H. P. Blavatsky
ONKO ABORTIN TEKEMINEN RIKOS
Lehtenne artikkelit, joiden
otsikkona on "Onko itsemurha rikos?", ovat saaneet minut esittämään
toisen kysymyksen: "Onko abortin tekeminen eli sikiön lähdetys rikos?"
Ei niin, että itse henkilökohtaisesti epäilisin sellaisen teon
laittomuutta. Se on kuitenkin siinä laajuudessa vallitseva tapa
Yhdysvalloissa, että vain suhteellisen harvat ihmiset näkevät siinä
mitään väärää. Lääkkeitä tähän tarkoitukseen mainostetaan ja myydään
avoimesti. "Arvossa pidetyissä perheissä" seremonia suoritetaan
säännöllisesti joka vuosi, ja perhelääkäri, joka uskaltaisi kieltäytyä
sen tekemisestä, erotettaisiin tylysti ja korvattaisiin avuliaammalla
henkilöllä.
Olen keskustellut asiasta lääkärien kanssa, jotka eivät
saa yhtään enempää omantunnontuskia abortin suorittamisesta kuin
lääkkeen antamisesta. Toisaalta tätä käytäntöä vastaan on olemassa
tiettyjä ’oikeaoppisten’ kanavien julkaisemia kirjoitelmia. Pääasiassa
ne ovat niin liioittelevia kuvatessaan "pelottavia seurauksia", että ne
menettävät tehonsa tavalliseen lukijaan järjettömyytensä johdosta.
On myönnettävä, että tietyt olosuhteet saattaisivat
vaikuttaa sellaisilta, että syntyvälle lapselle sekä yhteisölle yleensä
olisi parasta, että sen syntyminen estettäisiin. Esimerkiksi
tapauksessa, jossa äiti vakavasti haluaa lapsen tuhoa, hänen halunsa
vaikuttaa luultavasti lapsen luonteen muotoutumiseen ja tekee lapsesta
hänen kypsässä iässään murhaajan, vangin tai olennon, jolle olisi ollut
parempi, "jos hän ei olisi koskaan syntynyt".
Mutta jos abortin tekeminen on oikeutettua, eikö
silloin olisi vielä parempi tappaa lapsi sen syntymän jälkeen, koska
silloin siitä ei olisi mitään vaaraa äidille. Ja jos on oikeutettua
tappaa lapsia ennen tai jälkeen niiden syntymän, silloin herää seuraava
kysymys: "Missä iässä ja missä olosuhteissa murha on oikeutettu?"
Koska edellä oleva on erittäin tärkeä kysymys
tuhansille ihmisille, olisin kiitollinen, että sitä tarkasteltaisiin
teosofisesta näkökulmasta.
Lääket. tri
George Town
Colorado, U. S. A.
Toimittajan selitys. – Teosofia vastaa tavallisesti: "Murha ei
ole missään iässä, eikä minkäänlaisessa tapauksessa oikeutettu".
Okkulttinen teosofia lisää: "Kuitenkaan ei lain näkökulmasta eikä jonkin
oikeaoppisen ismin perusteella esitetä varoittavaa ääntä
moraalitonta ja vaarallista käytäntöä vastaan, vaan pikemminkin siksi,
että okkulttisessa filosofiassa sekä fysiologia että psykologia
osoittavat sen turmiollisen seurauksen." Esillä olevassa tapauksessa
perustelu ei koske syitä vaan aiheutettuja seurauksia.
Filosofiamme menee niin pitkälle, että se sanoo, että jos
useimpien maiden rikoslaki rankaisee itsemurhayrityksistä, sen pitäisi
johdonmukaisuuden nimessä kaksin verroin rangaista abortin tekemisestä
yrityksenä tehdä kaksoisitsemurha. Sillä todellakin, vaikka
abortin tekeminen onnistuisi eikä äiti kuolisi juuri silloin, se
lyhentäisi silti hänen elämäänsä maan päällä pidentääkseen sitä
lohduttomalla osuudella kâmalokassa, välitilassa tämän maan ja levon
alueen välillä, paikassa, joka ei ole mikään "Pyhän Patrikin kiirastuli"
vaan tosiasia ja välttämätön pysähdyspaikka tuon elämänasteen
kehityksessä. Tehty rikos johtuu täsmälleen harkitusta ja synnillisestä
elämän tuhoamisesta sekä luonnon toimintoihin sekaantumisesta – ja tästä
syystä se on äidin ja mahdollisen tulevan ihmisen KARMAAN puuttumista.
Okkultistit eivät pidä tätä väärää tekoa luonteeltaan
uskonnollisena, sillä sikiössä tai edes lapsessa ei todellakaan ole,
ennen sen tietoiseksi tulemista, henkeä ja sielua yhtään enempää kuin on
missä tahansa [jossain muussa] pienessä eläimessä. Me näet kiellämme
sielun poissaolon sekä mineraalissa, kasvissa että eläimessä, ja uskomme
vain aste-eroon. Mutta abortin tekeminen on rikos luontoa vastaan.
Tietenkin kuka tahansa skeptikko pilkkaa selityksiämme ja sanoo niitä
mielettömäksi taikauskoksi sekä "epätieteelliseksi hölynpölyksi". Mepä
emme kirjoitakaan skeptikkoja varten. Meitä on pyydetty esittämään
teosofian (tai paremminkin okkulttisen filosofian) näkemyksiä aiheesta,
ja vastaamme kysymykseen niin kuin tiedämme.
Lähde: Lähde:
IS FOETICIDE A CRIME, The Theosophist, Vol. IV, nro 11
(47), August 1883, s. 282 – 283; H. B. Blavatsky Collected Writings,
V, 106–108
Suomentanut Pirkko Carpelan, 2008
|