MAHATMAN ENSIMMÄINEN KIRJE A. O. HUMELLE
Esoteerisen filosofian tutkijat ovat kiitollisuuden velassa A. P.
Sinnettille hänen kirjoistaan. Ne hän kirjoitti sen opetuksen pohjalta,
jota hän oli saanut mahatmojen kanssa käymänsä kirjeenvaihdon kautta.
Kiitollisia tutkijat ovat myös siitä pikkutarkasta huolenpidosta, jonka
hän soi vastaanottamilleen kirjeille. Hänen tiedetään suojelleen näitä
arvokkaita asiakirjoja panemalla ne erikoislaatikkoon. Kuinka onnekasta
onkaan, että hän säilytti ne ja että ne ovat olleet meidän
käytettävissämme!
Entä kuka tietää, miten kävi Humen saamille kirjeille? On totta,
että monet niistä sisältyvät julkaistujen kirjeiden joukkoon. Mutta
jotkin eivät sisälly – varsinkaan asiakirja, joka selittää ihmisen
seitsemäistä rakennetta, ei myöskään ensimmäinen kirje Humelle, jonka
hän sai marraskuun loppupuolella 1880. Onneksi hänen ystävänsä Sinnett
kopioi ”suuren osan siitä” (kuten hän ilmoitti) ja liitti sen
ensimmäiseen kirjaansa Salainen maailma . Se on tärkeä kirje,
jossa sekä hahmotellaan mahatmojen noudattaman menettelytavan heidän
pyrkimystensä suhteen että toimintalinjat heidän yhteyteensä
pyrkiville. Sen vuoksi niiden, jotka aikovat tutkia Mestarien kirjeitä , kannattaa aloittaa tästä kirjeestä, sillä se auttaa myös ymmärtämään Sinnettin saamia ensimmäisiä kirjeitä.
Kirjeessä viitataan ja vastataan ajatuksiin, jotka Hume esitti
kirjeessään. Siinä viitataan myös siihen tosiasiaan, että Sinnettiä
pyydettiin ”laatimaan suunnitelma”. [Kohta, jossa tämä pyyntö
esitettiin, on kirjeessä, joka lähetettiin Sinnettille 29.10.1880,
vaikka ”tämän kirjeen lähettäminen saattaa viivästyä muutaman päivän”
(MK, s. 28). Pyyntö on MK:n sivulla 32, kirjeessä nro 5, jonka Sinnett
sai 5.11.1880.] Tämä tarkoittaa, että Sinnettin on täytynyt kirjoittaa
ensimmäinen kirjeensä lokakuun toisella viikolla, sillä hän sai
vastauksen siihen 15.10.
Tästä asiasta Sinnett sai kolme pitkää kirjettä ja joitakin lyhyitä
kirjelappuja ennen kuin Hume sai vastauksen tähän kirjeeseen. Syyn
tähän selittää mahatma itse kirjeessä (MK, kirje nro 5 [ Mestarien kirjeet A. P. Sinnettille Mahatma M:ltä ja K. H:lta ,
Lahden Minerva, 1997. Tässä tekstissä on myöhemmin käytetty lyhennettä
MK.] ), joka lähetettiin Amritsarista 29.10. Amritsar on sekä Punjabin
vaurain kaupunki että sitä ympäröivä alue, noin 270 km Simlasta
länteen. Kaupungin nimi johtuu sanoista Amrita Saras, mikä merkitsee
”kuolemattomuuden allas”. Nimi johtuu siitä, että kultainen temppeli
sijaitsee saarella ”pyhän tekojärven” keskellä. Temppeliä kutsutaan
kultaiseksi, koska kultaus peittää sitä koristavaa kuparista kupolia.
Se on sikhien tärkein palvontapaikka. Itse asiassa Amritsarissa
sijaitsee sikhien korkeakoulu. Kaupunki on Himalajan pohjoispuolelle
johtavien reittien kauppakeskus.
Tässä on mahatman antama selitys: Lainatun kohdan neljä avaussanaa
viittaavat tähän sanontaan (jota oli juuri käytetty edellisessä
lauseessa): ”uhmaava kohtalo Teosofiselle Seuralle”.
”Se tuli aivan äkkiä mieleeni yhtenä päivänä laskeutuessani
Kuenlunin solia – te sanotte niitä Karakorumiksi – ja näin lumivyöryn
vierivän. Olin henkilökohtaisesti mennyt johtajamme luokse esittämään
Mr. Humen tärkeää ehdotusta ja olin kotimatkallani kohti Ladakhia.”
[MK, s. 27]
Syy mahatman vierailuun sen henkilön luona, jota pidetään ”johtajanamme” selitetään myös seuraavin sanoin:
”Mr. Humen ehdotus on käsitelty asianmukaisesti ja huolellisesti.
Epäilemättä hän ilmoittaa teille tuloksista, kuten pyysin hänelle
kirjoittamassani kirjeessä. Toinen asia on, tutkiiko hän meidän
”toimintatapojamme” yhtä suotuisasti kuin te. Maha mme
("johtaja") on antanut minulle luvan olla kirjeenvaihdossa teidän
kummankin kanssa ja luvannut vieläpä tulla jonakin päivänä
henkilökohtaiseen kosketukseen englantilais-intialaisen haaraosaston
kanssa siinä tapauksessa, että sellainen muodostetaan. Tällä hetkellä
se riippuu kokonaan teistä. Enempää en voi sanoa.” [MK, s. 28–29.]
Tulisi huomata, että edellä lainatussa kohdassa mahatma viittaa
”kirjeeseeni hänelle” (ts. Humelle), ja se on otettu kirjeestä 29.10.
Näin ollen Hume sai mitä todennäköisimmin vastauksen kirjeeseensä
joskus marraskuun ensimmäisen tai toisen viikon aikana. Ei hän eikä
Sinnett ole kuitenkaan ilmoittanut sen vastaanottopäivää.
Käytäessä läpi papereita, joita Sinnett piti hänen ja Humen
mahatmoilta saatujen kirjeiden yhteydessä, löytyi lopulta kopio
ensimmäisestä kirjeestä, joka oli osoitettu Humelle. Se on British
Museumin arkistossa niteessä, jonka nimi on ”Mahatma Papers”, osa VII
(No. 45, 289 B). Kirje on kopioitu 13 arkille ohutta kermanvalkoista
paperia, jota käytettiin yleisesti Intiassa 1880-luvulla. Kukin arkki
on taitettu nelisivuiseen osaan, 5-2/8 x 8-3/8 tuumaa, kopioinnin
helpottamiseksi. Kirjoittamiseen käytettiin paksua mustaa mustetta,
joka näkyy helposti läpi ohkaisen arkin kummaltakin puolelta, koska
taitetun paperin kumpaakin puolta käytettiin. Kirjaimet ovat suuria ja
paksuja, joten kirjoitusta on helppo lukea. Käsiala ei ole lainkaan
sellaista kuin Sinnettin huolellisesti muotoiltu, hieno kirjoitus.
Kopioinnin oli luultavasti tehnyt rva Patience Sinnett. Se näet
muistutti jotenkin hänen allekirjoitustaan, joka oli asiakirjassa,
jonka Sinnett laati rintaneula-tapauksen yhteydessä (kuvattu Barborkan
kirjan luvussa IV). Asiakirjan allekirjoittivat kaikki henkilöt, jotka
olivat läsnä tuossa kuuluisassa tapahtumassa. [Tuo asiakirja on myös
mainitussa sidotussa niteessä. Allekirjoitusta lukuun ottamatta se on
Sinnettin käsialaa.] Puuttuvat osat, joita ei ole lainattu Sinnettin
kirjaan, voidaan nyt lisätä tähän kirjeen oikeille paikoille. Nyt
voidaan myös esittää kirjeen päivämäärä samoin kuin paikka, jossa
mahatma sen laati, nimittäin: ”Amritsar 11. marraskuuta” – ja Sinnett
lisäsi lyijykynällä ”1880”.
Sinnett esitteli Salaisessa maailmassa mahatman ensimmäisen kirjeen Humelle seuraavin sanoin:
”Tämä kirje valaisee hyvin eräitä okkultistien metafyysisiä
käsityksiä, ja muistettakoon, että heidän metafysiikkansa on paljon
enemmän kuin abstraktia pohdiskelua.” [ Salainen maailma (myöhemmin tässä tekstissä SM), s. 106.]
Toimittaja lainaa sitten seuraavaa kirjettä:
”Hyvä herra!
”Kun minulla nyt on ensimmäinen vapaahetki muodollisesti vastata
kirjeeseenne viime kuun 17:nneltä, raportoin nyt neuvotteluistamme
päälliköiden kanssa siitä ehdotuksesta, joka kirjeeseenne sisältyi
yrittäen samalla vastata kaikkiin kysymyksiinne.
”Veljeskuntamme erityisesti Intian menestyksestä ja eduista
kiinnostuneen osaston puolesta minun täytyy ensin kiittää Teitä
tekemästänne avuntarjouksesta, jonka tärkeyttä ja vakavuutta kukaan ei
voi epäillä. Meidän sukujuuremme ja vaiheemme juontaessaan alkunsa läpi
aikakausien Intian sivilisaation kaukaisesta menneisyydestä asti
tekevät meidän rakkautemme isänmaatamme kohtaan niin syväksi ja
kiihkeästi, että se on kestänyt jopa meidän luonnonlakien tutkimisemme
laventumisen ja kosmopolisoitumisen (anteeksi jos tämä sana ei ole
englantia). Niinpä minä ja jokainen muu intialainen isänmaanystävä
tuntee erittäin suurta kiitollisuutta jokaisesta ystävällisestä sanasta
ja teosta, joka tehdään tai sanotaan sen puolesta.” [ Sama , 107]
TEOSOFISEN SEURAN ANGLOINTIALAINEN HAARAOSASTO
Minkä loistavan tarjouksen Humen on täytynytkään tehdä saadakseen
tuollaisen vastauksen! Ei ihme, että hän sai mahdollisuuden ryhtyä
kirjeenvaihtoon Veljien kanssa. Seuraavassa kappaleessa mainitaan –
Teosofisen Seuran – anglointialainen haaraosasto, seura, jonka Hume oli
ilmeisesti halukas perustamaan. Vastaus hänen kirjeeseensä jatkuu:
”Koska olemme kaikki vakuuttuneita siitä, että Intian alennustila
johtuu suurimmaksi osaksi sen vanhan henkisyyden tukahduttamisesta,
niin mikä tahansa auttaa saattamaan takaisin tuon korkeamman ajatuksen
ja moraalin tason, se täytyy synnyttää uudelleen kansallisella
voimalla. Jokainen meistä olisi luonnollisesti ja pakottamatta valmis
edistämään yhdistystä, jonka ehdotettu muodostaminen on keskustelun
kohteena, varsinkin, jos se todella on tarkoitettu olemaan yhdistys
ilman värittyneitä itsekkäitä vaikuttimia ja tuomaan uudelleen esiin
muinainen tiede päämääränä palauttaa maamme kunnioitus maailman
silmissä. Pitäkää tätä itsestään selvänä ilman enempiä vakuutuksia.
”Tiedätte kuten kuka tahansa historiaa lukenut, että isänmaanystävät
voivat särkeä sydämensä turhissa yrityksissään silloin, kun olosuhteet
ovat heitä vastaan. Joskus on käynyt niin, ettei mikään inhimillinen
voima, ei edes jaloimman patriotismin vimma ja mahti, ole kyennyt
kääntämään rautaista kohtaloa syrjään sen määrätystä kurssista, ja
kansat ovat sammuneet kuin soihdut, jotka on pudotettu tuhon
kaikkinielevään mustaan veteen. Me, joilla on tunne maamme
kaatumisesta, vaikkakaan ei voimaa nostaa sitä heti jaloilleen, emme
voi tehdä kuten haluaisimme, mitä tulee asioihin yleisesti ja tähän
erityisesti. Ja valmiina mutta ei oikeutettuina tulemaan vastaan
ehdotustanne pitemmälle kuin puolitiehen, me olemme pakotettuja
sanomaan, että herra Sinnettin ja teidän esittämänne ajatus on osittain
mahdoton toteuttaa. Sanalla sanoen, minun ja kenenkään veljeni, tai
edes pitkälle edistyneen neofyytin, on mahdotonta tulla erityisesti
määrätyksi ja varatuksi toimimaan Anglointialaisen osaston johtavana
henkenä ja päänä.
”Tiedämme, että olisi hyvä asia, jos te ja muutama kolleganne
saisitte säännöllistä opetusta ja näyttöä ilmiöistä ja niiden
järjellisestä perustasta. Sillä vaikka vain muutamat teistä saataisiin
vakuuttuneiksi, olisi silti varma voitto, jos edes muutama
ensiluokkaisen kyvykäs englantilainen olisi aasialaisen psykologian
opiskelijana. Me olemme tietoisia tästä ja paljon enemmästä; siksi me
emme kieltäydy käymästä kirjeenvaihtoa kanssanne emmekä antamasta
teille apua eri tavoin. Mutta kieltäydymme ottamasta itsellemme muita
velvollisuuksia kuin tämä määräaikainen kirjeenvaihto ja apumme
neuvojen muodossa ja satunnaisina palveluksina antaa sellaisia asiaa
sivuavia mahdollisesti näkyviä todisteita, jotka vakuuttavat teidät
läsnäolostamme ja mielenkiinnostamme.
”'Opastamaan' me emme suostu. Kuinka kykeneviä saattaisimme ollakin,
voimme vain luvata antaa ansioitanne vastaavasti. Ansaitkaa paljon, ja
me tulemme osoittautumaan rehellisiksi velallisiksi; vähän, ja voitte
odottaa samansuuruista korvausta. Tämä ei ole ainoastaan koulupojan
läksykirjasta otettua tekstiä, vaikka se kuulostaa siltä, vaan
ainoastaan kömpelö toteamus järjestömme säännöistä emmekä voi rikkoa
niitä. Koska me olemme täysin tietämättömiä länsimaisista ja
erityisesti englantilaisista ajatus- ja toimintatavoista, jos me
sekaantuisimme sellaiseen organisaatioon, huomaisitte kaikkien
totuttujen tapojenne ja traditionne olevan herkeämättömässä
ristiriidassa, jos ei uusien pyrkimysten itsensä kanssa, niin ainakin
niiden toteuttamistapojen kanssa, joita me ehdotamme. Ette saisi
yksimielistä sopimusta menemään edes niin pitkälle kuin itse menisitte.
Olen pyytänyt herra Sinnettiä laatimaan suunnitelman yhteisistä
ideoistanne esitettäväksi meidän johtajillemme, koska se näyttää
lyhyimmältä tieltä yhteiseen sopimukseen. Meidän 'ohjauksessamme'
teidän osastonne ei voisi elää, koska te ette ole ollenkaan sellaisia
ihmisiä, joita johdetaan siinä mielessä. Siksi seura olisi
ennenaikainen syntyessään ja epäonnistunut yritys, joka näyttäisi yhtä
kummalliselta kuin Paris Daumontin piirros intialaisten kamelien tai
jakkien tekemänä.” [ Sama , 107-109.]
Anglointialainen haaraosasto perustettiin todellakin Simlassa
21.8.1881. H. P. Blavatsky avusti sen perustamisessa vieraillessaan
Simlassa hra ja rva Humen talossa, jonka nimi oli Rothnay Castle.
Osaston nimeksi tuli Simlan Eklektinen Teosofinen Seura. A. O. Hume, C.
B. oli sen puheenjohtaja, A. P. Sinnett varapuheenjohtaja, Ross Scott
sihteeri. Mahatman sanoin sillä oli ”vaihteleva olemassaolo”, ja se
lopahti muutaman vuoden kuluttua. Kirjeen seuraava aihe käsittelee
Humen pyyntöä saada ”todellisen tieteen” opetusta.
”Te pyydätte meitä opettamaan teille todellista tiedettä – luonnon
tunnetun puolen okkulttista aspektia; ja te luulette, että se voidaan
tehdä yhtä helposti kuin sitä voidaan pyytää. Te ette näy ymmärtävän
niitä suunnattomia vaikeuksia, jotka kohdataan jopa meidän tieteemme
alkeittenkin opettamisessa niille, jotka ovat koulutettuja teidän
tunnetuilla metodeillanne. Te ette näe, että mitä enemmän on yhtä, sitä
kykenemättömämpi ihminen on vaistomaisesti ymmärtämään toista. Sillä
ihminen kykenee ajattelemaan ainoastaan totutuilla urillaan ja jollei
hänellä ole rohkeutta täyttää niitä ja tehdä itselleen uusia uria,
hänen täytyy pakosta jatkaa vanhoilla linjoillaan. Sallikaa minun
esittää muutama esimerkki. Eksaktin tieteen mukaisesti määrittelisitte
vain yhden kosmisen energian, ettekä näkisi mitään eroa sen kulkijan,
joka käyttää energiaa työntäessään syrjään kulkuaan estävän pensaan, ja
tieteellisen kokeilijan, joka käyttää saman määrän energiaa
saattaessaan liikkeeseen heilurin, välillä. Me näemme. Sillä me
tiedämme, että näiden kahden välillä on maailmojen ero. Ensimmäinen
hajottaa voimaansa hyödyttömästi; toinen keskittää ja varastoi sitä. Ja
tässä, olkaa hyvä ja ymmärtäkää, että en viittaa näiden kahden teon
suhteelliseen hyötyyn, kuten saattaisi kuvitella, vaan ainoastaan
siihen tosiasiaan, että ensimmäisessä tapauksessa ainoastaan raakaa
voimaa saatetaan liikkeeseen ilman mitään tuon energian muutosta
henkisen dynaamisuuden korkeampaan potentiaaliseen muotoon, ja toisessa
on kyse juuri siitä. Olkaa hyvä älkääkä pitäkö minua hämärän
metafyysisenä.” [ Sama , 109.]
AIVOJEN POTENTIAALINEN VOIMA
Seuraava lainaus on hyvin valaiseva. Loogisena jatkona ”todellista
tiedettä” koskevaan edellä lainattuun selostukseen mahatma selittää
potentiaalista voimaa, jonka ihmisaivot pystyvät luomaan – ajatus, jota
materialistinen tiede ei tunne. Siitä selviää myös, miten adepti voi
saada aikaan siddhinsä – ts. hänen okkulttisten kykyjensä käyttö.
”Idea, jonka haluan tuoda esiin, on että korkeimman ajattelun tulos
tieteellisesti ajattelevissa aivoissa on henkisen energian ylevöitetyn
muodon kehittyminen, joka kosmisessa toiminnassa on kykenevä luomaan
rajattomasti tuloksia. Automaattisesti toimivat aivot sitä vastoin
varastoivat itseensä vain tietyn määrän raakaa voimaa, joka on
hedelmätöntä yksilön tai yhteiskunnan hyödyn kannalta. Ihmisaivot ovat
ehtymätön energialähde, joka tuottaa luonnon matalasta, raa'asta
energiasta mitä hienostuneimman laatuista kosmista voimaa. Täydellinen
adepti on tehnyt itsestään keskuksen, joka säteilee mahdollisuuksia,
jotka saattavat alkuun korrelaation toisensa perään aioneiksi eteenpäin
tulevaisuuteen. Tämä on avain hänen mysteeriinsä kyetä projisoimaan ja
materialisoimaan näkyvään maailmaan muotoja, jotka hänen
mielikuvituksensa on luonut näkymättömän maailman kosmisesta
piilomateriasta. Adepti ei luo mitään uutta, vaan ainoastaan käyttää ja
manipuloi materiaaleja, jotka luonnolla on varastossa hänen
ympärillään, ja materiaa, joka kautta ikuisuuksien on käynyt kaikkien
muotojen läpi. Hänen tarvitsee vain valita se mitä haluaa ja kutsua se
uudelleen objektiiviseen olemassaoloon. Eikö tämä kuulostaisi jonkun
teidän 'oppineen' biologinne mielestä hullun unelta?” [ Sama , 110.]
TIETEEN NÄKÖKULMA
Seuraava kohta osoittaa yhden teeman, josta Hume kirjoitti
ensimmäisessä kirjeessään, sen että hän tunsi joitakin tieteenaloja,
vaikka hänen ainoa erikoisalansa oli ornitologia. Tästä johtuen mahatma
osoittaa fyysisen ja metafyysisen tieteen välisen eron.
”Sanotte, että on vain muutama tieteenala, jota ette tuntisi enemmän
tai vähemmän hyvin ja että uskotte tekevänne tietyn määrän hyvää
saavutettuanne tällaisen aseman monien vuosien opiskelulla. Epäilemättä
näin on, mutta sallitteko minun luonnostella teille vielä selvemmin
eron fysikaalisen – jota pelkästä kohteliaisuudesta usein kutsutaan
eksaktiksi – ja metafyysisen tieteen välillä. Jälkimmäinen ollen, kuten
tiedätte, eri kuuntelijakuntien edessä mahdoton todennettava on
Tyndallin määrittelemänä luokiteltu runouden kirjallisuusryhmään.
Faktojen realistinen tiede toisaalta on äärimmäisen proosallista. Mutta
meille tuntemattomille filantrooppiraukoille kummankaan näiden
tieteiden mikään fakta ei ole kiinnostava, paitsi siinä määrin kuin
sillä on potentiaalisia mahdollisuuksia moraalisiin tuloksiin ja
suhteessa sen hyötyyn ihmiskunnalle. Ja mikä muu voi olla niin
täydellisen välinpitämätön kaikista ja kaikesta ja eniten suuntautunut
ainoastaan toteuttamaan itsekkäitä tarpeitaan omaksi edistyksekseen,
kuin tämä faktojen materialistinen tiede täydellisessä
eristyneisyydessään?
”Saanko siis kysyä…mitä tekemistä Faradayn, Tundallin tai muiden
laeilla on filantropian kanssa abstraktisissa suhteissaan ihmiskuntaan,
kun niitä tarkastellaan älyllisenä kokonaisuutena? Mitä ne välittävät
ihmisestä erillisenä atomina tässä suurenmoisessa ja harmonisessa
kokonaisuudessa, vaikka ne voivat joskus olla hänelle käytännöllisenä
apuna? Kosminen energia on jotakin ikuista ja ehtymätöntä; materia on
häviämätöntä; nämä ovat tieteelliset tosiasiat. Epäile niitä, niin olet
oppimaton ihminen; kiellä ne – vaarallinen hullu, hihhuli; teeskentele
parantavasi teorioita – näsäviisas petkuttaja. Ja kuitenkaan eivät edes
nämä tieteelliset tosiasiat ole koskaan tarjonneet mitään todisteita
kokeilijoiden maailmalle siitä, että luonto tietoisesti esittää aineen
häviämättömyyttä orgaanisessa enemmän kuin epäorgaanisessa muodossa ja
että se työskentelee hitaasti mutta herkeämättömästi toteuttaakseen
tämän päämääränsä – tietoisen elämän evoluution elottomasta materiasta.
Tästä johtuu heidän tietämättömyytensä kosmisen energian jakautumisesta
sen metafyysisissä aspekteissa, heidän jakautumisensa Darwinin
teorioiden suhteen ja heidän epävarmuutensa tietoisen elämän asteesta
eri elementeissä. Ja, aivan kuin väistämättä, tästä johtuu myös
jokaisen ilmiön pilkallinen hylkääminen heidän omien määriteltyjen
olosuhteidensa ulkopuolelle, samoin kuin he hylkäävät itse ajatuksen
puoliälyllisistä jos ei älyllisistä voimista toiminnassa luonnon
salaisissa sopukoissa.” [ Sama , 110-112.]
AJATUKSEN VOIMA
Kosmisen energian esittelyä seuraa kuvaus energian kulutuksesta.
Tämä edeltää kohtaa, jossa puhutaan syvällisesti ajatuksesta. Jokaisen
lukijan pitäisi ottaa tämä kohta sydämen asiakseen, koska siinä on
hyödyllinen käytännön neuvo siitä, mitä tapahtuu joka kerta kun ihminen
ajattelee.
”Antaakseni teille toisen käytännön kuvauksen – me näemme valtavan
eron sen laadun suhteen, minkä määrältään saman energian käyttää
sanokaamme kaksi miestä, joista toinen on matkalla päivittäiseen
hiljaiseen työhönsä ja toinen ilmiantamaan lähimmäisensä
poliisiasemalle, kun taas tiedemiehet eivät näe mitään eroa; ja me –
eivät he – näemme tietyn eron tuulen liikkeen ja pyörivän pyörän
energioiden välillä. Miksi? Koska jokainen ihmisen ajatus sitä
kehitettäessä siirtyy sisäiseen maailmaan ja siitä tulee aktiivinen
olento sen liittyessä, yhtyessä, voisimme sanoa, elementaaleihin – se
tarkoittaa, luontokuntien eräisiin puoliälyllisiin olentoihin. Se
säilyy hengissä aktiivisena älynä – mielen synnyttämänä – lyhyemmän tai
pidemmän aikaa suhteessa sen luoneen aivotoiminnan alkuperäisen voiman
intensiteettiin. Siten hyvä ajatus säilyy aktiivisena, hyvää tekevänä
voimana, paha ajatus taas pahana demonina. Ja niin ihminen jatkuvasti
kansoittaa tietään avaruudessa omalla maailmallaan, joka on täynnä
hänen toivomustensa, halujensa, mielijohteidensa ja intohimojensa
jälkikasvua, virta, joka reagoi jokaiseen sen kanssa kontaktiin
joutuvaan herkkään tai jännittyneeseen rakenteeseen, suhteessa sen
dynaamiseen voimaan.
”Buddhalainen kutsuu tätä skandhakseen, hindu antaa sille nimen
karma. Adepti kehittää näitä muotoja tietoisesti; muut ihmiset
heittelevät niitä ympärilleen tietämättään. Adeptin, ollakseen
menestyksekäs ja säilyttääkseen voimansa, täytyy asua yksinäisyydessä
ja enemmän tai vähemmän oman henkensä piirissä. Vielä vähemmän eksakti
tiede käsittää, että kun pesäänsä rakentava muurahainen, touhukas
mehiläinen ja pesivä lintu kokoavat kukin omassa muodossaan yhtä paljon
kosmista energiaa kuin joku Haydn, Platon tai maamies vakoa
kääntäessään omassaan, niin metsästäjä, joka tappaa riistaa huvikseen
tai hyötyäkseen, tai positivisti, joka käyttää älyään todistaakseen
että + x + = –, tuhlaavat ja sirottavat energiaa yhtä paljon kuin
tiikeri, joka hyökkää saaliinsa kimppuun. He kaikki ryöstävät luontoa
sen sijaan että rikastuttaisivat sitä, ja tulevat kaikki, älynsä
määrään suhteutettuina, löytämään itsensä tilivelvollisina teoistaan.
”Kokeellisella eksaktilla tieteellä ei ole mitään tekemistä
moraalin, hyveen tai filantropian kanssa – siksi se ei voi vaatia
meidän apuamme ennen kuin se itse sulautuu metafysiikkaan. Koska se on
vain kylmää tosiasioiden luokittelua ihmisen ulkopuolella ja olemassa
ennen häntä ja hänen jälkeensä, sen hyötyala meille loppuu näiden
tosiasioiden ulkosyrjällä. Ja mitkä tahansa sen metodein saadut
johtopäätökset ja tulokset ovatkaan ihmiskunnalle, se vähät välittää.
Siksi, koska meidän alueemme sijaitsee täydellisesti sen alueen
ulkopuolella – yhtä kaukana kuin Uranuksen rata maasta – me
ehdottomasti kieltäydymme sekaantumasta sen rakentamiseen. Sille lämpö
on vain liikkeen muoto, ja liike kehittää lämpöä, mutta sen on vielä
keksittävä, miksi pyörivän pyörän mekaaninen liike olisi metafyysisesti
korkea-arvoisempaa kuin lämpö, johon se asteittain kehittyy.
”Keskiajan teosofien filosofinen ja transsendenttinen (siksi
absurdi) käsite, että ihmisen työn lopullisen kehityksen, hänen
alituisten keksintöjensä avustamana, täytyy jonakin päivänä kulminoitua
prosessiin, joka auringon energian kaltaisesti – sen ollessa suorana
energianlähteenä – tulee päättymään epäorgaanisesta aineesta
kehitettävään ravitsevaan ruokaan, on mahdoton ajatus tiedemiehille.
Jos aurinko, planeettajärjestelmämme suuri ravitseva isä, alkaisi
huomenissa muovata graniittilohkareesta kananpoikia 'koeolosuhteissa',
tiedemiehet hyväksyisivät sen tieteellisenä tosiasiana, pahoittelematta
lainkaan sitä, että kananpojat eivät ole eläviä, jotta niillä voisi
ruokkia nälkäänäkevät. Mutta annapa shaberonin [Shaberon tarkoittaa
”korkeampaa adeptia” K. H:n kirjeessä, MK, 24. (Shaberon on mongolin
kieltä ja merkitsee (tietyn asteista) jälleensyntymälamaa eli
valaistuneen henkilön ilmennyshahmoa, tülkua.)] ylittää Himalaja
nälänhädän aikaan ja monistaa yksi riisisäkki moneksi, jotta
nälkäänäkevillä olisi ruokaa – kuten hän voi tehdä – niin teidän
rauhantuomarinne ja veronkantajanne luultavasti sulkisivat hänet
vankilaan, jotta hän tunnustaisi, minkä vilja-aitan hän on ryöstänyt.
Tätä on eksakti tiede ja teidän realistinen maailmanne. Ja vaikka te,
kuten sanotte, olette suuresti huolissanne maailman tietämättömyydestä
kaikissa aiheissa, jotka te osuvasti määrittelette 'muutamiksi käsin
kosketeltaviksi tosiasioiksi, jotka on kerätty yhteen ja ylimalkaisesti
yleistetty, ja tekniseksi siansaksaksi, joka on kehitelty peittämään
ihmisen tietämättömyys kaikesta, mikä on näiden tosiasioiden takana',
ja vaikka puhutte uskostanne luonnon loputtomiin mahdollisuuksiin,
kuitenkin tyydytte viettämään elämänne työssä, joka auttaa ainoastaan
tuota samaa eksaktia tiedettä…” [ Sama , 112-114.]
Seuraava kohta mahatman kirjeestä on jätetty pois Sinnettin Salaisesta maailmasta . Se on kirjekopion taitetun arkin sisäpuolella sivulla 8:
”Te aiheutatte kosmisen energian tuhlausta tonneittain kootaksenne
tuskin muutaman unssin teoksiinne, kuvaannollisesti puhuakseni. Ja
huolimatta luonnon rajattomien ulottuvuuksien intuitiivisesta
käsityskyvystänne otatte asenteen, että ellei arkaaisen tiedon mestari
tuhlaa alkioasteella olevaan Seuraanne energiaa, jota hän liikkumatta
paikaltaan voi hyödyllisesti jakaa miljoonille, te suurine luontaisine
kykyinenne kieltäydytte ojentamasta auttavaa kättänne ihmiskunnalle
alkaaksenne työn yksinään ja luottaen siihen, että aika ja suuri Laki
palkitsee työnne.”
VASTAUS A. O. HUMEN VÄITTEISIIN
Tässä kohtaa kirje saa toisen luonteen. Siinä tarkastellaan
väitteitä, joita Hume ensimmäisessä kirjeessään epäilemättä esitti.
Yhtä hänen väitettään nostetaan esiin tähän tapaan: Jos siis on
olemassa korkeampia ihmisiä, joiden erityinen tarkoitus on parantaa
ihmiskunnan olosuhteita, miksei historia sitten ole maininnut
tuollaisesta avusta? Pitää muistaa, että mahatma lainaa sanoja, joita
Hume käytti muotoillessaan väitteensä. Mahatma K. H. vuorostaan esittää
kysymyksiä, joita niiden kannattaisi miettiä, jotka eivät usko
ihmiskunnan auttajien antaneen apua. Tärkeitä ovat seuraavat lausunnot,
jotka kannattaa toistaa:
”Henkisen ja moraalisen valon ja pimeyden ajanjaksot seuraavat
toisiaan kuin yö ja päivä. Isojen ja pienten yugien täytyy täyttyä
asioiden vakiintuneen järjestyksen mukaisesti. Ja me, mahtavan
vuoroveden kuljettamina, voimme vain muovailla ja ohjata jotakin sen
pientä virtauksen osaa.” [ Sama , 115.]
Tarkastellaan sanskritin sanaa yuga . Sana voi tarkoittaa
sykliä eli ajanjaksoa. Sanalla viitataan usein suuriin sykleihin, joita
on neljä ja jotka merkitsevät usein kantaroduksi kutsutun päärodun
ajanjaksoa. Neljä yugaa ovat krita eli satya-yuga; tretâ-yuga;
dvâpara-yuga; kali-yuga – joka on nyt meneillään. Pienempien yugien
syklit voivat tarkoittaa sekä kantarodun seitsemää alarotua että
perherotuja. Mahatman vastaus Humelle jatkuu:
”Useista tekemistänne kysymyksistä käsittelemme ensin, jos teille
sopii, sitä joka viittaa 'veljeskunnan' oletettuun 'epäonnistumiseen
jättää mitään merkkejä maailmanhistoriaan'. Heidän olisi teidän
mielestänne tullut kyetä erikoislaatuisen etulyöntiasemansa vuoksi
'keräämään kouluihinsa huomattava määrä jokaisen rodun valistuneita
mieliä'. Kuinka tiedätte, että he eivät ole jättäneet sellaista merkkiä
historiaan? Ovatko teille tuttuja heidän yrityksensä, onnistumisensa ja
epäonnistumisensa? Onko teillä penkkiä, johon istuttaa heidät
syytettäviksi? Kuinka teidän maailmanne olisi voinut kerätä todisteita
sellaisten ihmisten tekemisistä, jotka ovat tunnontarkasti pitäneet
kiinni jokaisen mahdollisen oven, josta utelias voisi vakoilla heitä?
”Ensimmäinen edellytys heidän menestykselleen on, että heitä ei
koskaan pitäisi valvoa tai estää toiminnasta. Mitä he ovat tehneet, sen
he itse tietävät. Ainoa, minkä heidän piirinsä ulkopuolella olevat
voivat nähdä, ovat tulokset, joiden syyt on peitetty katseilta. Näiden
tulosten selitykseksi ihmiset ovat eri aikakausina keksineet teorioita
jumalten väliintulosta, erityisestä Kaitselmuksesta, tähtien
edullisesta tai vihamielisestä vaikutuksesta. Ei ole koskaan ollut
aikaa ennen niin kutsuttua historiallista ajanjaksoa tai sen aikana,
jolloin edeltäjämme eivät olisi muotoilleet tapahtumia ja 'tehneet
historiaa', jonka tosiasioita eivät historioitsijat olisi jälkeenpäin
ja poikkeuksetta vääristelleet sopimaan kunkin ajan ennakkoluuloihin.
Oletteko aivan varma, etteivät näkyvät sankarihahmot toisiaan
seuraavissa draamoissa usein olleet vain heidän nukkejaan?
”Me emme koskaan ole teeskennelleet olevamme kykeneviä vetämään
kansoja massoittain tähän tai tuohon kriisiin, huolimatta maailman
kosmisten suhteiden yleisestä suunnasta. Kierroksilla on oma määrätty
kulkunsa. Henkisen ja moraalisen valon ja pimeyden ajanjaksot seuraavat
toisiaan kuin yö ja päivä. Isojen ja pienten yugien täytyy täyttyä
asioiden vakiintuneen järjestyksen mukaisesti. Ja me, mahtavan
vuoroveden kuljettamina, voimme vain muovailla ja ohjata jotakin sen
pientä virtauksen osaa. Jos meillä olisi kuvitteellisen, persoonallisen
Jumalan voimat ja jos universaaliset ja muuttumattomat lait olisivat
vain leluja joilla voi leikkiä, silloin me todella olisimme voineet
luoda olosuhteet, jotka olisivat muuttaneet tämän maapallon ylevien
sielujen idylliksi. Koska olemme tekemisissä muuttumattoman lain kanssa
ja olemme itse sen luomuksia, meidän on ollut tehtävä mitä voimme ja
olla kiitollisia. On ollut aikoja, jolloin huomattava osa
'valistuneista ihmisistä' oli opetettavina kouluissamme. Sellaisia
aikoja on ollut Intiassa, Persiassa, Egyptissä, Kreikassa ja Roomassa.
Kuten huomautin kirjeessäni Sinnettille, [Tämä kohta on Sinnettin
saaman toisen kirjeen avauskappaleessa. Hän on merkinnyt kirjeeseen
saaneensa sen 19. lokakuuta: ”Adepti on etsijäpolven harvinainen
kukka ja tullakseen sellaiseksi hänen on toteltava sielunsa sisäistä
yllykettä välittämättä maailmallisen tieteen tai teräväjärkisyyden
varovaisista näkökohdista.” (MK, 22.) Tekstissä edellisen lauseen
ilmaisu, että ”huomattavaa osaa valistuneita ihmisiä opetettiin kouluissamme ”
on todella merkittävä. Toisin sanoen mysteerikoulujen johdossa olleita
hierofantteja voidaan pitää sen ”veljeskunnan” edustajina, johon
mahatma kuului.] adeptit ovat aikansa 'kukintoja', ja suhteellisen
harvoja koskaan ilmaantuu yhden vuosisadan aikana.” [SM, 114-115.]
MAAILMA ON MORAALISTEN JA FYYSISTEN VOIMIEN
TAISTELUKENTTÄ
”Maapallo on yhtä lailla moraalisten kuin fyysisten voimien
taistelukenttä, ja eläimellisten himojen riehakkuudella on aina
taipumus tukahduttaa henkisyys eteeristen voimien alemman ryhmän
raakojen energioiden vaikutuksen alla. Mitä muuta voisi odottaa
ihmisiltä, jotka ovat niin läheisesti yhteydessä siihen alempaan
luomakuntaan, josta he ovat kehittyneet?”
Kaksi edellistä lausetta käsittelevät esoteerisen filosofian
opetuksia, joita A. P. Sinnettille ja A. O. Humelle annettiin
myöhemmässä kirjeenvaihdossa. Tässä on paikallaan selitys:
Lauseen ensimmäinen osa viittaa maapalloon moraalisten voimien
taistelukenttänä seuraavasta syystä: Maapallo on aineellisin maan
planeettaketjun seitsemästä piiristä eli pallosta. Se on seitsemän
kosmisen tason alimmalla tasolla, joka tarkoittaa fyysistä tasoa, ja
maapalloon viitataan D-pallona. Edelleen, kun nykyinen kierros, jossa
ihmiskunta käy läpi kehityskauttaan välttämättömyyden kehällä, vastaa
seitsemäisen syklisen kiertokulun neljättä vaihetta, niin neljäs
kierros tarkoittaa, että ihmisen seitsemän prinsiipin neljäs prinsiippi
käy pääasiallisesti kehityskauttaan läpi. Sen vuoksi maapalloa sanotaan
moraalisten voimien taistelukentäksi. ”Eteeristen voimien alempi ryhmä”
tarkoittaa seitsemäisten aspektien alempia aspekteja, ja kyseessä on
neljäs prinsiippi – kâma, haluprinsiippi, johon viitataan
”eläimellisten himojen riehakkuutena”. Kun tämä aspekti hallitsee
ihmistä, sellaisen henkilön voidaan sanoa ”sammuttaneen henkisyytensä”.
Lisäksi niitä elementaaleja, joiden mahatma (viitataan kohdassa, johon
aiemmin kiinnitettiin erityishuomiota) sanoo vetävän niitä, jotka
osoittavat tuollaisia pyrkimyksiä, voidaan oikeutetusti kutsua
”alemmiksi eteerisiksi voimiksi”.
Tästä syystä seuraava lause esittää selvästi tilanteen, johon
joutuvat ihmiset, jotka tukahduttavat henkisyyttään: ”Mitä muuta voisi
odottaa ihmisiltä, jotka ovat niin läheisesti yhteydessä siihen
alempaan luomakuntaan, josta he ovat kehittyneet?” Planeettasysteemin
ketjukehityksen näkökulmasta katsottuna monadit, jotka pyrkivät
sykliseen kehitykseen ihmiskunnassa tällä maaketjulla, edustavat niitä
monadeja, jotka muuttuivat asteittain kuuketjuun kuuluvasta
eläinkunnasta, ja sen vuoksi niiden sanotaan ”kuuluneen alempaan
luontokuntaan” elämän hierarkkisilla tikapuilla. Siitä ne kehittyivät
kuukierroksen manvantaran lopussa eli maaketjun varhaiskierrosten
aikana.
Seuraava lause mahatman vastauksessa Humelle kuvaa hyvin ideaa, joka esitettiin edellä olevassa selvityksessä.
”On myös totta, että meidän lukumäärämme on juuri nyt pienenemässä,
koska, kuten olen sanonut, me olemme osa ihmiskuntaa, sen syklisen
impulssin alaisia, ja voimattomia kääntämään sitä itseään vastaan.
Voitteko te kääntää Gangesin tai Brahmaputran takaisin lähteelleen?
Voitteko edes padota niitä, niin että kerääntyneet vedet eivät tulvisi
yli äyräiden? Ette; mutta voitte ohjata virtaa osin kanaviin ja käyttää
sen hydraulista voimaa ihmiskunnan hyväksi. Niin mekin, jotka emme voi
pysäyttää maailmaa kulkemasta määrättyyn suuntaansa, olemme kuitenkin
kykeneviä johtamaan jonkin osan sen energiasta hyödyllisiin kanaviin.
Jos pidätte meitä puolijumalina, eivät selityksenne tyydytä teitä;
tarkastelkaa meitä tavallisina ihmisinä – erityisopiskelun ansioista
ehkä vähän viisaampina – ja tämän pitäisi vastata väitteeseenne.” [ Sama , 115-116.]
SUURTEN JOUKKOJEN ELÄMÄN HELPOTTAMISESTA
Hume esitti toisen väitteen, mutta aivan eri aiheesta. Koska hän
palveli siviilihallinnossa. hän oli epäilemättä huolissaan Intian
massojen tilasta, ja yksi hänen kysymyksensä suuntautui tähän
aiheeseen. Tästä syystä hänen kysymyksensä toi esiin seuraavan
vastauksen, joka kiinnitti huomiota liikkeeseen, josta mahatma oli
kiinnostunut. Huomiota kiinnitettiin myös kasvatukseen. Lopuksi oli
kehotus olla heittäytymättä ihmeiden tekemiseen tai ilmiöiden
tutkimiseen.
”'Mitä hyvää', te sanotte, 'saavuttavat lähimmäiseni ja minä itse
(nämä kaksi ovat erottamattomat) näillä okkulttisilla tieteillä?' Kun
intialaiset näkevät, että englantilaiset ja jopa jotkut korkeat
intialaiset virkamiehet kiinnostuvat heidän esi-isiensä tieteestä ja
filosofiasta, he itse alkavat avoimesti opiskella. Ja kun he
ymmärtävät, että vanhat 'jumalalliset' ilmiöt eivät olleet ihmeitä vaan
tieteellisiä tosiasioita, taikausko talttuu. Siten suurin paha, joka
nykyään tukahduttaa ja estää Intian sivilisaation uudelleen elpymistä,
tulee aikanaan katoamaan. Nykyisessä opetuksessa tendenssinä on tehdä
heistä materialisteja ja juuria pois henkisyys. Oikealla tavalla
ymmärrettynä mitä intialaisten esi-isät tarkoittivat kirjoituksillaan
ja opetuksillaan, koulutuksesta voi tulla siunaus, kun se nyt on
kirous. Tällä hetkellä kouluttamattomat, yhtä lailla kuin sivistyneet
intialaiset, pitävät englantilaisia liian ennakkoluuloisina, johtuen
heidän kristillisestä uskostaan ja nykytieteestä, tahtoakseen ymmärtää
heitä tai heidän traditioitaan. Englantilaiset ja intialaiset vihaavat
toisiaan ja ovat molemminpuolisesti epäluuloisia toisiaan kohtaan. Tämä
muuttunut asenne vanhaa filosofiaa kohtaan vaikuttaisi paikalliset
ruhtinaat ja rikkaat lahjoittamaan tavallisia kouluja pandiittien
kouluttamiseksi. Vanhat käsikirjoitukset, jotka tähän asti ovat olleet
haudattuina eurooppalaisten ulottumattomiin, tulisivat jälleen
päivänvaloon ja niiden kanssa avain paljoon siihen, mikä on vuosisatoja
ollut yleiseltä ymmärrykseltä piilossa. Niistä teidän skeptiset
sanskritistinne eivät välitä eivätkä uskonnolliset lähetyssaarnaajanne
uskalla ymmärtää. Tiede voittaisi paljon, ihmiskunta kaiken.
Anglointialaisen T.S:n vaikutuksesta me saattaisimme ajan mittaan nähdä
uuden sanskritin kirjallisuuden kulta-ajan.” [ Sama , 116-117.]
Salaisesta maailmasta puuttui seuraava kappale, joka on kirjekopion taitetun arkin sisäpuolella sivulla 11:
”Sellaisella liikkeellä olisi kotihallituksen täydellinen
hyväksyntä, koska se ehkäisisi tyytymättömyyttä. Sitä sympatisoisivat
eurooppalaiset sanskritistit, jotka eriävissä mielipiteissään
tarvitsevat kansallisten pandiittien apua, joka on nyt heidän
saavuttamattomissaan tässä nykyisessä keskinäisen erimielisyyden
tilanteessa. He pyytävät nyt sellaista apua. Tällä hetkellä kaksi hyvän
koulutuksen omaavaa hindua Bombaysta avustaa Max Mülleriä. Nuori
pandiitti Gujaratista, T. S:n jäsen, auttaa professori Monier
Williamsia Oxfordissa ja asuu hänen talossaan. Kaksi ensimmäistä ovat
materialisteja ja aiheuttavat vahinkoa, viimeksi mainittu voi yksin
tehdä vähän, koska mies, jonka kanssa hän toimii, on ennakkoluuloinen
kristitty.
”Jos tarkastelemme Ceylonia [nykyinen Sri Lanka], näemme
oppineimpien pappien toimivan Teosofisen Seuran johdolla yhdessä
buddhalaisen filosofian uuden tekstiselityksen parissa. Gallessa
pidetään 15. syyskuuta teosofinen koulu maallikoille singaleesilaisen
nuorison opettamiseksi. Siellä esiintyy yli kolmesataa tiedemiestä;
esimerkki, joka tullaan toistamaan kolmessa eri pisteessä tuolla
saarella. Jos Teosofisessa Seurassa 'nykyisessä tilassaan' ei
todellakaan ole 'oikeaa vitaliteettia', ja kuitenkin se vaatimattomalla
tavallaan on tehnyt paljon käytännöllistä hyvää, niin kuinka paljon
parempia tuloksia voitaisikaan odottaa järjestöltä, joka
perustettaisiin ehdottamanne paremman suunnitelman mukaan?
”Samat syyt, jotka materialisoivat hindujen mieliä, vaikuttavat yhtä
lailla länsimaiseen ajatteluun. Kasvatus asettaa valtaistuimelle
skeptisismin ja vangitsee henkisyyden. Voitte tehdä suunnattomasti
hyvää auttamalla antamaan länsimaiden kansoille vakaan pohjan, jolle
voidaan uudelleen rakentaa heidän mureneva uskonsa. Ja mitä he
tarvitsevat on todiste, jonka ainoastaan aasialainen psykologia voi
tarjota. Antakaa se, ja annatte onnen tuhansien ihmisten mieliin.
Sokean uskon aikakausi on ohi, nyt on tutkinnan aika. Tutkiminen, joka
ainoastaan paljastaa virheet löytämättä mitään uutta, jolle sielu voi
rakentaa, tuottaa ainoastaan kuvainraastajia. Kuvainraastaminen ei
tuhoisuudessaan voi antaa mitään, se voi vain hajottaa. Mutta ihminen
ei voi tyytyä pelkkään kieltämiseen.
”Agnostisismi on vain väliaikainen pysähdyspaikka. Tämä on hetki,
jolloin aina uudelleen palaava impulssi, jonka täytyy tulla piakkoin,
ohjataan oikeaan. Tuo impulssi työntää aikakauden kohti äärimmäistä
ateismia tai vetää sen takaisin äärimmäiseen pappisvaltaan, jos sitä ei
johdeta arjalaisten alkuperäiseen sielua tyydyttävään filosofiaan. Se,
joka tarkastelee tämän päivän tapahtumia toisaalta katolilaisten
keskuudessa, jotka synnyttävät ihmeitä kuin valkoiset muurahaiset
jälkeläisiä, toisaalta vapaa-ajattelijoiden piirissä, jotka massoittain
kääntyvät agnostikoiksi, näkee asioiden kulkusuunnan. Tämä aika rypee
ilmiöiden orgioissa. Samojen ihmeiden perusteella, joita spiritualistit
käyttävät ikuisen kadotuksen ja sovituksen dogmeja vastaan,
katolilaiset parveilevat joukoittain todistamassa uskostaan ihmeisiin.
Skeptikot pitävät pilkkanaan molempia. Kaikki ovat sokeita, eikä ole
ketään johtamassa heitä.
”Te ja kolleganne voitte auttaa hankkimaan materiaalia tarvittavaa
universaalista uskonnonfilosofiaa varten; sellaista, joka on
järkkymätön tieteen hyökkäyksiä vastaan, koska se itsessään on
absoluuttisen tieteen lopullisuus ja uskonto, joka todella on nimensä
arvoinen, koska se sisältää suhteen ihmisen fyysisen ja psyykkisen
puolen välillä, ja näistä kahdesta suhteen kaikkeen mitä on niiden ylä-
ja alapuolella. Eikö tämä ole uhrauksen arvoista? Ja jos asiaa
harkittuanne päättäisitte astua tälle uudelle uralle, annettakoon
tiettäväksi, että seuranne ei ole mikään ihmeidenteko- tai juhlaklubi
eikä erityisesti perustettu fenomenalismin tutkimiseen. Sen
päätarkoitus on perin juurin hävittää nykyinen taikausko ja skeptisismi
ja ammentaa kauan aikaa sinetöitynä olleista lähteistä todisteet siitä,
että ihminen voi muovata omaa tulevaa kohtaloaan. Hän voi myös tietää
varmasti, että hän voi elää tästä eteenpäin, jos hän vain haluaa, ja
että kaikki 'ilmiöt' ovat vain luonnonlain ilmentymiä. Jokaisen
älykkään olennon velvollisuus on yrittää ymmärtää se.” [ Sama , 117-118.]
Kaksi loppulausetta päättää mahatman kirjeen Humelle. Nämä puuttuivat Salaisesta maailmasta :
”Te olette henkilökohtaisesti omistanut monia vuosia työlle, jonka
olette hyväntahtoisesti suunnitellut ja tunnollisesti suorittanut.
Antakaa lähimmäisillenne puolet siitä huomiosta, jonka olette suonut
'pikkulinnuillenne', niin olette elänyt hyödyllisen elämän, johon
kuuluu suuri ja jalo työ.
Vilpittömästi
Teidän ystävänne”
Jatkoa selostetaan [Barborkan kirjan] seuraavassa luvussa, jota
seuraa loppukommentti, sillä Humen ja mahatman välillä oli vielä
kirjeenvaihtoa. Itse asiassa seuraava Humen kirjoittama kirje oli
päivätty 20.11.1880. Se on kirjoitettu käsin mustalla musteella, joka
on nyt ajan haalistama. Syy siihen, että se säilytettiin ja painettiin Mestarien kirjeiden
kirjeenä nro 8, johtui siitä, että kirjeessä oli Humen kommentteja
mahatman kirjeeseen nro 4 Sinnettille. Mahatma vuorostaan teki
numeroituja kommentteja Humen kirjeeseen Sinnettiä varten, ja ne ovat
kirjeessä nro 9. Tämä kirje on kirjoitettu riisipaperille, kirjoituksen
väri on samean sinistä, mutta ei lainkaan haalistunutta, vaikuttaen
siniseltä musteelta. Käsiala on hienoa, hyvin muodostunutta, ilman
mitään hätäistä kirjoitusta. Allekirjoitus kirjeen lopussa – ”Koot
Hoomi” – poikkeaa täysin itse kirjeen käsialasta. Se muistuttaa
painettua allekirjoitusta nro II Mestarien kirjeiden sivulla 13. Kirjeen käsiala sitä vastoin muistuttaa sivun 11 käsialaa.
Lähde:
The Mahatmas and their Letters , Geoffley A. Barborka, luku V, sivut 62-82
Lainaukset kirjasta Salainen Maailma , Teosofinen Seura ry, 2000
Muut kohdat suomentanut Pirkko Carpelan