Башня духа

Каталог статей
Меню сайта
Категории раздела
Helena P. Blavatsky [12]
Artikkelit [7]
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • База знаний uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 17
    Гостей: 17
    Пользователей: 0
    Главная » Статьи » Teosofia ja Agnijooga Suomeksi » Helena P. Blavatsky

    H. P. BLAVATSKY – 1800-LUVUN SFINKSI

    Kuka oli H. P. Blavatsky? Ja mitä tiedämme H. P. B:stä? Hän oli väärin ymmärretty, parjattu, hyökkäysten maalitaulu; jotkut palvoivat häntä ja toiset vihasivat. Meidän aikanamme hän on yhtä elävä, ehkä elävämpi kuin sata vuotta sitten, ja hänen nimensä saa aikaan tunteiden myrskyn eri tahoilla, kun taas monet hänen aikalaisistaan ovat jääneet vain merkinnäksi historiallisiin aikakirjoihin.

    Boris de Zirkoff


    Helena Petrovna Blavatsky os. von Hahn (1831-1891) syntyi Jekaterinoslavin kaupungissa Etelä-Venäjällä. Hänen isänsä oli tykistöeversti Peter von Hahn. Helenan äidinäidinäiti Bandre du Plessy oli Ranskasta maanpakoon ajettu hugenotti, joka avioitui ruhtinas Pavel Vasiljevitsh Dolgorukijn kanssa. Äidin isä oli valtioneuvos Andrej Mihailovitsh Fadejev, joka toimi korkeana valtion virkamiehenä Astrakanissa, Kaakkois-Venäjällä ja Keski-Aasiassa, missä hänellä oli alaisinaan 80.000 – 100.000 buddhalaista kalmukkia, ja äidin äiti oli ruhtinatar Helena Petrovna Dolgorukova, Venäjän tsaarin sukulainen, joka vieraili usein hovissa. Helenan äiti oli tunnettu venäläinen kirjailija Helena von Hahn, joka kuoli Helenan ollessa 11-vuotias. Tästä syystä hän vietti lapsuutensa ja nuoruutensa isoäitinsä hoivassa.

    H. P. B. oli jo varhaislapsuudessaan täysin erilainen kuin muut. Hän oli hyvin vilkas, lahjakas ja huumorintajuinen. Helena viihtyi paremmin palvelusväen lasten kuin oman luokkansa lasten parissa. Hänellä oli valtava mielikuvitus. Hän oli hyvin itsepäinen, hankala lapsi. Hän kapinoi kaikkia kuvia vastaan eikä tunnustanut muuta kuin oman tahtonsa ja omat mieltymyksensä. Hän oli poikkeuksellisen omaperäinen, rohkea, joskus jopa karkea.

    Helena näki tulevan opettajansa jo lapsena joko jonkin onnettomuuden sattuessa tai "näyissään". Esimerkiksi 13-vuotiaana hän putosi pelästyneen, ohjaksista riistäytyneen hevosen selästä. Paikalla olleet olivat varmoja, että Helena kuolisi, mutta hän itse tunsi ympärillään jonkun kädet, jotka tukivat häntä, kunnes hevonen pysäytettiin.

    Lapsuudessaan H. P. B. tutustui lamalaisiin kalmukkeihin sekä heidän korkeaan pappiinsa. Enonsa kanssa hän matkusti Mongolian rajamaille, missä hän kertoi tutustuneensa Tiibetin buddhalaisten lamalaisuuteen.

    Venäjällä tyttölapset saattoivat tulla itsenäisimmiksi ja vapaimmiksi vasta avioiduttuaan. Sen vuoksi 17-vuotias Helena avioitui yli 60-vuotiaan Nikifor V. Blavatskin kanssa v. 1848. Avioliitto ei kuitenkaan toteutunut vihkikaavaa pitemmälle, sillä kolmen kuukauden kuluttua vihkimisestä Helena jätti miehensä – ja Venäjän. Hän alkoi kiertää maailmaa ja etsiä tietoa vanhoista uskonnoista ja myyteistä. Tässä vaiheessa hän matkusteli mm. Keski-Aasiassa, Intiassa, Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Itä-Euroopassa.

    Helena oli hyvin musikaalinen ja kielitaitoinen. Hänen kotikieliään olivat ranska, saksa ja venäjä. Englantia hän oppi englantilaiselta lastenhoitajaltaan. Egyptissä hänen matkaseuralaisensa huomasivat hämmästyksekseen hänen osaavan arabiaa. Hän osasi myös mm. sanskritia.

    Sisäinen herkkyys ja valmistautuminen tärkeään tehtävään

    Jo pienestä pitäen Helenalla oli erikoisia kokemuksia. Pöydät ja tuolit liitelivät hänen lähellään, kellot soivat, hänellä oli näkyjä ja unia jne. Kahdeksanvuotiaasta 15-vuotiaaseen asti eräs rva Tekla Lebendorff vieraili hänen luonaan päivittäin. Ilmiötä ihmettelemään kokoontuivat kaikki paikkakunnan silmää tekevät. Paikalla oli mm. perhepappi, jolla oli pyhää vettä ja vihkivedenpirskotin varmuuden vuoksi vierellään. Myöhemmin osoittautui, ettei kyseinen rouva ollutkaan kuollut, vaan eli Norjassa. Kuka oli aiheuttanut ilmiön?

    Pappi ehdotti paholaista, joku elementaareja. Eipä siis ihme, että Helena tahtoi selvittää, mistä kaikki johtui. Kristinusko ei kyennyt selittämään näitä ilmiöitä. Myöhemmin hänelle selvisi, että hänen oma mielensä tuotti näitä näkyjä astraalivalosta.

    Jo neljävuotiaasta Helena oli hyvin voimakas meedio, kuten hänen sukulaisensa ja läheisensä hyvin tiesivät. H. P. B. oli sitä mieltä, että mediumismi on ihmisarvoa alentavaa ja lisäksi terveydelle hyvin vaarallista. Hän sanoi, että ihminen voi hallita mediumistisia kykyjään ja muuttaa ne okkulttisiksi voimiksi. H. P. B. itse oli tästä hyvä esimerkki. Hän oppi täysin tietoisena tekemään astraalimatkoja ja vastaanottamaan viestejä opettajiltaan tuhansien kilometrien päästä.

    H. P. B:n mukaan hänen mediumistisuutensa johtui hänen lapsuudenaikaisesta sairaalloisuudestaan ja heikkoudestaan, mutta kun hän vanhemmiten voimistui ja joutui lujemmin vangituksi fyysiseen muotoonsa, hänestä tuli tavallinen ihminen ja ilmiöt lakkasivat.

    Helena Blavatsky oli lapsuudessaan nähnyt usein lähellään astraalimuodon, joka tuntui aina tulevan jonkin vaaran uhatessa pelastamaan hänet tukalimmalla hetkellä. Hän alkoi pitää tätä astraalimuotoa suojelusenkelinään ja tunsi olevansa sen huolenpidon alaisena.

    Helena oli Englannissa Lontoossa isänsä kanssa v. 1851. Eräällä kävelyretkellään hän näki kookkaan intialaisen muutamien muiden seurassa. Hän tunsi heti tuon miehen samaksi, jonka hän oli nähnyt astraalisesti jo pienenä. Seuraavana päivänä Helena tapasi Hyde Parkissa saman henkilön. Tämä kertoi tulleensa Eurooppaan intialaisten ruhtinaiden kanssa tärkeälle matkalle ja sanoi tahtovansa tavata H. P. B:n henkilökohtaisesti ja tarvitsevansa tämän apua työssä, johon hän oli ryhtymässä.

    Tuo Blavatskyn opettaja kertoi, miten Teosofinen Seura oli muodostettava ja että hän halusi H. P. B:n perustavan sen. Hän kertoi, mihin ikävyyksiin ja vaikeuksiin H. P. B. joutuisi ja että tämän pitäisi olla mm. Tiibetissä kolme vuotta valmistuakseen tärkeään tehtävään. H. P. B. neuvotteli asiasta vakavasti isänsä kanssa kolmen päivän ajan ja päätti sitten lähteä Intiaan. Tästä alkoi yli 20 vuotta kestänyt ajanjakso, jolloin Blavatsky kiersi ympäri maailmaa tutustuen eri maiden uskontoihin, okkulttisiin ilmiöihin ja ikiaikaiseen viisauteen.

    Teosofisen Seuran perustaminen

    Vuonna 1873 ollessaan 42-vuotias Blavatsky sai opettajaltaan määräyksen matkustaa Yhdysvaltoihin. Teosofinen Seura perustettiin New Yorkissa marraskuun 17. päivänä 1875. Perustajajäseniä olivat H. P. Blavatsky, Henry Steel Olcott ja Willian Quan Judge. Tästä hetkestä alkoi H. P. B:n suuri maailmanlaajuinen toiminta.

    Blavatskyn mukaan teosofien tehtävänä on muodostaa yleismaailmallinen veljeyden ydin rotuun, uskontoon, sukupuoleen jne. katsomatta. Hän opetti, että kaikki elämä on lähtenyt yhdestä ja samasta alkujuuresta, ja sen vuoksi ihmiset ovat veljiä, ja kaikki on yhtä. Hän kertoi, että ihminen on jälleensyntyvä olento; ei ole helvettiä siinä mielessä kuin kristillinen kirkko on siitä puhunut. Hän kertoi, mitä tapahtuu kuoleman toisella puolella, miten ihminen siirtyy siellä vaiheesta toiseen, kunnes syntyy uuteen elämään. Hän kertoi, että on olemassa näkymätön maailma. Hän puhui atomeja pienemmistä yksiköistä ja aineen takana olevista voimista. Hän kertoi, että mitä korkeammalle mennään, sitä varmemmin sieltä ei tule vastaan mitään Jumalaa, ainoastaan jumalaisia voimia, jotka läpäisevät kaiken maailmassa.

    H. P. B. kertoi, että hänen opettajansa oli korkea vihitty, Mahatma Morya. Itseään hän kutsui tämän postimerkiksi, välittäjäksi. Hän toi Yhdysvalloissa ensimmäisenä julkisuuteen valkoisen veljeskunnan mestarien olemassaolon ja ilmaisi sen kahden jäsenen nimet. Tuo veljeskunta oli tähän saakka muutamia vihittyjä lukuun ottamatta tuntematon Euroopalle ja Amerikalle, mutta pyhä ja kunnioitettu kaikkialla idässä ja etenkin Intiassa.

    Vuonna 1879 Blavatsky matkusti Intiaan, Bombayhin. Samana vuonna alkoi ilmestyä The Theosophist, teosofinen aikakauslehti. Vuoden 1882 lopussa Blavatsky ja Olcott muuttivat Bombaysta Madrasiin. He ostivat viimeisillä rahoillaan Madrasin lähiöstä, Adyarista, maata ja perustivat sinne v. 1883 Teosofisen Seuran päämajan, joka toimii siellä yhä.

    Kirjallinen tuotanto

    H. P. B. ei ollut koskaan kirjoittanut muuta kuin kirjeitä läheisilleen. Hän sai kuitenkin opettajaltaan määräyksen kirjoittaa teoksen Isis Unveiled (suomeksi Hunnuton Isis). Teos ilmestyi v. 1877. Se tuli herättämään valtavaa kiinnostusta kaikkialla maailmassa. Teoksesta otettiin parin vuoden sisällä viisi painosta. Blavatskyn salaperäiset, laajat tiedot ja hänen yliluonnollisilta tuntuvat kykynsä toivat hänelle pian kunnianimen 1800-luvun sfinksi. Hän elätti itsensä vuosikaudet kirjoittamalla moskovalaiseen sanomalehteen artikkeleita Intian viidakoista ja luolista. Näihin juttuihin sisältyi jännitystä ja mystiikkaa. Hän kirjoitti niin hyvin venäjän kieltä, että maan tärkein sanomalehti tarjosi hänelle samat palkkiot kuin itse Turgenjeville.

    Blavatskyn mittavin työ on hänen valtava ja ainutlaatuinen kirjallinen tuotantonsa, johon kuuluvat hänen filosofiset, moraaliset ja salatieteelliset opetuksensa. Suuri osa hänen teksteistään on koottu englanninkieliseen 15-osaiseen teokseen Collected Writings.

    Blavatskylta on suomeksi ilmestynyt:

    Esoteeriset ohjeet, Lahden Minerva ry., 142 sivua
    Hiljaisuuden ääni, Teosofinen Seura ry., 152 sivua
    H.P. Blavatskyn opetukset sisäiselle ryhmälle, Lahden Minerva ry., 270 sivua
    Hunnuton Isis, Tiede ja teologia, Ruusu-Ristin Kirjallisuusseura
      - magiasta, henkiparantaminen, mesmerismi, vampyyrikertomus, tuntematon, mediumistisuus
    Jumalten viisaus, Ihmisyyden tunnustajat, 288 sivua
    Käytännöllinen okkultismi, Blavatsky-looshi ry, 96 sivua
    Mitä on okkultismi, Ruusu-Risti, 255 sivua
    Salainen Oppi, I-II, maailman ja ihmisen synty, Ruusu-Risti
    Salaisen Opin Hakemisto, Teosofinen Seura ry., 436 sivua
    Salainen Oppi, III osa, monisteina, loppuun myyty
    Teosofian avain, Ruusu-Risti, 333 sivua
    Teosofinen Sanakirja, Biokustannus Oy, 350 sivua
    Valon airut, kustantanut Pirkko Salonen, 388 sivua
    H.P. Blavatskyn kirjeitä ruhtinas A.M. Dondukov-Korsakoville, Ihmisyyden tunnustajat, 118 sivua

    Lisäksi:

    Howard Hurphet, Kun päivä koittaa, Blavatskyn elämäkerta, Ihmisyyden tunnustajat, 352 sivua

    Lähdeluettelo:

    Howard Murphet, Kun päivä koittaa
    Mary K. Neff, Personal memoirs of H.P. Blavatsky
    C. Wachtmeister, H.P. Blavatsky ja Salainen Oppi
    Tietäjän aarteisto

    H. P. B:n kirjoituksia, artikkeleita:

    Eksoteerinen ja esoteerinen työ (H. S. O. ja H. P. B.)
    Teosofit
    Tarvitseeko teosofia dogmeja
    Julkisuusko aina hyväksi?
    Uusi aikakausi
    Syklinen muutos
    Länsimaisen spiritualismin suunta
    Varoitus pyrkijöille
    Henkinen edistys
    Vastauksia kysymyksiin
    Vihkimys
    Opetuksia unennäöistä
    Keskustelu tuonpuoleisen elämän mysteereistä
    Astraaliruumiista eli kaksoisolennoista
    Astraalitaso ja unet
    Ovatko unet vain laiskan näkyjä?
    Unimaailma ja unissakävely
    Karma ja jälleensyntyminen
    Sieluton ihminen ja välitön jälleensyntyminen
    Chelat
    Ovatko chelat meedioita?
    Mahâtmat ja tsheelat
    Opetuslapset ja maallikko-oppilaat
    Uskonto ja rukous
    Maailman sielu – kosminen Kristus
    Sisäinen Jumala
    Kristuksen toinen tuleminen
    Evankeliumien esoteerinen luonne
    Voivatko mahatmat olla itsekkäitä?
    Kristuksen jälkeen eläneet mysteerien seuraajat
    Uudenaikaisia apostoleita ja vale-messiaita
    Apollonios Tyanalainen ja Simon Tietäjä
    Kreivi St. Germain
    Oliko Cagliostro "puoskari"?
    Joogafilosofia
    Okkultismin väitteet
    Mitä esoteristilta odotetaan
    Poimintoja esoteerisista kirjoituksista
    Moraalista
    "Prinsiippien" luokittelu
    Okkulttista anatomiaa
    Brahmaanien alkuperä
    Suomen kansalliseepos
    Muisti kuoleman hetkellä
    Kirkas valopilkku
    Astraaliennustaja
    Ne, joilla on puhdas sydän
    Onko abortin tekeminen rikos
    Riivaamistapaus
    'Kuuhullu'
    Paholaisen oma, ajatuksia Ormuzdista ja Ahrimanista
    Buddhalaisuus, kristinusko ja falloksen palvonta
    Mitä on Tuli?
    Kuolleitten ajatukset
    Joulu ennen ja nyt
    Risti ja tuli
    Sovitus ja vereen kastaminen
    Elämän tiede
    Miksi eläimet kärsivät?
    Intian luolista ja viidakoista
    Salaperäiset heimot sinisillä vuorilla
    Inka-kuninkaan aarteet
    Teosofiako uusbuddhalaisuutta?
    (Vladimir Solovjov, H. P. Blavatsky)

    Nightmare Tales -kokoelmasta:


    Noiduttu elämä


    Loistava kilpi


    Voiko kaksoisruumis murhata?


    Kaikuluola


    Lumottu viulu

    Ajatelmia (Koottu Ruusu-Risti-lehdistä)
    Kirjeitä (Sinnetteille)

    Muistelmia H. P. Blavatskysta (Alice Leighton Cleather)
    Poimintoja H. P. Blavatskyn elämästä
    Helena Petrovna Blavatsky – Muutamia vuosilukuja hänen elämänhistoriastaan
    Helena Petrovna Blavatsky - henkinen uranuurtaja
    (V. J.)
    Poimintoja Blavatsky-videosta
    Hodgsonin raportti Madame Blavatskysta uuden tutkimuksen valossa
    (Marja Haavisto)
    Oliko H. P. Blavatsky vapaamuurari?
    H. P. Blavatsky 
    (Jaana Blummert)



    http://www.teosofia.net/teos/hpb/blavatsky.htm
    Категория: Helena P. Blavatsky | Добавил: Tef (17.07.2011)
    Просмотров: 776
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]



    Copyright MyCorp © 2024
    Используются технологии uCoz