikan lakeihin. Vaikka tuo
malli on muuttumassa ja sitä saatetaan jatkuvasti ajan tasalle, se on
kuitenkin pääasiallisesti fyysinen malli. Madame Blavatsky tarkasteli
maailmankaikkeutta etupäässä henkisestä näkökulmasta. Käytän tässä
sanaa henkinen merkitsemään sisimpiä olemuksia, lakeja ja tapahtumia,
sitä, että maailmankaikkeus on elävä kokonaisuus jne. Näkemämme fyysinen
maailmankaikkeus on luonnollinen seuraus, lopullinen ilmaus noista
sisäisistä, henkisistä, elävistä prosesseista. – A.W.
– Kirjassani "Luonnon jälleensyntymä" kerron
kuinka nykytiede jälleen johtaa meidät takaisin tuntemaan elävää luontoa.
Taas näemme maailmankaikkeuden elävänä organismina. Se ei ole kuin kone
josta höyry on loppumaisillaan. Se alkaa suuresta alkuräjähdyksestä, se on
kuin hautoutuva kosminen muna, ja se laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Gaia,
maapallo, nähdään jälleen Äiti Maana, elävänä organismina. Jälleen
hyvin vanha näkemys, joka on palannut takaisin hyvin nykyaikaisessa
tieteellisessä muodossa.
Kentät, tieteen kenttäteorioiden muodossa, ovat herättämässä luontoa
henkiin, ne taas antavat käsityksen maailman näkymättömistä
perusperiaatteista. Kaaosteorian ja quantum indeterminismin avulla
olemme löytäneet ajatuksen luonnon spontaanisuudesta ja vapaudesta. Darwinin
evoluutio-opista ja nykyisestä kosmisesta evoluutio-opista olemme saaneet
jonkinlaisen käsityksen kaikessa luonnossa olevasta luomisvoimasta.
Tämä ei muistuta lainkaan vanhaa 1700-luvun käsitystä maailmankaikkeudesta
kuin kellon koneistona, se on enemmänkin vanhojen ajatusten mukainen elävä
maailma. Ja tietysti teosofinen ajattelu, kuten kaikki perinteinen ajattelu,
perustuu käsitykseen elävästä kosmoksesta, eikä käsitykseen kuolleesta
koneesta. Näin taidokkaasti nykytiede hylkää mekanistisen maailmankuvan ja
johdattelee meidät käsittämään luonnon elävänä. – R.S.
– On mielenkiintoista verrata kahta määritelmää
maailmankaikkeudesta. Toisen antaa Blavatsky Salaisessa Opissa ja toisen
Robert Jastrow, avaruustutkimusinstituutin johtaja. Lainaan hänen kirjaansa:
"Kuvittele luomishetken säteilevää kirkkautta. Yhtäkkiä puhtaan
energian maailma välähtää esiin. Käsittämätön kirkkaus täyttää
maailmankaikkeuden."
Verrataanpa tätä sitten Blavatskyn esitykseen Salaisessa Opissa.
"Pimeys säteilee valoa, ja katso, ainutlaatuinen, säteilevä loisto,
loistava avaruus, pimeän avaruuden poika."
Tässä hän maalasi kuvan kosmoksen alkamisista, ja siinä on selviä
yhtymäkohtia nykyajan käsikirjoituksiin kosmoksen esiintulemisesta. – J.P.
Ihmisen kehitys
– Madame Blavatskylla oli joitakin hyvin kiistanalaisia
teorioita, jotka koskivat ihmisen fyysistä kehitystä. Yleisen teorian mukaan
ihminen periytyy yhteisestä sukujuuresta korkeampien apinoiden kanssa, ja tuo
yhteinen sukujuuri puolestaan polveutuu aikaisemmista apinankaltaisista
esi-isistä jatkuen taaksepäin nisäkkäisiin ja matelijoihin jne.
Hänen teoriansa poikkeavat tuosta melko lailla. Mutta ennen kuin sitä voi
selittää, on todettava, että hän pitää ihmistä henkisenä, psyykkisenä
ja fyysisenä eli kolmiosaisena.
Ihminen oli henkisesti olemassa ennen mitään nyt näkemäämme fyysistä
ilmennystä. Fyysisen kehityksen tapahtumasarja alkaa siten, että tulevasta
fyysisestä ihmisestä heijastuu ensin jossakin maailman kaukaisessa
kehitysvaiheessa prototyyppi, malli eli kuva fyysiseen maailmaan. Kaikkien
tänä päivänä maailmassa näkemiemme istukallisten nisäkkäiden kehitys
on seurausta tuosta mallista, joka heijastettiin fyysiseen maailmaan
tarkoituksena tuottaa fyysinen ihminen myöhemmässä vaiheessa.
Näkemämme nisäkäsmuodot ovat monia sivuhaaroja siitä, mistä tuli
fyysinen paljon ennen ihmistä. Nyt olisi houkuttelevaa ajatella, että koska
nisäkkäät tulivat fyysisesti aikaisemmin kuin ihminen, ne ovat hänen
esi-isiään. H.P.B. sanoo, että asia ei ole ollenkaan näin. Ensin tuli
prototyyppi. Sitten tulivat fyysiset sukujuuret, joista nisäkkäät
kehittyivät. Ja viimeiseksi tuli fyysinen kanta, josta ihminen kehittyi. Ja
näinhän se tapahtui...
Mielenkiintoista kyllä, mutta jos jotakin tapahtuu aikaisemmin, se ei ole
välttämättä syy myöhemmin tulevalle. Koska fyysinen ihminen tuli
myöhemmin kuin fyysiset nisäkkäät, se ei välttämättä tarkoita, että
ne aiheuttivat fyysisen ihmisen ja hänen muotonsa. – A.W.
– Teosofian erinomainen puoli on siinä, että se ei
yritä antaa dogmaattisia esityksiä siitä, miten ihmisen olisi toimittava
jossakin yhteydessä. Mutta se antaa itse asiassa vision, joka voi ilmaista
samoin ajattelevalle, miten hän voi reagoida erilaisissa käännekohdissa. Se
ei anna sen vuoksi määräyksiä tai ohjeita, vaan mieluumminkin ihmistä
innoittavat kehykset.
Se antaa näkemyksen todellisuudesta, joka on täynnä toivoa,
epäitsekkyyttä ja näköaloja. Ja uskon, että sitä voidaan kehittää
myös ekologisella alueella. Mutta se on vain yksi paljon laajemman
kehitystapahtuman puoli. Blavatsky yritti saada ihmistä tutkimaan tuota
piilevää ja johtaa hänet pois materialistisesta maailmasta, siitä mitä
hindut kutsuvat Kali Yugaksi, materialismin aikakaudeksi, Kultaiseen Aikaan,
jossa ihminen tulee tajuamaan luontonsa ja voi toimia harmonisesti muiden
elämänmuotojen kanssa. Tätä hindut kutsuvat Kultaiseksi Ajaksi. Hän oli
New Age -liikkeen isoäiti. – J.P.
Kuka jälleensyntyy?
– On sisäinen yksilöllisyys ja ulkoinen
persoonallisuus. Sisäinen yksilöllisyys, joka on ihmisen ydinolemus, pysyy
yhdestä elämästä seuraavaan, seuraavaan, seuraavaan. On sen vuoksi
harhaanjohtavaa sanoa "olen elänyt monta kertaa aikaisemmin",
sillä se ei ole totta teosofisesta näkökulmasta katsottuna. Adam Warcup ei
ole elänyt koskaan aikaisemmin. Sisällä asuva yksilöllisyys, joka ilmenee
Adam Warcupin kautta, on elänyt toisten persoonallisuuksien kautta monta
kertaa aiemmin, mutta tämä persoonallisuus ei ole elänyt koskaan
aikaisemmin.
Miten tuo yksilöllisyys tulee esille? Se on lukemattomien persoonallisten
elämien kokemusten summa. Koska menemme jokaisen persoonallisen elämän
läpi, me poimimme niistä arvokkaat kokemukset, oppimamme taidot, hankkimamme
tiedot jne. Ja me erotamme jokaisesta persoonallisesta elämästä kaiken sen,
mitä Platon kutsuisi "hyväksi, todeksi ja kauniiksi". Ja tuo
koottu kokemus lähtee muodostamaan sen henkisen yksilöllisyyden, josta juuri
puhuin.
Siten ajan mittaan tuolla henkisellä yksilöllisyydellä on paljon
kokemuksia, taitoja, tietoa, syvää ymmärtämystä, viisautta, mistä
yksilölliset persoonallisuudet voivat ammentaa aika ajoin. Kun näemme neron,
inspiraation, poikkeavia taitoja jne., se mitä näemme, on yksilöllinen
persoonallisuus, tämän elämän persoonallisuus, ammentamassa tuon henkisen
yksilöllisyyden omaaman tiedon ja kokemuksen merestä. – A.W.
H. P. Blavatsky
– Walt Whitmanin kerrotaan sanoneen puheessaan
tuttavalleen: "Se, mitä olet, puhuu niin kovaa, etten voi kuulla mitä
sanot." Uskon tämän sopivan erinomaisesti H.P.B:hen. Mitä hän teki
ohittaa kaiken sen, mistä häntä on ehkä syytetty. – A.W.
– Hänen elämänsä, kuten olen nähnyt näinä 17
vuotena, on ollut tragedia, marttyyrin tai ihmisystävän tragedia. Hän toimi
epäitsekkäästi, antaen itsensä auliisti työlleen ja ihmiskunnan
henkiselle hyvinvoinnille, ja kuitenkin panettelijat ja kiihkoilijat ovat
ajaneet häntä takaa. – H.S.O.
– Hän kykeni kirjoittamaan mistä tahansa aiheesta ja
lukemattomia teoksia ja artikkeleita, ja hänen teoksensa ovat kestäneet
sadan vuoden tarkastelun. Jopa hänen aikansa suuret ihmiset, suuret
kirjailijat ovat häipyneet, kun taas hänestä on tullut maailmanlaajuinen
ilmiö. – M.G.
– Hän ei tehnyt työtään itsensä tai kaltaistensa
hyväksi. Hän uurasti koko ihmiskunnan puolesta. Tässä tulee esiin
messiaaninen puoli. Kunpa koko ihmisrotu, kaikki ihmiset ja kansat ottaisivat
huomioon, mitä hän sanoi, ja lait, joiden mukaan heidän pitäisi elää.
Siinä olisi hänen mukaansa yleislääke heidän kaikkiin sairauksiinsa.
Eläkää lain mukaan! – G.F.
– Hän oli kanava Mahatmojen opetuksille. Mahatmojen hän
väitti olevan todellisia ihmisiä, todellisia henkilöllisyyksiä. Ja hän
oli kanava tuolle sisässään olevalle viisaudelle, jota hän yritti opettaa,
panna kirjalliseen muotoon. Hän oli myös kanava luonnon itsensä
sisältämälle tiedolle, jota on hänen mukaansa akashisella alueella,
luonnon katoamattomassa muistissa. Hän pystyi poimimaan ja valitsemaan
lähteensä ja käyttämään sitä Salaisen Opin ainekseksi. – J.P.
Kun nykyisen materialismin keinotekoinen kylmä
liekki sammuu polttoaineen puutteeseen, niiden, joita ärsyttää suuri
toivo haudan takaisesta olemassaolosta, olisi valmistauduttava
suurimpaan mahdolliseen pettymykseen. Sillä materiaalisuuden syvistä,
tummista ja liejuisista vesistä nousee mystinen voima.
Se on vain ensimmäinen kohina, mutta se on yli-inhimillinen kohina –
se on yliluonnollinen vain taikauskoisille ja tietämättömille!
Totuuden henki on nyt liikkumassa noiden tummien vesien yli; ja niistä
erotessaan se pakottaa ne paljastamaan henkiset aarteensa; ja tämä
henki on voima, jota ei voida estää... ei koskaan pysäyttää. –
H.P.B. |
Lyhenteet
H.P.B. Helena Petrovna Blavatsky (1831 – 1891)
A.E. Arthur Ellison, professori
G.F. Geoffrey Farthing, Blavatsky-säätiön perustajajäsen
M.G. Michael Gomes, historioitsija
I.H. Ianthe Hoskins, Englannin Teosofisen Seuran entinen ylisihteeri
V.H. Vernon Harrison, käsialatutkija
H.S.O. Henry Steel Olcott, Teosofisen Seuran perustajajäsen
J.P. Julian Perry, tiedemies, kirjailija, filosofian opettaja
R.S. Rupert Sheldrake, ALuonnon
jälleensyntymän@
kirjoittaja
A.W. Adam Warcup, filosofi, tutkija
1
Mahatma (sanskrit). Sananmukaisesti "suuri sielu". Korkeimman
luokan adepti. Ylhäinen olento, joka saavutettuaan alempien prinsiippiensä
herruuden elää sen vuoksi lihallisen ihmisen kahleista vapaana. Mahatmoilla
on tietoa ja voimaa, joka on suhteessa siihen kehitysasteeseen, jonka he ovat
saavuttaneet henkisessä kehityksessään. – Teosofian avain.
2
Sinnett, A.P., The Pioneer-lehden päätoimittaja
Video Blavatskysta, Teosofinen Seura ry., 1996
Suomennos: Pirkko Carpelan
|