Башня духа

Каталог статей
Меню сайта
Категории раздела
Helena P. Blavatsky [12]
Artikkelit [7]
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • База знаний uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 32
    Гостей: 32
    Пользователей: 0
    Главная » Статьи » Teosofia ja Agnijooga Suomeksi » Artikkelit

    H. P. Blavatsky ONKO ABORTIN TEKEMINEN RIKOS

    H. P. Blavatsky

    ONKO ABORTIN TEKEMINEN RIKOS

    Lehtenne artikkelit, joiden otsikkona on "Onko itsemurha rikos?", ovat saaneet minut esittämään toisen kysymyksen: "Onko abortin tekeminen eli sikiön lähdetys rikos?" Ei niin, että itse henkilökohtaisesti epäilisin sellaisen teon laittomuutta. Se on kuitenkin siinä laajuudessa vallitseva tapa Yhdysvalloissa, että vain suhteellisen harvat ihmiset näkevät siinä mitään väärää. Lääkkeitä tähän tarkoitukseen mainostetaan ja myydään avoimesti. "Arvossa pidetyissä perheissä" seremonia suoritetaan säännöllisesti joka vuosi, ja perhelääkäri, joka uskaltaisi kieltäytyä sen tekemisestä, erotettaisiin tylysti ja korvattaisiin avuliaammalla henkilöllä.

    Olen keskustellut asiasta lääkärien kanssa, jotka eivät saa yhtään enempää omantunnontuskia abortin suorittamisesta kuin lääkkeen antamisesta. Toisaalta tätä käytäntöä vastaan on olemassa tiettyjä ’oikeaoppisten’ kanavien julkaisemia kirjoitelmia. Pääasiassa ne ovat niin liioittelevia kuvatessaan "pelottavia seurauksia", että ne menettävät tehonsa tavalliseen lukijaan järjettömyytensä johdosta.

    On myönnettävä, että tietyt olosuhteet saattaisivat vaikuttaa sellaisilta, että syntyvälle lapselle sekä yhteisölle yleensä olisi parasta, että sen syntyminen estettäisiin. Esimerkiksi tapauksessa, jossa äiti vakavasti haluaa lapsen tuhoa, hänen halunsa vaikuttaa luultavasti lapsen luonteen muotoutumiseen ja tekee lapsesta hänen kypsässä iässään murhaajan, vangin tai olennon, jolle olisi ollut parempi, "jos hän ei olisi koskaan syntynyt".

    Mutta jos abortin tekeminen on oikeutettua, eikö silloin olisi vielä parempi tappaa lapsi sen syntymän jälkeen, koska silloin siitä ei olisi mitään vaaraa äidille. Ja jos on oikeutettua tappaa lapsia ennen tai jälkeen niiden syntymän, silloin herää seuraava kysymys: "Missä iässä ja missä olosuhteissa murha on oikeutettu?"

    Koska edellä oleva on erittäin tärkeä kysymys tuhansille ihmisille, olisin kiitollinen, että sitä tarkasteltaisiin teosofisesta näkökulmasta.

    Lääket. tri

    George Town

    Colorado, U. S. A.

    Toimittajan selitys. – Teosofia vastaa tavallisesti: "Murha ei ole missään iässä, eikä minkäänlaisessa tapauksessa oikeutettu". Okkulttinen teosofia lisää: "Kuitenkaan ei lain näkökulmasta eikä jonkin oikeaoppisen ismin perusteella esitetä varoittavaa ääntä moraalitonta ja vaarallista käytäntöä vastaan, vaan pikemminkin siksi, että okkulttisessa filosofiassa sekä fysiologia että psykologia osoittavat sen turmiollisen seurauksen." Esillä olevassa tapauksessa perustelu ei koske syitä vaan aiheutettuja seurauksia.

    Filosofiamme menee niin pitkälle, että se sanoo, että jos useimpien maiden rikoslaki rankaisee itsemurhayrityksistä, sen pitäisi johdonmukaisuuden nimessä kaksin verroin rangaista abortin tekemisestä yrityksenä tehdä kaksoisitsemurha. Sillä todellakin, vaikka abortin tekeminen onnistuisi eikä äiti kuolisi juuri silloin, se lyhentäisi silti hänen elämäänsä maan päällä pidentääkseen sitä lohduttomalla osuudella kâmalokassa, välitilassa tämän maan ja levon alueen välillä, paikassa, joka ei ole mikään "Pyhän Patrikin kiirastuli" vaan tosiasia ja välttämätön pysähdyspaikka tuon elämänasteen kehityksessä. Tehty rikos johtuu täsmälleen harkitusta ja synnillisestä elämän tuhoamisesta sekä luonnon toimintoihin sekaantumisesta – ja tästä syystä se on äidin ja mahdollisen tulevan ihmisen KARMAAN puuttumista.

    Okkultistit eivät pidä tätä väärää tekoa luonteeltaan uskonnollisena, sillä sikiössä tai edes lapsessa ei todellakaan ole, ennen sen tietoiseksi tulemista, henkeä ja sielua yhtään enempää kuin on missä tahansa [jossain muussa] pienessä eläimessä. Me näet kiellämme sielun poissaolon sekä mineraalissa, kasvissa että eläimessä, ja uskomme vain aste-eroon. Mutta abortin tekeminen on rikos luontoa vastaan. Tietenkin kuka tahansa skeptikko pilkkaa selityksiämme ja sanoo niitä mielettömäksi taikauskoksi sekä "epätieteelliseksi hölynpölyksi". Mepä emme kirjoitakaan skeptikkoja varten. Meitä on pyydetty esittämään teosofian (tai paremminkin okkulttisen filosofian) näkemyksiä aiheesta, ja vastaamme kysymykseen niin kuin tiedämme.

    Lähde: Lähde: IS FOETICIDE A CRIME, The Theosophist, Vol. IV, nro 11 (47), August 1883, s. 282 – 283; H. B. Blavatsky Collected Writings, V, 106–108

    Suomentanut Pirkko Carpelan, 2008

    Категория: Artikkelit | Добавил: Tef (18.10.2010)
    Просмотров: 532
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]



    Copyright MyCorp © 2024
    Используются технологии uCoz