H. P. Blavatsky
KARMA JA JÄLLEENSYNTYMINEN
Kysymyksiä karmasta
ja jälleensyntymisestä tehdään jatkuvasti, ja tässä asiassa
näyttää vallitsevan suuri sekaannus. Eniten hämillään ovat ne, jotka
ovat syntyneet ja kasvatetut kristilliseen uskoon ja ovat tottuneet
ajatukseen, että Jumala luo uuden sielun jokaista vastasyntynyttä lasta
varten. He kysyvät, voiko maan päälle ruumiillistuvien monadien
lukumäärä olla siinä tapauksessa rajoitettu, mihin heille vastataan
myöntävästi.
Sillä olkoon
ruumiillistuvien monadien lukumäärä käsitystemme mukaan mikä tahansa –
vaikka ottaisimme huomioon sen tosiasian, että aina toisesta Rodusta asti,
jolloin seitsemän monadiryhmää sai vastaavat ruumiinsa, voidaan laskea
useita syntymiä ja kuolemia jokaista sekuntia kohti jo kuluneina pitkinä
aikakausina – silti sillä täytyy olla rajansa.
On sanottu, että
karma-nemesis, jonka palvelijatar luonto on, järjesti kaiken mitä
sopusuhtaisimmin; ja että sen vuoksi uusien monadien sisään tulviminen eli
saapuminen oli lakannut niin pian kuin ihmiskunta oli saavuttanut täydellisen
fyysisen kehityksensä. Mitään uusia monadeja ei ruumiillistunut
atlantislaisten keskikohdan jälkeen.
Tästä johtuen
muistaessamme, että – lukuun ottamatta nuorena kuolleita lapsia ja niitä
yksilöitä, joiden elämän on jokin onnettomuus väkivalloin katkaissut –
ei mikään henkinen olento voi jälleensyntyä ennen kuin monen vuosisadan
jakso on kulunut umpeen, jo pelkästään tällaiset aukkokohdat osoittavat,
että monadien lukumäärä on välttämättä äärellinen ja rajoitettu.
Sitä paitsi muillekin eläimille on varattava riittävä aika niiden
kehitystä varten.
Tästä johtuu
väite, että monet meistä purkavat vielä nyt atlantislaisissa ruumiissa
aiheuttamiensa pahojen karmallisten syiden seurauksia. KARMAN
LAKI on kietoutunut pääsemättömästi
jälleensyntymisen lakiin.
Ainoastaan tieto
siitä, että sama yksilö syntyy yhä uudelleen koko elämänkierroksen ajan;
varmuus siitä, että samojen MONADIEN
– niiden joukossa monien dhyâni-chohanien eli itse "jumalien" –
on kuljettava "välttämättömyyden kehän" läpi, saaden tässä
jälleensyntymässä korvauksen edellisessä elämässä koetusta
kärsimyksestä tai rangaistuksen silloin tehdyistä rikoksista; että juuri
nuo monadit, jotka astuivat ensimmäisen Rodun tyhjiin, tajuttomiin,
pitreistä alkunsa saaneisiin kuoriin eli astraalimuotoihin, ovat samoja,
jotka ovat nyt keskuudessamme – niin, ehkä me itse olemme niitä;
ainoastaan tämä oppi, me sanomme, voi selittää meille hyvän ja pahan
mystisen ongelman ja selvittää ihmiselle elämän kauhean ja näennäisen
epäoikeudenmukaisuuden.
Ei mikään muu
kuin tämä varmuus voi rauhoittaa järkkynyttä oikeudentuntoamme. Sillä kun
joku, joka ei tunne tätä jaloa oppia, katsoo ympärilleen ja huomaa
syntymän ja kohtalon, älyn ja kykyjen erilaisuudet; kun hän näkee kunniaa
koituvan tyhmille ja paheellisille, joille onnetar on tuhlannut suosiotaan
pelkän etuoikeutetun syntyperän nojalla, ja näkee lähimmän naapurin
kaikkine järjen kykyineen ja jaloine hyveineen – kaikin tavoin
ansiokkaamman – menehtyvän hätään ja myötätunnon puutteeseen; kun hän
näkee kaiken tämän ja saa kääntyä pois kykenemättä huojentamaan tätä
ansaitsematonta kärsimystä, vaikka korvissa soivat sydäntä raastavat
tuskanhuudot hänen ympärillään – silloin siunattu tieto karmasta yksin
estää häntä kiroamasta elämää ja ihmisiä sekä heidän otaksuttua
luojaansa.
Karman opin
vastustajat muistakoot sen tosiasian, ettei tule kysymykseenkään vastata
pessimisteille muulla perusteella. Varma käsitys karman lain periaatteista
murtaa perustukset koko siltä mahtavalta rakennelmalta, jonka Schopenhauerin
ja von Hartmannin oppilaat ovat pystyttäneet.
Kaikista niistä
kauheista parjauksista ja syytöksistä, joita yksijumalaiset tosiasiassa
heittävät Jumalansa ylle, mikään ei ole suurempi tai
anteeksiantamattomampi kuin se (miltei aina) väärä nöyryys, joka saa
hurskastelevan kristityn väittämään kaiken pahan ja ansaitsemattoman
vastoinkäymisen yhteydessä, että "se on Jumalan tahto".
Tomppelit ja
ulkokullatut! Pilkkaajat ja tekopyhät farisealaiset, jotka puhuvat samassa
hengenvedossa Jumalansa ja luojansa loppumattomasta armeliaasta rakkaudesta ja
huolenpidosta avutonta ihmistä kohtaan ja siitä, että sama Jumala ruoskii
hyviä, parhaita luoduista ja antaa heidän vuodattaa verensä kuiviin niin
kuin kyltymätön Molokh! Vastataanko meille tähän Congreven sanoin:
"Vaan kukapa
rohkenee Ikuista Oikeudenmukaisuutta tilille panna?"
Johdonmukaisuus ja
yksinkertainen terve järki, me vastaamme. Jos meitä pyydetään uskomaan
"perisyntiin", kunkin sielun yhteen ainoaan elämään
täällä maan päällä ja ihmisenkaltaiseen jumalolentoon, joka näyttää
luoneen jotkut ihmiset ainoastaan siitä ilosta, että tuomitsee heidät
ikuiseen helvetin tuleen (ja tämä huolimatta siitä ovatko he hyviä vai
pahoja, sanoo predestinaatio-opin kannattaja), [Kalvinistien
oppi ja teologia. "Jumalan tarkoitus ikuisuudesta asti tapahtumien
suhteen" (mikä synnyttää fatalismin ja tappaa vapaan tahdon eli
kaiken yrityksenkin sen käyttämiseksi hyvään)….. "Ihmisten ennalta
määrätty kohtalo on joutua ikuiseen onneen tai onnettomuuteen" (Katekismus).
Jalo ja rohkaiseva oppi todellakin!] niin
miksei jokainen ajattelukyvyillä varustettu ihminen tuomitsisi vuorostaan
tuollaista roistomaista jumalolentoa? Elämä tulisi sietämättömäksi, jos
pitäisi uskoa Jumalaan, jonka ihmisen epäpuhdas mielikuvitus on luonut.
Onneksi hän on olemassa vain ihmisten uskonkappaleissa ja joidenkin
runoilijoiden sairaalloisessa kuvittelussa heidän uskoessaan ratkaisseensa
ongelman puhuttelemalla häntä näin:
Sä suuri
mystinen voima
Joka ihmisviisauden ylpistyvän
Oot hämilleen saattanut
Sekoittanut uskaltavan tutkistelun
Koetellaksesi julkeiden luotujesi uskoa!…
Tarvitaan
todellakin vankkaa "uskoa" tajuamaan, miksi on "julkeata"
kysellä sen oikeudenmukaisuutta, joka luo avuttoman pienen ihmisen vain
"saattaakseen" hänet "hämilleen" ja koetellakseen sitä
"uskoa", minkä tuo "voima" sitä paitsi on ehkä
unohtanut ellei laiminlyönyt antaa hänelle, niin kuin joskus on sattunut.
Verratkaa tätä
sokeaa uskoa tuohon järjen todistuksiin ja elämänkokemuksiin perustuvaan
filosofiseen vakaumukseen karma-nemesiksestä eli korvauksen laista. Tämä
laki – olkoon se tietoinen tai tiedoton – ei määrää ennalta ketään
eikä mitään. Se on todella olemassa ikuisuudesta asti ja ikuisuudessa,
sillä se on itse IKUISUUS; ja
sellaisena, koska mikään toiminta ei voi olla itse ikuisuuden veroinen, sen
ei voida sanoa toimivan, sillä se on itse TOIMINTA.
Ei näet aalto ihmistä hukuta, vaan sen raukan persoonallinen teko,
joka antautuu tahallaan valtameren maininkeja ohjaavien lakien persoonattoman
toiminnan alaiseksi.
Karma ei luo
mitään eikä suunnittele. Ihminen itse suunnittelee ja luo syitä, ja karman
laki sovittaa seuraukset. Tuo sovittelu ei ole mikään teko vaan universaali
harmonia, joka pyrkii aina takaisin alkuperäiseen tilaansa, niin kuin liian
voimakkaasti alas taivutettu oksa ponnahtaa vastaavalla voimalla takaisin. Jos
oksa sattuu nyrjäyttämään käden, joka yritti taivuttaa sitä
luonnollisesta asennostaan, pitääkö meidän sanoa, että tuo oksa taittoi
kätemme vai että oma tyhmyytemme on saattanut meidät vaikeuksiin?
Karma ei ole
koskaan yrittänyt hävittää älyllistä ja yksilöllistä vapautta, niin
kuin yksijumalaisten Jumala. Se ei ole sekoittanut käskyjään pimeydessä
saattaakseen ihmisen ymmälle, eikä se rankaise sitä, joka uskaltaa tutkia
tarkoin sen mysteerejä.
Päinvastoin se,
joka paljastaa tutkimalla ja meditaation avulla sen kiemurtelevat polut ja
valaisee niitä pimeitä teitä, joiden mutkiin niin moni hukkuu elämän
labyrinttia tuntematta, työskentelee kanssaihmistensä hyväksi. KARMA
on ehdoton ja ikuinen laki ilmennyksen maailmassa; ja koska voi olla
ainoastaan yksi ehdoton, samoin kuin yksi ikuinen aina läsnäoleva Syy,
karmaan uskovia ei voi pitää ateisteina eikä materialisteina – vielä
vähemmän fatalisteina: sillä karma on sama kuin Tuntematon, jonka yksi
puoli se on vaikuttaessaan ilmiömaailmassa.
Saadakseen karman
ymmärrettävämmäksi länsimaiselle mielelle, joka tuntee paremmin
kreikkalaisen kuin arjalaisen filosofian, jotkut teosofit ovat yrittäneet
kääntää sen sanalla Nemesis. Jos maallikot olisivat tunteneet tuon
sanan muinaisuudessa yhtä hyvin kuin vihityt ymmärsivät sen, tuon
nimityksen kääntämisessä ei olisi mitään vastaansanomista.
Kreikkalaisten mielikuvitus on kuitenkin antropomorfisoinut sitä liikaa,
jotta me voisimme käyttää sitä ilman tarkkaa ja huolellista selitystä.
Muinaisilla
kreikkalaisilla "Homeroksesta Herodotokseen hän ei ollut mikään
jumalatar vaan paremminkin moraalinen tuntemus", sanoo Decharme;
este pahaan ja epäsiveellisyyteen. Se joka rikkoi sitä vastaan, teki
jumalien silmissä pyhäinhäväistyksen, ja Nemesis seurasi häntä. Mutta
ajan mittaan tuo "tuntemus" korotettiin jumalaksi ja sen
personoitumasta tuli aina tuhoava ja rankaiseva jumalatar. Sen vuoksi jos
yhdistämme karman Nemesikseen, se pitäisi tehdä tämän kolminaisena
puolena: Nemesis, Adrasteia ja Themis.
Sillä kun
viimeksi mainittu on universaalisen järjestyksen ja harmonian jumalatar,
jolla Nemesiksen lailla on tehtävänään ehkäistä kaikki kohtuuttomuus ja
pitää ihminen luonnon ja oikeudenmukaisuuden rajoissa ankaran rangaistuksen
uhalla, Adrasteia – "väistämätön" – edustaa
Nemesistä ihmisen itsensä luomien syiden vääjäämättömänä
seurauksena. Nemesis Diken [oikeuden] tyttärenä on se
oikeudenmukainen jumalatar, joka säästää vihansa ainoastaan ylpeyden,
itsekkyyden ja jumalattomuuden riivaamille. (Ks. Mesomedes, Hymni
Nemesikselle, säe 2; Brunckin Analecta, II, 292; Mythol. De la
Grèce Antique, s. 304.)
Lyhyesti sanoen,
kun Nemesis on mytologinen, eksoteerinen jumalatar eli eri puoliltaan
personoitu ja antropomorfisoitu voima, niin karma on korkeasti
filosofinen totuus, kaikkein jumalaisin ja jaloin ilmaus ihmisen
alkuperäisestä intuitiosta, joka koskee jumaluutta. Se on oppi, joka
selittää pahan alkuperän ja jalostaa käsityksemme siitä, mikä jumalaisen
muuttumattoman oikeudenmukaisuuden pitäisi olla, sen sijaan että alentaisi
tuntemattoman ja tutkimattoman jumaluuden tekemällä siitä tuon oikukkaan,
julman tyrannin, jota me kutsumme Kaitselmukseksi.
Läheisesti tai
mieluummin erottamattomasti yhtyneenä karman lakiin on siis
jälleensyntymisen laki eli että sama henkinen yksilöllisyys jälleensyntyy
pitkään, miltei loputtomaan persoonallisuuksien sarjaan. Persoonallisuudet
ovat ikään kuin saman näyttelijän esittämiä erilaisia pukuja ja
henkilöhahmoja, joiden kunkin kanssa näyttelijä samastaa itsensä ja
yleisökin pitää häntä samana muutaman tunnin ajan.
Sisäinen eli
todellinen ihminen, joka personoi noita henkilöhahmoja, tietää koko ajan
olevansa Hamlet lyhyen aikaa muutamissa näytöksissä, mikä kuitenkin
inhimillisen harhan tasolla vastaa Hamletin koko elämää. Ja hän tietää
olleensa edellisenä iltana kuningas Lear ja sitä edeltävänä iltana
vuorostaan Othello; mutta ulkonainen näkyvä henkilöhahmo on olevinaan
tietämätön tuosta tosiasiasta. Jokapäiväisessä elämässä tuo
tietämättömyys on valitettavasti aivan liian todellista. Pysyvä
yksilöllisyys on kuitenkin täysin selvillä siitä, vaikka fyysisen ruumiin
"henkisen" silmän surkastumisen vuoksi tuo tieto ei voi painautua
pettävän persoonallisuuden tajuntaan.
Fyysisen kolmannen
silmän sanotaan olleen kolmannen juurirodun ihmisillä ja siitä pitäen
ihmisillä aina lähes neljännen juurirodun kolmannen ALArodun
keskivaiheille asti, jolloin ihmisruumiin lujittumisesta ja
täydellistymisestä johtuen se hävisi ulkonaisesta ruumiinrakenteesta.
Psyykkisesti ja henkisesti sen mentaalinen ja visuaalinen havaintokyky kesti
lähes neljännen Rodun loppuun, jolloin se lakkasi kokonaan toimimasta
ihmiskunnan aineellisuuden ja turmeltuneisuuden takia, ennen Atlantiksen
päämantereen uppoamista. Ja nyt voimme palata vedenpaisumuksiin ja niiden
moniin "Nooiin".
Tutkijan on
pidettävä mielessään, että Genesiksessä mainitun kaltaisia
vedenpaisumuksia oli monia, ja kolme paljon tärkeämpääkin, joita kuvataan
luvussa, jossa puhutaan esihistoriallisista mantereista. Välttääksemme
kuitenkin virheellisiä otaksumia meidän on tässä kohtaa selitettävä
vielä uudelleen sitä väitettä, että esoteerisessa opissa on paljon samaa
kuin hindujen pyhien kirjojen legendoissa; että hindujen kronologia on lähes
sama kuin edellisen – vain selitetty ja tehty selvemmin; ja lopulta että
Vaivasvata Manu – yleisnimi kylläkin! – oli arjalaisten Nooa ja hänen
prototyyppinsä myös okkultistien uskomuksen mukaan.
1 Kalvinistien oppi ja teologia. "Jumalan
tarkoitus ikuisuudesta asti tapahtumien suhteen" (mikä
synnyttää fatalismin ja tappaa vapaan tahdon eli kaiken yrityksenkin
sen käyttämiseksi hyvään)….. "Ihmisten ennalta määrätty kohtalo
on joutua ikuiseen onneen tai onnettomuuteen" (Katekismus). Jalo
ja rohkaiseva oppi todellakin!
Lähde: Salainen oppi, II osa
Suomennos Pirkko Carpelan
KARMA JA JÄLLEENSYNTYMINEN
Otteita kirjoista Esoteeriset ohjeet ja
H. P. Blavatskyn opetukset sisäiselle ryhmälle
Okkultismissa
vallitsee omituinen laki, jonka tuhansien vuosien kokemus on todennut ja
todistanut; se on myös ilmennyt lähes kaikissa tapauksissa niinä
viitenätoista vuotena, jolloin Teosofinen Seura on ollut olemassa. Niin pian
kuin joku lupautuu "kokelaaksi", ilmenee tiettyjä okkulttisia
seurauksia. Ensimmäinen näistä on se, että kaikki mikä on piilossa
ihmisen luonnossa työntyy esiin: hänen virheensä, tapansa,
ominaisuutensa tai tukahdutetut halunsa, olivatpa ne sitten hyviä, huonoja
tai merkityksettömiä.
Esimerkiksi, jos
ihminen on turhamainen tai aistillinen tai kunnianhimoinen, joko perimiltään
taipumuksilta tai karmallisista syistä, nämä paheet purkautuvat varmasti
esiin, vaikka hän olisi tähän asti onnistunut salaamaan ja tukahduttamaan
ne. Ne tulevat vastustamattomasti esiin, ja hänen on taisteltava sata kertaa
kovemmin kuin ennen, kunnes hän tappaa kaikki sellaiset taipumukset
itsestään. [Ohjeet, 27]
Siemenet, jotka
putoavat hyvään maahan, antavat satakertaisen sadon ja siten korvaavat
jokaisessa tapauksessa niiden siementen haaskauksen, jotka ovat pudonneet tien
viereen, koviin sydämiin ja inhimillisten himojen ohdakkeiden sekaan.
Kylväjän velvollisuus on valita paras maaperä tulevia satojaan varten.
Mutta hän on vastuussa vain sikäli kuin tämä kyky on suoranaisessa
suhteessa epäonnistumisiin ja sikäli kuin nämä johtuvat yksinomaan siitä;
ihmisten saadessa siemenet niitä pyytäessään karma palkitsee tai rankaisee
niitä, jotka jättävät täyttämättä omat velvollisuutensa KORKEAMPAA
ITSEÄÄN kohtaan. Luonto ponnistelee aina jopa niin kutsutuissa
epäorgaanisissa ja elottomissa valtakunnissaankin edistymistä ja
täydellistymistä kohti olemalla hedelmällinen; kuinka paljon enemmän
sitten tietoisen ajattelevan ihmisen luonto! Jokainen meistä, ellei hänen
luontonsa ole tuottelias tai kyllin syvä itsessään, voi lainata ja saada
aineksia maaperää varten saamistaan siemenistä itsestään; ja jokaisella
on keinot, joilla hän todella voi hyvin pienin ponnistuksin välttää
paahtavaa aurinkoa ja pakottaa siemenet juurtumaan tai estää ohdakkeita
tukahduttamasta niitä. [Ohjeet, 80]
Missä nimenomaan
olen sitten jättänyt täyttämättä velvollisuuteni? Yksinkertaisesti
tässä, niin kuin minulle on osoitettu: Olen ruvennut antamaan itämaisia
opetuksia niille, jotka eivät olleet perehtyneet itämaiseen kuriin,
länsimaalaisille, jotka, jos he olisivat olleet perinpohjin selvillä siitä
kurista ja järjestyksestä, joka on niin vieras sivistyneille
syntyperäisille kristityille, olisivat ajatelleet kaksi kertaa ennen kuin
liittyivät E.O:hon [Esoteeriseen Osastoon]. Kun heitä
on opetettu luottamaan Vapahtajaansa ja syntipukkiinsa eikä itseensä, he
eivät ole milloinkaan pysähtyneet ajattelemaan, että heidän pelastuksensa
ja tuleva ruumiillistumansa riippuu kokonaan heistä itsestään ja että
yksikään rikkomus Pyhää Henkeä (heidän korkeampaa itseään) vastaan ei
todellakaan tule anteeksi annetuksi heidän nykyisessä elämässään –
tai heidän seuraavassa ruumiillistumassaan: sillä karma vartioi
heidän tekojaan, jopa heidän ajatuksiaankin. Lyhyesti sanoen, olen alkanut
opettaa heitä tavaamaan, ennen kuin olin opettanut heille salatieteen
aakkoset. [Ohjeet, 81]
"’Jos
huomaat nälkäisen käärmeen matelevan taloosi ruokaa etsien ja jos
pelätessäsi sen purevan itseäsi ajat sen ulos kärsimään ja kuolemaan
nälkään, sen sijaan että tarjoaisit sille maitoa, sinä käännyt pois
Säälin Tieltä. Näin toimii arka ja itsekäs.' Te tiedätte", sanoma
jatkui, "että teitä uhataan HENKILÖKOHTAISESTI;
teidän on kuitenkin opittava, että NIIN KAUAN KUIN
TEOSOFISESSA SEURASSA ON KOLME IHMISTÄ, JOTKA OVAT MEIDÄN HERRAMME
SIUNAUKSEN ARVOISIA - SITÄ EI VOIDA MILLOINKAAN HÄVITTÄÄ. . .
Teidän kummankin karmat [hänen ja minun] ovat suunnaltaan vastakkaisia.
Pitääkö teidän halpamaisesti peläten sitä, mikä saattaa tapahtua,
sekoittaa nämä kaksi [karmaa] ja tulla hänen kaltaisekseen?. . .He ovat
kodittomia ja nälkäisiä; hoivatkaa ja ruokkikaa heitä sitten, ellette
tahdo tulla osalliseksi hänen karmastaan." [Ohjeet, 84-85]
Mutta voi sitä
itsekästä ihmistä, joka yrittää kehittää okkulttisia voimia vain
saavuttaakseen maallista etua tai kostoa tai tyydyttääkseen kunnianhimoaan;
korkeampien prinsiippien eroaminen alemmista ja buddhi-manaksen eroaminen
tantrojen harjoittajan persoonallisuudesta tulee seuraamaan nopeasti,
hirvittävät karmalliset seuraukset magian kanssa tuhertelijalle.
[Ohjeet 103]
Karma odottaa
skandha-joukkoineen devachanin kynnyksellä. [Ks. Teosofian
avain, 135.]
Sillä
devachaninen palkinnontila ei lopu ennen kuin ego erottamattomasti yhdistyy
uuteen astraalimuotoon (eli oikeammin seuraa sen jäljessä). Molemmat
ajautuvat karmallisesti siihen perheeseen tai naiseen, josta on syntyvä se eläimellinen
lapsi, jonka karma on valinnut tulemaan sen egon käyttövälineeksi, joka
on juuri herännyt devachanisesta tilastaan. Sitten uusi astraalimuoto,
joka on osittain muodostunut aurisen munan puhtaasti âkâshisesta olemuksesta
ja osittain viimeisen persoonallisuuden rangaistavien syntien ja pahojen
tekojen maallisista aineksista, vetäytyy naiseen. Kun se on kerran siinä,
luonto muovaa lihallisen sikiön astraalisen ympärille miehisen siemenen
kasvavista aineksista, jotka kehittyvät naisellisella maaperällä. Näin
kasvaa rappeutuneen siemenen ydinaineksesta kuolleen siemenen hedelmä eli eidolon,
ja fyysinen hedelmä tuottaa vuorostaan sisällään toisen ja toisia
siemeniä tulevien taimien aikaansaamiseksi. [Ohjeet 107 ]
Nyt olkaa
tarkkaavaisia ymmärtääksenne seuraavan, eli että ylempi (indigo-sininen)
manas on yhteydessä alempaan (vihreä) manakseen ohuella langalla, joka sitoo
nämä kaksi yhteen. Tämä on antahkarana, se polku eli yhteyssilta, joka on
yhdyssiteenä persoonallisen olennon, jonka fyysiset aivot ovat alemman
(eläimellisen) mielen vallassa, ja jälleensyntyvän yksilöllisyyden,
henkisen egon, Manas-Manun, "jumalaisen ihmisen", välillä. Tämä
ajatteleva Manu on sen vuoksi se joka jälleensyntyy. Todellisuudessa ja
luonnossa nuo kaksi mieltä (henkinen ja fyysinen eli eläimellinen) ovat
yhtä, mutta eroavat jälleensyntymässä.
Sillä vaikka se
osa jumalaisesta, joka menee elähdyttämään persoonallisuutta erottuen
tietoisesti kuin suuri mutta puhdas varjo jumalaisesta egosta, sitoutuu
sikiön aivoihin ja aistimiin (seitsemännen kuukauden kuluttua), korkeampi
manas ei yhdisty lapseen ennen sen elämän seitsemän ensimmäisen vuoden
päättymistä. Tämä erillinen olemus tai mieluummin korkeamman manaksen
heijastus tai varjo tulee lapsen kasvaessa erityiseksi ajatusprinsiipiksi
ihmisessä sen päävälittäjän ollessa fyysiset aivot. Ei ihme, että
materialistit, jotka havaitsevat ainoastaan tämän
"järkisielun" eli mielen, eivät halua erottaa sitä aivoista ja
aineesta. [Ohjeet, 121]
On vaikea
ymmärtää, miksi tämä oppi on tähän asti täytynyt säilyttää niin
salassa, kun levittämällä sitä ihmisten kesken, ainakin niiden kesken,
jotka uskovat jälleensyntymiseen, voitaisiin tehdä niin paljon hyvää.
Mutta niin oli asianlaita, eikä minulla ollut oikeutta epäillä kiellon
järkevyyttä, vaan olen esittänyt sen tähän asti niin kuin se annettiin
minulle luvaten, ettei sitä paljasteta koko maailmalle. Nyt minulla on
kuitenkin lupa ilmoittaa se kaikille ja paljastaa sen perusopit ensin
esoteristeille, ja kun he ovat sulattaneet ne perusteellisesti, heidän
velvollisuutensa on opettaa muille tätä erikoista oppia "toisesta
kuolemasta" ja varoittaa kaikkia teosofeja sen vaaroista. Vaitiolon
lupaus ei sen vuoksi ulotu enää tähän yksittäiseen artikkeliin
esoteerisesta uskosta. [Ohjeet, 125]
Sen joka on
lukenut Salaista Oppia edes jonkinlaisella tarkkaavaisuudella, täytyy
tuntea yleisesti monadeiksi kutsuttujen ihmisminuuksien alkuperä ja mitä ne
olivat ennen kuin ne pakotettiin ruumiillistumaan inhimilliseen eläimeen. Ne
jumalaiset olennot, jotka karma johti toimimaan manvantarisen elämän
näytelmässä, ovat korkeampien ja aikaisempien maailmojen ja planeettojen
olentoja, joiden karma ei ollut tyhjentynyt, kun heidän maailmansa vaipui
pralayaan. [Ohjeet, 126]
Ilman siveellisen
luonnon sekoittumista jumalaiseen egoon persoonallisella minällä ei ole
kuolemattomuutta. Ainoastaan persoonallisen ihmissielun kaikkein henkisimmät
vuodatukset jäävät eloon. Täytyttyään elämänsä aikana
persoonallisuutensa "minä olen minä" -tunteella ihmissielu,
fyysisen ihmisen karmallisten tekojen ydinolemuksen kantaja, tulee viime
mainitun kuoleman jälkeen jumalaisen liekin (egon) olennaiseksi osaksi. Se
tulee kuolemattomaksi sen pelkän tosiseikan nojalla, että se on nyt lujasti
ympätty monadiin, joka on "ikuisen elämän puu". [Ohjeet, 128-129]
Tässä ilmaantuu
kaksi kysymystä: 1) Mitä tulee korkeammasta egosta sellaisissa [tyhjäksi
tulemisen] tapauksissa? 2) Millainen eläin on ihmisolento, joka syntyy
sieluttomana?
Ennen kuin vastaan
näihin kahteen hyvinkin luonnolliseen kysymykseen, minun on kiinnitettävä
teidän kaikkien huomio, teidän jotka olette syntyneet kristillisissä
maissa, siihen tosiseikkaan, että sepitelmä Jeesuksen sijaissovituksesta ja
tehtävästä, niin kuin se nyt esitetään, on muutamien liian vapaiden
vihittyjen saama tai lainaama käsitys mystisestä ja kummallisesta opista,
joka koskee jälleensyntyvän egon maallisia kokemuksia. Viime mainittu on
todella oman, edellisistä manvantaroista perityn karmansa uhri, joka
vapaaehtoisesti ottaa kantaakseen velvollisuuden pelastaa ne, jotka muuten
olisivat sieluttomia ihmisiä eli persoonallisuuksia. Itämainen totuus on
siis paljon filosofisempi ja loogisempi kuin länsimainen sepitelmä. Christos
(buddhi-manas) kenessäkään ihmisessä ei ole aivan viaton ja synnitön
jumala, vaikka se on eräässä merkityksessä "Isä" ollen samaa
olemusta kuin kaikkiallinen henki ja samalla "Poika", sillä manas
on toinen askel "Isästä". Ruumistumalla jumalainen Poika tekee
itsensä vastuunalaiseksi kaikkien elähdyttämiensä persoonallisuuksien
synneistä.
Tämän se voi
tehdä ainoastaan sijaisensa eli heijastuksensa, alemman manaksen kautta.
Näin siis tapahtuu, kun sen on tempauduttava irti persoonallisuudesta. Se on
ainoa tapaus, jolloin jumalainen ego voi välttyä yksilölliseltä
rangaistukselta ja vastuulta ohjaavana prinsiippinä, koska aine psyykkisine
ja astraalisine värähtelyineen on silloin yhdistelmiensä intensiteetistä
johtuen EGON valvonnan ulkopuolella. Kun Apofiksesta,
lohikäärmeestä, on tullut voittaja, jälleensyntyvä manas, joka eroaa
vähitellen tabernaakkelistaan, majastaan, tempautuu lopulta irti
psyykkiseläimellisestä sielustaan. [Ohjeet, 132]
Mutta jos ihmisen
luonto on hyvä ja hän pyrkii vilpittömästi KORKEAMPAA
ITSEÄÄN kohti, joka on tuo Âum, korkeamman egonsa kautta, joka
on sen kolmas kirjain, (buddhin ollessa toinen), Apofis-lohikäärme ei
tee mitään hyökkäystä, jota hän ei torjuisi. Niiltä joille on paljon
annettu, voidaan myös paljon odottaa. Se, joka kolkuttaa pyhäkön ovelle
täysin tuntien sen pyhyyden ja päästyään sisään palaa kynnykseltä tai
kääntyy ympäri sanoen "voi, siinähän ei olekaan mitään!" ja
kadottaa siten mahdollisuutensa oppia koko totuuden – voi odottaa vain
karmaansa. [Ohjeet, 136]
Suuresta
intialaisesta eepoksesta voitte lukea, miten äiti, jonka koko perhe
soturipoikia tapettiin taistelussa, valitti Krishnalle, että vaikka hänellä
oli henkinen näkökyky, jolla katsoa taaksepäin viisikymmentä ruumistusta,
hän ei kuitenkaan voinut nähdä tehneensä sellaista syntiä, mikä olisi
synnyttänyt näin kauheaa karmaa. Silloin Krishna vastasi hänelle: "Jos
voisit katsoa taaksepäin 51:nteen syntymääsi, niin kuin minä voin,
näkisit, miten kevytmielisessä julmuudessasi tapoit saman määrän
muurahaisia kuin sinulla nyt oli poikia jotka menetit." Tämä on
tietenkin vain runollista liioittelua, mutta se on vaikuttava kuva siitä,
kuinka suuria seurauksia johtuu näennäisesti vähäpätöisistä syistä.
[Ohjeet, 136]
Hyvä ja paha ovat
suhteellisia ja kasvavat tai vähentyvät niiden olosuhteiden mukaan, jotka
ihmistä ympäröivät. Se joka kuuluu meidän kutsumaamme "ihmiskunnan
hyödyttömään osaan" ts. maallikkojen enemmistöön, ei ole
monessakaan tapauksessa vastuullinen. Rikokset, jotka tehdään avidyassa eli
tietämättömyydessä, saavat aikaan fyysistä, mutta eivät moraalista
vastuullisuutta eli karmaa. Ajatelkaa esim. idiootteja, lapsia, villejä ja
muita ihmisiä, jotka eivät tiedä paremmasta.
Mutta kaikkien
teidän tapauksenne on aivan toinen, teidän jotka olette lupautuneet KORKEAMMALLE
ITSELLE. Te ette voi rangaistuksetta kutsua esiin jumalaista
todistajaa; ja kun kerran olette asettuneet sen holhoukseen, olette
pyytäneet säteilevää valoa paistamaan ja etsimään kaikki olemuksenne
pimeät sokkelot läpi. Tietoisesti te olette kutsuneet karman jumalaista
oikeutta ottamaan huomioon vaikuttimenne, tutkimaan tarkoin tekonne ja
panemaan kaikki omalle tilillenne. Tämä askel on yhtä peruuttamaton kuin
lapsen syntyminen. Ette voi koskaan enää pakottaa itseänne takaisin avidyan
ja vastuuttomuuden kehtoon. Vaikka pakenisitte maan kaukaisimpiin osiin ja
kätkeytyisitte pois ihmisten näkyvistä tai etsisitte unohdusta
seuraelämän pyörteistä, tuo VALO tulee kuitenkin
löytämään teidät ja valaisemaan jokaista ajatustanne, sanaanne ja
tekoanne.
Oliko joku teistä
niin typerä, että luuli antaneensa lupauksen surkealle H.P.B.-paralle?
Kaikki mitä hän [H.P.B.] voi tehdä, on suoda vilpittömimmän veljellisen
myötätuntonsa jokaiselle vakavalle pyrkijälle ja toivoa hyvää tulosta
yrityksillenne. Älkää kuitenkaan menettäkö rohkeuttanne, vaan
yrittäkää jatkuvasti. [Lukekaa Hiljaisuuden äänestä s.
56 ja 80.] Kaksikymmentä epäonnistumista voidaan korjata, jos
niitä seuraa yhtä monta lannistumatonta ponnistusta ylöspäin. Eikö
vuorillekin kiivetä sillä tavoin? Ja tietäkää vielä, että jos karma
panee säälimättä muistiin ne esoteristin tilien pahat teot, jotka
tietämättömiltä olisi jätetty merkitsemättä, niin on yhtä totta, että
jokainen hänen hyvistä teoistaan voi, koska hän on yhdistynyt korkeampaan
itseen, tulla sata kertaa voimakkaammaksi hyvässä. [Ohjeet, 136-137]
____________
[Kysymys]
Onko lapsen aurinen verho âkâshan erilaistuma, johon adepti voi punoa
aineksia, joita hän tarvitsee tiettyihin tarkoituksiin, esim. mâyâvi rûpaa
varten?
[Vastaus]
…Jos kysymyksessä tarkoitetaan, voiko adepti antaa jotakin lapsen auriseen
verhoon tai vaikuttaa siihen, niin tällaista ei voi tehdä, koska A.V. on
karmallinen eikä edes adepti saa puuttua sellaiseen karmalliseen rekisteriin.
Jos adepti panisi toisen A.V:hen jotakin, mistä tämä henkilö ei ole
vastuussa tai mikä ei tule tuon persoonallisuuden korkeammalta itseltä
(egolta), kuinka karmallinen oikeudenmukaisuus voisi vallita?
Adepti voi ottaa
omasta A.V:stään tai jopa maapallon tai universumin A.V:stä asteensa
mukaan. Tämä verho on kaikkien karmallisten syiden säilyttäjä ja se kuvaa
kaiken kuin herkkä levy. Opetukset, 39-40]
[V.] A.V. on
täysin puhdas syntymässä. Riippuu kuitenkin siitä, kumpi manas tulee
värittämään sen seitsemän vuoden iässä. Manasinen laajentuma on
puhdasta âkâshaa. Manaksen säde laskeutuu alempien prinsiippien
pyörteeseen ja värittömänä ja kâmallisten tanhojen ja fyysisen
elimistön puutteiden rajoittamana muodostaa persoonallisuuden. Periytyvä
karma voi saavuttaa lapsen ennen seitsemättä ikävuotta, mutta yksilöllinen
karma ei voi alkaa vaikuttaa ennen manaksen laskeutumista. [Opetukset 41]
Valkoinen adepti
ei aina ole aluksi valtavan älykäs. Itse asiassa H.P.B. on tuntenut adepteja,
joiden älylliset kyvyt olivat alun perin keskitason alapuolella. Adeptin
puhtaus, hänen yhtäläinen rakkautensa kaikkia kohtaan, hänen
työskentelynsä luonnon, karman ja "sisäisen jumalansa" hyväksi,
antavat hänelle tämän kyvyn. Pelkkä äly tekee mustaksi maagikoksi. Sillä
pelkkää älyä seuraa ylpeys ja itsekkyys; äly ynnä henkinen kohottaa
ihmistä. Sillä henkisyys estää ylpeyden ja turhamaisuuden.
Jokaisen
ruumiillistuman jälkeen, kun manasinen säde palaa isänsä, egon, luo,
jotkut sen atomeista jäävät jäljelle ja hajaantuvat. Näitä manasisia
atomeita, tanhisia ja muita "syitä", jotka ovat saman luonteisia
kuin manas, vetävät siihen suuret vetovoimasiteet, ja egon
jälleensyntyessä ne vetäytyvät erehtymättömästi siihen ja muodostavat
sen karman. Vasta kun ne kaikki ovat koossa, yksilöllisyys on
jälleensyntymästä vapaa. [Opetukset, 42]
Korkeampi manas on
vastuussa lähettämästään säteestä. Ellei säde ole likaantunut,
mitään pahaa karmaa ei synny.
Meidän olisi
pidettävä mielessämme karmattomaksi tulemisesta, että hyvästä yhtä
hyvin kuin pahastakin karmasta on päästävä eroon ja että hyvän
karman aiheuttamat nidânat ovat yhtä sitovia kuin ne, jotka on saatu
toisella suunnalla. Sillä kummatkin ovat karmaa. [Opetukset, 43]
Äidinrakkaus on
vaisto. Se on sama ihmisessä ja eläimessä, mutta viime mainitussa usein
voimakkaampi. Tämän rakkauden jatkuminen ihmisessä johtuu yhteydestä,
veren magnetismista ja psyykkisestä yhteenkuuluvuudesta. Perheet muodostuvat
joskus niistä, jotka ovat eläneet aikaisemmin yhdessä, mutta usein ei ole
näin. Vaikuttavat syyt ovat hyvin monimutkaisia ja ne on saatettava
tasapainoon. Joskus kun lapsen, jolla on erittäin paha karma, on määrä
syntyä, hänelle valitaan paatuneet vanhemmat tai he voivat kuolla ennen kuin
karmalliset seuraukset ilmenevät. Joskus taas lapsen kautta kärsiminen voi
olla vanhempien omaa karmaa. Äidinrakkaus vaistona on rasâtalan ja talatalan
välissä. [Opetukset 89]
Lipikat pitävät
ihmisen karmallisia kirjoja ja painavat ne astraalivaloon., [Opetukset. 89]
Korkeamman egon
tajunnanalue ei koskaan heijastu astraalivaloon. Aurinen verho vastaanottaa
sekä korkeamman että alemman manaksen vaikutelmat, jotka viime mainitut
heijastuvat myös astraalivaloon. Sitä vastoin henkisten asioiden ydin,
kaikki se mikä saavuttaa korkeamman egon eli mitä se ei torju, ei koskaan
heijastu astraalivaloon, koska viime mainittu on liian alhaisella tasolla.
Mutta
ihmiselämän aikana tämä ydin painautuu karmallisissa tarkoituksissa
auriseen verhoon ja yhdistyy kuoleman ja prinsiippien eron jälkeen
universaaliseen mieleen (toisin sanoen niihin "vaikutuksiin", jotka
ovat korkeammat kuin jopa devachaninen taso) odottaakseen siellä –
karmallisesti – siihen päivään asti, jolloin egon on määrä
jälleensyntyä. (Siten on olemassa nämä kolme sarjaa vaikutuksia, joita
voimme kutsua kâmallisiksi, devachanisiksi ja manasisiksi.)
Olivatpa olennot
kuinka korkeita tahansa, heillä on oltava karmalliset palkinnot ja
rangaistukset maan päällä. Henkiset vaikutukset ovat enemmän tai
vähemmän aivoissa, muuten alempi ego ei olisi vastuullinen. On kuitenkin
joitakin aivojen kautta vastaanotettuja vaikutuksia, jotka eivät ole
aikaisempia kokemuksiamme. Adeptin tapauksessa aivot harjaantuvat
säilyttämään tällaiset vaikutelmat., [Opetukset, 95-96]
Isänmaallisuus ja
suuret teot kansallisessa palveluksessa eivät korkeimmasta
näkökulmasta ole kokonaan hyvät. Ihmiskunnan osan hyödyttäminen on hyvä
asia, mutta sen tekeminen muun osan kustannuksella on paha. Sen vuoksi
isänmaallisuudessa jne. hyvään sisältyy myös paha. Sillä vaikka
korkeamman egon sisin olemus on puhdas, ulkoinen puoli voi olla likainen.
Siten tuollaisten "aineettomien" innoitusten sisältämä hyvä ja
paha painautuvat A.V:hen, ja korkeampi ego ottaa pahan karman, vaikka se on
täysin syytön siihen. Niinpä kummatkin vaikutukset hajoavat kuoleman
jälkeen universaaliseen mieleen, ja jälleensyntymässä ego lähettää
uuteen persoonallisuuteen säteen, joka on se itse, ja kärsii siinä.
Se kärsii itsetietoisuudessa, jonka se on luonut omien karttuneiden
kokemustensa avulla. [Opetukset, 96]
Jokaisella
egollamme on menneitten manvantarojen karma takanaan. On olemassa seitsemän
hierarkiaa egoja, joista joidenkin – esim. alemmissa heimoissa – voidaan
sanoa olevan vasta alussa nykyisellä kierroksella. Ego aloittaa jumalaisella
tajunnalla; ei menneisyyttä, ei tulevaisuutta, ei eroa. Kestää kauan ennen
kuin se tajuaa, että se on itse. Vasta monien syntymien jälkeen se
alkaa huomata tuon kollektiivisen kokemuksen avulla, että se on yksilö.
Jälleensyntymiskierroksensa lopussa se on yhä sama jumalainen tajunta, mutta
siitä on nyt tullut yksilöitynyt itsetietoisuus.
K:n egon valon
läsnäolo herättää tunteen vastuusta. Koska ego yksilöityy yhä enemmän
jälleensyntymiskierroksessaan, se oppii kärsimyksen avulla yhä enemmän
tiedostamaan oman vastuunsa, joten lopulta se saavuttaa itsetietoisuuden, koko
universumin kaikkien egojen tajunnan. Omatakseen ajatuksen tai tuntemuksen
kaikesta tästä absoluuttisen olennon on läpikäytävä kaikki kokemukset
– yksilöllisesti eikä universaalisesti – niin, että kun se palaa, sen
olisi oltava yhtä kaikkitietävä kuin universaalinen mieli – plus muisti
kaikesta kokemastaan. [Opetukset, 96-97]
Skandhat ovat
elämän ituja olemisen kaikilla seitsemällä tasolla ja muodostavat
subjektiivisen ja objektiivisen ihmisen kokonaisuuden. Jokainen tuottamamme
värähtely on skandha. Skandhat liittyvät läheisesti astraalivalon
kuviin. Astraalivalo on vaikutelmien välittäjä; ja subjektiiviseen ja
objektiiviseen ihmiseen yhteydessä olevat skandhat – eli värähtelyt –
ovat yhdyssiteitä, jotka vetävät puoleensa jälleensyntyvän egon; ituja,
jotka se on jättänyt taakseen mennessään devachaniin. Uuden
persoonallisuuden on poimittava ne jälleen mukaansa ja kulutettava loppuun.
Eksoteeriset skandhat ovat tekemisissä fyysisten atomien ja värähtelyjen
eli objektiivisen ihmisen kanssa; esoteeriset sisäisen eli subjektiivisen
ihmisen kanssa. [Opetukset, 109]
Elementaalit ovat
yksinkertaisesti seurauksia aiheuttavia seurauksia. Ne ovat ruumiittomia
ajatuksia, hyviä ja pahoja. Ne jäävät kiteytyneinä astraalivaloon ja kun
niiden aiheuttaja palaa maaelämään, sukulaisuus vetää niitä hänen
puoleensa ja sähköistää ne jälleen elämään. Ne voidaan lamauttaa
vastakkaisilla vaikutuksilla. Elementaalit tarttuvat kuin sairaus ja ovat
tästä syystä vaarallisia meille itsellemme ja muille. Tästä syystä on
vaarallista vaikuttaa muihin. Ihmisen kuoleman jälkeen elävät elementaalit
ovat niitä, jotka hän on istuttanut toisiin; muut pysyvät piilevinä,
kunnes hänen jälleensyntymisensä jälkeen ne tulevat taas elämään
hänessä. [Opetukset, 109-110]
Jälleensyntymässä
korkeampi ego lähettää säteen, a:n egon. Sen energiat liikkuvat ylöspäin
ja alaspäin. Ylöspäin suuntautuvista pyrkimyksistä tulee sen devachanisia
kokemuksia, alemmat ovat kâmallisia. Korkeampi manas suhtautuu buddhiin kuten
alempi manas korkeampaan. [Opetukset, 113]
…Ulkoinen
ärsyke ei herätä ruumiin elimiä, vaan ajatuksen vaikuttamat aivot.
Väärä ajatus on sen vuoksi tapettava ennen kuin halun voi sammuttaa. Halu
on seuraus erillisyydestä ja tähtää itsen tyydytykseen aineessa.
Liha taas on
tottumusasia; se toistaa mekaanisesti hyvän yhtä hyvin kuin huononkin
impulssin siihen tehdyn vaikutuksen mukaisesti ja jatkaa sen toistamista. Ei
liha ole aina alkuperäinen kiusaaja, vaikka se voi toistaa automaattisesti
sille annettuja liikkeitä ja tuoda siten kiusaukset takaisin; yhdeksässä
tapauksessa kymmenestä alempi manas mielikuviensa avulla johtaa lihan
kiusaukseen. Siten ruumis saa automaattisesti aikaan toistamisen. Tästä
syystä ei ole totta, että pahassa voimakas ihminen voisi äkkinäisen
muuttumisen kautta tulla yhtä voimakkaaksi hyvässä kuin hän oli
aikaisemmin pahassa. Hänen käyttövälineensä on liian tahriintunut, ja
hän voi parhaassa tapauksessa vain neutraloida pahaa tasoittamalla
karmallisia syitä, jotka hän on pannut liikkeelle, ainakin tämän
ruumiillistuman ajan. Emme voi ottaa tyhjää sillitynnyriä ja käyttää
sitä ruusuöljyä varten; puuhun on imeytynyt sillivettä.
Kun pahat
impulssit ja pyrkimykset ovat painautuneet fyysiseen luontoon, niitä ei voi
heti muuttaa päinvastaisiksi. Ruumiin molekyylit ovat kohdistuneet
kâmalliseen suuntaan, ja vaikka niillä on riittävästi ymmärrystä huomata
ero oman tasonsa asioitten välillä, ts. välttää itselleen vahingollisia
asioita, ne eivät voi ymmärtää suunnanmuutosta, johon impulssi tulee
toiselta tasolta. Jos niitä pakotetaan liian rajusti, sairaus,
mielenvikaisuus tai kuolema on seurauksena. [Opetukset, 190-191]
Jälleensyntyvä
säde voidaan sopivuussyistä erottaa kahdeksi aspektiksi: alempi kâmallinen
ego hajoaa kâma-lokassa; manasinen osa suorittaa kierroksensa ja palaa
korkeamman egon luo. Todellisuudessa korkeampaa egoa rangaistaan, niin
sanoaksemme, se kärsii. Tämä on Kristoksen todellinen ristiinnaulitseminen,
vaikeatajuisin, mutta kuitenkin tärkein mysteeri okkultismissa; elämiemme
koko kierros riippuu siitä. Korkeampi ego on todella kärsijä. Sillä
muistakaa, että korkeamman persoonallisen tajunnan abstrakti tietoisuus
säilyy egoon painuneena, koska se muodostaa olennaisen osan sen ikuisuudesta.
Kaikki suurimmat innoituksemme painautuvat korkeampaan egoon, koska ne ovat
saman luonteiset kuin se. [Opetukset, 225]
____________
IHMISEN PRINSIIPIT
LUVUT |
METALLIT |
PLANEETAT |
INHIMILLISET PRINSIIPIT |
1 JA 10
Fyysisen ihmisen perussävel |
RAUTA |
MARS
Siittämisen planeetta |
KAMA RUPA
Eläimellisten vaistojen ja himojen käyttöväline
eli asunto |
2
Henkinen elämä ja fyysinen elämä |
KULTA |
AURINKO
Elämänantaja fyysisesti. Henkisestä ja
esoterisesti Merkuriuksen ja auringon välillä olevan planeetan
vastine, muinaisajan kansojen pyhä ja salainen planeetta |
PRANA ELI JÎVA
Elämä |
3
Koska buddhi on (niin sanoaksemme) âtman ja manaksen
välillä ja muodostaa seitsemännen eli aurisen verhon kanssa
devachanaisen kolminaisuuden |
ELOHOPEA
Sekoitettu rikkiin, kuten BUDDHI
yhdistyy hengen liekkiin (Ks. alkemiallisia määritelmiä |
MERKURIUS
Jumalten sanansaattaja ja tulkki |
BUDDHI
Henkinen sielu eli atminen säde; âtman
käyttöväline |
4
Keskusprinsiippi – puhtaasti aineellisen ja
puhtaasti henkisen kolminaisuuden välillä. Eläimellisen
ihmisen tajuinen osa |
LYIJY |
SATURNUS |
KAMA MANAS
Alempi mieli eli eläimellinen sielu |
5
|
TINA |
JUPITER |
AURINEN VERHO |
6 |
KUPARI
Tulee sekoitettuna prons-
Siksi (kaksinainen prin-
Siippi) |
VENUS
Aamu- ja iltatähti |
MANAS
Korkeampi järki eli inhimillinen sielu |
7
Sisältää seitsemäisen ihmisen heijastuksen |
HOPEA |
KUU
Maan vanhempi (parent) |
LINGA-SHARIRA
Ihmisen astraalinen kaksoispuoli, fyysisen ihmisen
vanhempi |
Osa kirjan Esoteeriset ohjeet taulukosta nro 1, s.
45. Nämä vastaavuuden ovat objektiiviselta, maalliselta tasolta. Âtma ei
ole luku eikä vastaa mitään näkyvää planeettaa, sillä se aiheutuu
henkisestä auringosta…
Lähteet:
H. P. Blavatsky, Esoteeriset ohjeet, 154 sivua,
Lahden Minerva ry
H. P. Blavatskyn opetukset sisäiselle ryhmälle, 270 sivua, Lahden
Minerva ry