2 .”KOLMANNELLA SILMÄLLÄ” VARUSTETUT RODUT 1 .”KOLMANNELLA SILMÄLLÄ” VARUSTETUT RODUT
[Sivut
e 301-402]
__________
KANTAROTUJEN KEHITYS NELJÄNNESSÄ
KIERROKSESSA
*)
Kuva: Rotujen meridiaani
**)
*) Laskeva
kaari
Fyysisen ja älyllisen luonnon kehitys
ja henkisyyden asteittainen taantuminen
**) Nouseva kaari
Henkisyyden jälleenkehitys eli paluu ja
aineellisuuden ja pelkän aivoälyn asteittainen väheneminen
Rotujen käännekohta
[VII Root Race = vii kantarotu.]
[e301] Me
olemme vasta neljännessä kierroksessa, ja viidennessä tullaan saavuttamaan manaksen
täydellinen kehitys, suoranaisena säteenä universaalista MAHATISTA –
vapaana aineesta. Mutta kuten kullakin alarodulla ja kansalla on
kehityskierroksensa ja -vaiheensa, jotka toistuvat pienemmässä asteikossa,
vielä enemmän tämä pätee kantarotujen suhteen. Meidän rotumme on siis
kantarotuna ylittänyt päiväntasauspiirinsä ja kiertää eteenpäin henkisellä
puolella. Mutta jotkin alaroduistamme ovat vielä kansallisten kierrostensa
varjoisalla laskevalla kaarella, toiset taas – vanhimmat – ovat ylittäneet
kriittisen kohdan, jossa ainoastaan selviää rodun, kansan tai heimon
eloonjääminen tai häviäminen, ja ovat alarotuna henkisen kehityksen huipussa.
Nyt käy ymmärrettäväksi, miksi ”liikasilmä” on asteittain muuttunut
pelkäksi rauhaseksi, sen jälkeen kun ne, joita olemme päättäneet kutsua
lemurialaisiksi, olivat langenneet fyysisesti.
On omituista, että ihmisessä ovat erityisesti aivopuoliskot ja
sivuontelot kehittyneet ja että näkökukkulat, corpora quadrigemina ja corpora
striata ovat pääasiallisesti kehittyneet nisäkkäiden aivoissa. Lisäksi
väitetään, että ihmisen älyä voidaan jossain määrin mitata hänen aivojensa
keskipoimujen ja aivopuoliskojen etuosan kehittymisellä. Tuntuisi
luonnolliselta seuraukselta, että jos käpyrauhasen kehitystä ja kasvavaa kokoa
voidaan pitää ihmisen astraalisen kapasiteetin ja henkisten taipumusten
ilmaisijana, sen pääkallon osan pitäisi olla vastaavasti kehittynyt eli
käpyrauhasen olisi pitänyt kasvaa aivopuoliskojen takaosan kustannuksella. Tämä
on omituinen päätelmä, joka saisi vahvistuksen tässä tapauksessa. Alhaalla ja
takana on pikkuaivot, joita on pidetty ihmisen
animaalisten taipumusten tyyssijana ja joiden tiede myöntää olevan kaiken
fysiologisesti yhteistoiminnallisen liikkumisen, kuten kävelemisen, syömisen
jne. pääkeskus. Edessä, aivojen etuosassa – aivopuoliskoissa – tapahtuu
erityisesti ihmisen älyllisten kykyjen kehitys. Keskellä halliten kumpaakin ja
erityisesti eläimellisiä toimintoja on tuo kehittynyt käpyrauhanen, joka on
yhteydessä kehittyneemmän eli henkisen ihmisen kanssa.
Muistettakoon, että nämä ovat ainoastaan fyysisiä vastaavuuksia, aivan
niin kuin tavalliset ihmisaivot ovat muistin talletuselin, mutta eivät itse
muisti.
Tämä on siis se elin, joka on synnyttänyt niin monia legendoja ja
perimätietoja muun muassa ihmisistä, joilla oli yksi pää mutta kahdet kasvot.
Niitä voidaan löytää useista kiinalaisista teoksista, ja sitä paitsi niihin
viitataan [e302] kaldealaisissa katkelmissa. Paitsi jo mainitusta
teoksesta Shan-Hai-Ching, koonnut Kung Chia keisari Yün vuonna 2255 eaa.
teettämän yhdeksän uurnan kaiverruksista, näitä legendoja voidaan löytää
toisesta teoksesta nimeltään Bambukirjat ja kolmannesta nimeltään ’Erh
ya, jonka tekijän oli perimätiedon mukaan vihkinyt Chou Kung, joka oli Wu
Wangin, Chou-dynastian ensimmäisen keisarin (1122 eaa.) eno, sanoo Charles
Gould kirjassaan Mythical Monsters. Bamboo Books sisältää Kiinan
muinaiset aikakirjat, jotka löydettiin 279 jaa. vuonna 295 eaa. kuolleen Wain
kuninkaan Hsiangin hautaa avattaessa. Nämä molemmat teokset mainitsevat
ihmisiä, joilla oli yhdessä päässä kahdet kasvot – toiset edessä ja toiset
takana.
Okkultismin tutkijoiden tulisi vielä tietää, että ”KOLMAS SILMÄ” ON
EROTTAMATTOMASTI YHTEYDESSÄ KARMAAN. Tämä
oppi on niin mystinen, että vain harvat ovat kuulleet siitä.
”Ðivan silmä” ei surkastunut kokonaan ennen neljännen
Rodun loppua. Kun henkisyydestä ja kaikista kolmannen Rodun deva-ihmisen
jumalallisista kyvyistä ja ominaisuuksista oli tehty fyysisen ihmisen vasta
heränneiden fysiologisten ja psyykkisten himojen apuvälineitä, eikä
päinvastoin, tuo silmä menetti voimansa. Mutta sellainen oli kehityksen laki
eikä se täsmällisesti ottaen ollut mikään LANKEEMUS. Syntiä ei ollut noiden vasta kehittyneiden voimien
käyttö, vaan väärinkäyttö, se että tehtiin majasta, joka oli aiottu
jumalan asunnoksi, kaikenlaisen henkisen pahuuden temppeli. Ja jos me
sanomme ”synti”, teemme sen pelkästään siksi että jokainen ymmärtäisi
tarkoituksemme, sillä karma olisi oikea nimitys tässä tapauksessa.
Sitä lukijaa, joka joutuu hämilleen kun puhutaan ”henkisestä” eikä ”fyysisestä”
pahuudesta, muistutetaan siitä tosiseikasta, ettei voi olla mitään fyysistä
pahuutta. Ruumis on vain vastuuton väline, psyykkisen, jopa ”henkisen
ihmisen” työkalu. Sitä vastoin atlantislaisten tapauksessa juuri henkinen
olento teki syntiä, sillä henkinen aines oli vielä ihmisen ”mestari”-prinsiippi
noina aikoina. Siten noihin aikoihin monadimme saattoivat matkaan viidennen
Rodun raskaimman karman.
Koska tämäkin lause voi olla hämmentävä, sitä on paras selittää niille,
jotka eivät tunne teosofisia opetuksia.
Kysymyksiä karmasta ja jälleensyntymisestä tehdään
jatkuvasti, ja tässä asiassa näyttää vallitsevan suuri sekaannus. Eniten
hämillään ovat ne, jotka ovat syntyneet ja kasvatetut kristilliseen uskoon ja
ovat tottuneet ajatukseen, [e303] että Jumala luo uuden sielun jokaista
vastasyntynyttä lasta varten. He kysyvät, voiko maan päälle ruumiillistuvien
monadien lukumäärä olla siinä tapauksessa rajoitettu, mihin heille vastataan
myöntävästi. Sillä olkoon ruumiillistuvien monadien lukumäärä käsitystemme
mukaan mikä tahansa – vaikka ottaisimme huomioon sen tosiasian, että aina
toisesta Rodusta asti, jolloin seitsemän monadiryhmää sai vastaavat ruumiinsa,
voidaan laskea useita syntymiä ja kuolemia jokaista sekuntia kohti jo kuluneina
pitkinä aikakausina – silti sillä täytyy olla rajansa. On sanottu, että karma-nemesis,
jonka palvelijatar luonto on, järjesti kaiken mitä sopusuhtaisimmin; ja että
sen vuoksi uusien monadien sisään tulviminen eli saapuminen oli lakannut niin
pian kuin ihmiskunta oli saavuttanut täydellisen fyysisen kehityksensä. Mitään
uusia monadeja ei ruumiillistunut atlantislaisten keskikohdan jälkeen. Tästä
johtuen muistaessamme, että – lukuun ottamatta nuorena kuolleita lapsia ja
niitä yksilöitä, joiden elämän on jokin onnettomuus väkivalloin katkaissut – ei
mikään henkinen olento voi jälleensyntyä ennen kuin monen vuosisadan jakso on
kulunut umpeen, jo pelkästään tällaiset aukkokohdat osoittavat, että monadien
lukumäärä on välttämättä äärellinen ja rajoitettu. Sitä paitsi muillekin
eläimille on varattava riittävä aika niiden kehitystä varten.
Tästä johtuu väite, että monet meistä purkavat vielä nyt
atlantislaisissa ruumiissa aiheuttamiensa pahojen karmallisten syiden
seurauksia. KARMAN LAKI on kietoutunut pääsemättömästi jälleensyntymisen
lakiin.
Ainoastaan tieto siitä, että sama yksilö syntyy yhä uudelleen koko
elämänkierroksen ajan; varmuus siitä, että samojen MONADIEN – niiden
joukossa monien dhyâni-chohanien eli itse ”jumalien” – on kuljettava
”välttämättömyyden kehän” läpi, saaden tässä jälleensyntymässä korvauksen
edellisessä elämässä koetusta kärsimyksestä tai rangaistuksen silloin tehdyistä
rikoksista; että juuri nuo monadit, jotka astuivat ensimmäisen Rodun tyhjiin,
tajuttomiin, pitreistä alkunsa saaneisiin kuoriin eli astraalimuotoihin, ovat
samoja, jotka ovat nyt keskuudessamme – niin, ehkä me itse olemme niitä;
ainoastaan tämä oppi, me sanomme, voi selittää meille hyvän ja pahan mystisen
ongelman ja selvittää ihmiselle elämän kauhean ja näennäisen
epäoikeudenmukaisuuden. Ei mikään
muu kuin tämä varmuus voi rauhoittaa järkkynyttä
oikeudentuntoamme. Sillä kun joku, joka ei tunne tätä jaloa
oppia, katsoo ympärilleen ja huomaa syntymän ja kohtalon, älyn ja kykyjen
erilaisuudet; kun hän näkee kunniaa koituvan tyhmille ja paheellisille, joille
onnetar on tuhlannut suosiotaan pelkän etuoikeutetun syntyperän nojalla, ja
näkee lähimmän naapurin kaikkine järjen kykyineen ja jaloine hyveineen – kaikin
tavoin ansiokkaamman – menehtyvän hätään ja myötätunnon puutteeseen; kun hän
näkee kaiken tämän ja saa kääntyä pois kykenemättä huojentamaan tätä ansaitsematonta
kärsimystä, vaikka korvissa soivat sydäntä raastavat [e304] tuskanhuudot
hänen ympärillään – silloin siunattu tieto karmasta yksin estää häntä
kiroamasta elämää ja ihmisiä sekä heidän otaksuttua luojaansa.
Kaikista niistä kauheista parjauksista ja syytöksistä, joita
yksijumalaiset tosiasiassa heittävät Jumalansa ylle, mikään ei ole suurempi tai
anteeksiantamattomampi kuin se (miltei aina) väärä nöyryys, joka saa
hurskastelevan kristityn väittämään kaiken pahan ja ansaitsemattoman
vastoinkäymisen yhteydessä, että ”se on Jumalan tahto”.
Tomppelit ja ulkokullatut! Pilkkaajat ja tekopyhät farisealaiset, jotka puhuvat
samassa hengenvedossa Jumalansa ja luojansa loppumattomasta armeliaasta rakkaudesta
ja huolenpidosta avutonta ihmistä kohtaan ja siitä, että sama Jumala ruoskii
hyviä, parhaita luoduista ja antaa heidän vuodattaa verensä kuiviin niin kuin
kyltymätön Molokh! Vastataanko meille tähän Congreven sanoin:
”Vaan kukapa rohkenee Ikuista Oikeudenmukaisuutta tilille panna?”
Johdonmukaisuus ja yksinkertainen terve järki, me vastaamme. Jos meitä pyydetään uskomaan
”perisyntiin”, kunkin sielun yhteen ainoaan elämään täällä maan päällä
ja ihmisenkaltaiseen jumalolentoon, joka näyttää luoneen jotkut ihmiset
ainoastaan siitä ilosta, että tuomitsee heidät ikuiseen helvetin tuleen (ja
tämä huolimatta siitä ovatko he hyviä vai pahoja, sanoo predestinaatio-opin
kannattaja), niin miksei jokainen ajattelukyvyillä
varustettu ihminen tuomitsisi vuorostaan tuollaista roistomaista jumalolentoa?
Elämä tulisi sietämättömäksi, jos pitäisi uskoa Jumalaan, jonka ihmisen
epäpuhdas mielikuvitus on luonut. Onneksi hän on olemassa vain ihmisten
uskonkappaleissa ja joidenkin runoilijoiden sairaalloisessa kuvittelussa heidän
uskoessaan ratkaisseensa ongelman puhuttelemalla häntä näin:
Sä suuri mystinen voima
Joka ihmisviisauden
ylpistyvän
Oot hämilleen saattanut
Sekoittanut
uskaltavan tutkistelun
Koetellaksesi julkeiden
luotujesi uskoa!…
Tarvitaan todellakin vankkaa ”uskoa” tajuamaan, miksi
on ”julkeata” kysellä sen oikeudenmukaisuutta, joka luo avuttoman pienen
ihmisen vain ”saattaakseen” hänet ”hämilleen” ja koetellakseen sitä ”uskoa”,
minkä tuo ”voima” sitä paitsi on ehkä unohtanut ellei laiminlyönyt antaa
hänelle, niin kuin joskus on sattunut.
Verratkaa tätä sokeaa uskoa tuohon järjen todistuksiin ja
elämänkokemuksiin perustuvaan filosofiseen vakaumukseen karma-nemesiksestä eli
korvauksen laista. Tämä laki – olkoon se tietoinen tai [e305] tiedoton –
ei määrää ennalta ketään eikä mitään. Se on todella olemassa ikuisuudesta asti
ja ikuisuudessa, sillä se on itse IKUISUUS. Sellaisena, koska mikään toiminta ei voi olla itse
ikuisuuden veroinen, sen ei voida sanoa toimivan, sillä se on itse TOIMINTA. Ei näet
aalto ihmistä hukuta, vaan sen raukan persoonallinen teko, joka antautuu
tahallaan valtameren maininkeja ohjaavien lakien persoonattoman
toiminnan alaiseksi. Karma ei luo mitään eikä suunnittele. Ihminen itse
suunnittelee ja luo syitä, ja karman laki sovittaa seuraukset. Tuo sovittelu ei
ole mikään teko vaan universaali harmonia, joka pyrkii aina takaisin
alkuperäiseen tilaansa, niin kuin liian voimakkaasti alas taivutettu oksa
ponnahtaa vastaavalla voimalla takaisin. Jos oksa sattuu nyrjäyttämään käden,
joka yritti taivuttaa sitä luonnollisesta asennostaan, pitääkö meidän sanoa,
että tuo oksa taittoi kätemme vai että oma tyhmyytemme on saattanut meidät
vaikeuksiin?
Karma ei ole koskaan yrittänyt hävittää älyllistä ja yksilöllistä
vapautta, niin kuin yksijumalaisten Jumala. Se ei ole sekoittanut käskyjään
pimeydessä saattaakseen ihmisen ymmälle, eikä se rankaise sitä, joka uskaltaa
tutkia tarkoin sen mysteerejä. Päinvastoin se, joka paljastaa tutkimalla ja
meditaation avulla sen kiemurtelevat polut ja valaisee niitä pimeitä teitä,
joiden mutkiin niin moni hukkuu elämän labyrinttia tuntematta, työskentelee
kanssaihmistensä hyväksi. KARMA on ehdoton ja ikuinen laki ilmennyksen maailmassa, ja
koska voi olla ainoastaan yksi ehdoton, samoin kuin yksi ikuinen aina
läsnäoleva Syy, karmaan uskovia ei voi pitää ateisteina eikä materialisteina –
vielä vähemmän fatalisteina: [e306] sillä karma on sama kuin
Tuntematon, jonka yksi puoli se on vaikuttaessaan ilmiömaailmassa.
Läheisesti tai mieluummin erottamattomasti yhtyneenä karman lakiin on
siis jälleensyntymisen laki eli että sama henkinen yksilöllisyys jälleensyntyy
pitkään, miltei loputtomaan persoonallisuuksien sarjaan. Persoonallisuudet ovat
ikään kuin saman näyttelijän esittämiä erilaisia pukuja ja henkilöhahmoja,
joiden kunkin kanssa näyttelijä samastaa itsensä ja yleisökin pitää häntä
samana muutaman tunnin ajan. Sisäinen eli todellinen ihminen, joka
personoi noita henkilöhahmoja, tietää koko ajan olevansa Hamlet lyhyen aikaa
muutamissa näytöksissä, mikä kuitenkin inhimillisen harhan tasolla vastaa
Hamletin koko elämää. Ja hän tietää olleensa edellisenä iltana kuningas Lear ja
sitä edeltävänä iltana vuorostaan Othello, mutta ulkonainen näkyvä henkilöhahmo
on olevinaan tietämätön tuosta tosiasiasta. Jokapäiväisessä elämässä tuo
tietämättömyys on valitettavasti aivan liian todellista. Pysyvä
yksilöllisyys on kuitenkin täysin selvillä siitä, vaikka fyysisen ruumiin
”henkisen” silmän surkastumisen vuoksi tuo tieto ei voi painautua pettävän
persoonallisuuden tajuntaan.
Fyysisen kolmannen silmän sanotaan olleen kolmannen kantarodun
ihmisillä ja siitä pitäen ihmisillä aina lähes neljännen kantarodun kolmannen ALArodun
keskivaiheille asti, jolloin ihmisruumiin lujittumisesta ja täydellistymisestä
johtuen se hävisi ulkonaisesta ruumiinrakenteesta. Psyykkisesti ja henkisesti
sen mentaalinen ja visuaalinen havaintokyky kesti lähes neljännen Rodun
loppuun, jolloin se lakkasi kokonaan toimimasta ihmiskunnan aineellisuuden ja
turmeltuneisuuden takia, ennen Atlantiksen päämantereen uppoamista. Ja nyt
voimme palata vedenpaisumuksiin ja niiden moniin ”Nooiin”.
Tutkijan on pidettävä mielessään, että Genesiksessä mainitun
kaltaisia vedenpaisumuksia oli monia, ja kolme paljon tärkeämpääkin, joita
kuvataan luvussa, jossa puhutaan esihistoriallisista mantereista. Välttääksemme
kuitenkin virheellisiä otaksumia meidän on tässä kohtaa selitettävä vielä
uudelleen sitä väitettä, että esoteerisessa opissa on paljon samaa kuin hindujen
pyhien kirjojen legendoissa; että hindujen kronologia on lähes sama kuin
edellisen – vain selitetty ja tehty selvemmin; ja lopulta että Vaivasvata Manu
– yleisnimi kylläkin! – oli arjalaisten Nooa ja hänen prototyyppinsä myös
okkultistien uskomuksen mukaan.
Источник: http://www.teosofia.net/teos/SO/SO2-301-402.htm |