Alkemistin mysteerio
Kaikki salatieteentutkijat
ovat kuulleet puhuttavan
alkemisteistä, mutta harvat tuntevat tarkemmin näitä merkillisiä
keskiajan
ihmisiä, jotka peittivät sieluelämän vaiheet kemiallisiin vertauskuviin
Aikana, jolloin jokainen harhaoppinen poltettiin roviolla tai
kidutettiin
kuoliaaksi, työskentelivät nämä tutkijat hiljaisuudessa maanalaisissa
luolissa ja kellareissa päästäkseen selville luonnon salaisuuksista,
joiden
tutkimisen uskonto ankarasti kielsi. Kuvatkaamme vanhaa alkemistia,
joka
tutkii luonnon salaisuuksia. Näemme hänet salaisessa laboratoriossaan
koeputkien, sulatinkauhojen ja tislausvälineiden parissa. Hänen
ympärillään
on joukoittain vanhojen kirjailijain teoksia. Hän on luonnontutkija ja
on
uhrannut vuosia, ehkäpä elämiä, tämän rakastamansa työn hyväksi. Hänen
hiuksensa ovat jo kauan sitten iästä harmaantuneet.
Pienen lamppunsa valossa lukee hän hitaasti ja
vaivalloisesti outoja vertauskuvia edessään olevilta sivuilta. Hänen
ajatuksensa keskittyvät yhteen ainoaan asiaan, viisasten kiven
löytämiseen.
Käytettävissään olevista kemiallisista aineksista ja niiden
yhdistelmistä,
jotka hän tarkalleen tuntee, koettaa hän sulatusuuninsa ääressä muuttaa
alemmat metallit filosofin jaloksi kullaksi. Vihdoin löytää hän avaimen
ja
lahjoittaa maailmalle filosofin kullan, kuolemattoman kiven
salaisuuden.
Suola, rikki ja elohopea ovat hänen arvoituksensa ratkaisu. Niistä
tekee hän
viisasten kiven, niistä sekoittaa elämän nesteen, niiden voimalla
muuttaa
hän alemmat metallit kullaksi. Maailma nauraa hänelle, mutta hän jatkaa
edelleen hiljaisuudessa, saaden todella aikaan kaikki ne merkilliset
asiat,
joita maailma pitää mahdottomina.
Pitkien työvuosien jälkeen ottaa hän lamppunsa ja häviää
tuntemattomaan. Kukaan ei tiedä, mitä hän on tehnyt eikä tunne hänen
keksintöjään, mutta hän tutkii yhä edelleen pienen lamppunsa valossa
maailmankaikkeuden mysteerioita. Vaikka alkemisti viidennentoista
vuosisadan
loppupuolella vielä olikin käsittämättömän salaisuuden verhoama, niin
ruvettiin hänelle jo kahdennenkymmenennen vuosisadan alussa antamaan
oikeutettua arvoa, sillä maailma alkaa jo ymmärtää niitä totuuksia,
joita
hän tunsi ja ihailemaan sitä tietoa, joita hän pitkien vuosien työllä
oli
itselleen voittanut.
Ihminen on ollut alkemisti siitä saakka, jolloin hän
itsetietoisesti alkoi nousta ylöspäin henkisyyteen ja jolloin hänen
kauan
salassa uinuneet voimansa alkoivat julistaa hänen inhimillistä
voimaansa.
Kokemukset ovat mitä elämän kemiallisia aineita, joiden avulla filosofi
kokeilee. Luonto on suuri kirja, jonka salaisuuksia hän koettaa
ymmärtää sen
oman ihmeellisen vertauskuvakielen avulla. Hänen oma henkinen liekkinsä
on
lamppu, jonka valossa hän lukee ja jota ilman kirjan sivut eivät
hänelle
mitään selittäisi. Oma ruumis on sulatusuuni, jossa hän valmistaa
viisasten
kiveä, tunteet ja aistimet ovat koeputkia ja tuli liekki lampun
sydämessä on
elävöittävä voima. Suola, elohopea ja rikki ovat ne ainekset, joista
hänen
voimansa on kokoonpantu. Muinaisten filosofien mukaan edusti suola
aineellista maata, rikki oli henkinen tuli ja elohopea oli välittäjä
ikään
kuin kreikkalaisten siivekäs Hermes. Sen väri on purppura, punaisen ja
sinisen, ruumista edustavan punaisen ja henkeä edustavan sinisen
sekoitus.
Alkemisti tietää, että hän itse on viisasten kivi ja
että
tästä kivestä tulee timantinkaltainen, kun suola ja rikki (henki ja
ruumis)
yhdistetään elohopean, älyn siteen avulla. Ihminen on älyn
ruumiillistunut
periaate samoin kuin eläin on tunteen ruumistuma. Ihmisellä on toinen
jalka
taivaissa, toinen maan päällä. Hänen korkeampi olemuksensa kohoaa
taivaan
piireihin, mutta alempi puoli sitoo hänet maahan. Filosofi valmistaa
salaista kiveään virittämällä ruumiinsa ja henkensä sopusointuun.
Elämän
koettelemukset muodostelevat kiveä ja hiovat sitä, kunnes se heijastaa
valoa
miljoonista eri särmistä. Lopullinen saavutus on viisasten kivi.
Elämän neste on samoin henkinen tuli, oikeastaan
polttoaine, joka tätä tulta ylläpitää, ja huonommat metallit muutetaan
kullaksi, kun alemman itsen huonot ainekset muutetaan henkiseksi
kullaksi.
Tämän hän saa aikaan oppimalla ja rakastamalla. Täten hän valmistaa
omassa
itsessään maailman kadonnutta panaceaa, parannuskeinoa tuskia vastaan.
Alempien metallien muuttamista kullaksi voidaan pitää aivan
kirjaimellisena
totuutena, sillä sama kemiallinen yhtymä, joka aiheuttaa henkistä
kultaa,
aikaansaa myöskin fyysistä. Tiedetään, että muinaiset alkemistit
todella
muuttivat lyijyä ym. alempia metalleja kalliimmiksi. Tämä onnistui
siitä
syystä, että kaikki olevainen sisältää osasen kaikkea muuta. Jokainen
hiekkajyvänen, jokainen vesipisara sisältää jonkun verran jokaista
maailmankaikkeuden ainetta. Sen tähden ei alkemisti koettanut tehdä
mitään
tyhjästä, vaan muunteli ja muodosteli sitä, mikä jo oli olemassa, ja
kuten
salatieteilijä ymmärtää olikin tämä ainoa mahdollinen menettelytapa.
Tyhjästä ei voi mitään luoda. Ihminen sisältää itsessään
mahdollisuuksina kaiken ja kuten alkemisti metalleinensa, niin
työskentelee
jokainen ihminen niillä aineilla, mitä hänessä on. Elävä viisasten kivi
on
todella ihana katsella. Se loistaa totisesti kuin hohtava opaali
miljoonin
eri värivivahduksin, vaihdellen aina kantajan mielen mukaan. Se
muuttumisprosessi, jonka aikana henkinen tuli nousee puhdistusuunin
kautta,
säteilee ruumiista kultaisena ja sinisenä ihanana sieluvaippana.
Vapaamuurarien vertauskuvien joukossa tapaamme
viisihaaraisen tähden, jonka keskellä on kaksi yhdistettyä kättä. Tämä
vertauskuva selittää viisaiden kiven salaisuuden.
Yhdistyneet kädet esittävät sopusointuista ihmistä,
jossa
ylempi ja alempi olemuspuoli työskentelevät yhdessä kaikinpuoliseksi
menestykseksi toisiaan auttaakseen eikä kilpaillakseen keskenään.
Viisihaarainen tähti on tästä yhteistyöstä syntynyt sieluruumis. Se on
elävä
viisasten kivi, loistavampi mitään maallista jalokiveä. Siitä valuvat
elämän
virrat, joista raamatussa puhutaan. Se on aamutähti, jopa julistaa
mestaruutta ja niiden saavutuksia, jotka seuraavat muinaisten
alkemistien
jälkiä.
Oppilaan on hyvä tietää, että elämän alkemiassa
esiintyvät luonnollisessa järjestyksessä kaikki ne edistyksen eri
asteet,
joista mainitaan alkemistien kirjoissa, kunnes lopuksi aurinko ja kuu
yhtyvät hermeettiseen avioliittoon, joka itse asiassa kuvaa ruumiin ja
hengen avioliittoa yhteisen kehityksen aikaansaamiseksi. Me olemme
niitä
kuluneitten vuosisatojen alkemisteja, jotka salassa olemme jatkaneet
sielumme tutkimusta. Meillä on nyt paljon enemmän mahdollisuuksia,
sillä
saatamme nyt lausua mielipiteemme julki ilman sen suurempaa
personallista
vaaraa. Näin on nykyajan alkemistillä etuja, joita ei hänen muinaiselle
veljelleen suotu. Vilkasliikkeisessä kadunkulmassa näkee hän joka päivä
"luonnonvoimilla tehtyjen kokeilujen tuloksia. Hän näkee metalleja
sulatettavan ja lukemalla elämän jokapäiväistä kirjaa hän saattaa
tekemällä
vertailuja oppia jumalallisuutta. Elämän kokemusten tulessa karaistaan
hänen
henkensä terästä. Kuten kuu eläinradassa sulattaa itseensä elämän
tapahtumat, niin ihmisen toivomukset ja halut lyövät muottiin sielun
voimat.
Kokemukset muuttuvat jaloiksi sielunominaisuuksiksi, kun hänessä aukeaa
silmä, joka opettaa hänet lukemaan yksinkertaisinta kaikista kirjoista,
jokapäiväisen elämän kirjaa.
Nykyajan alkemisti ei opiskele salaisissa kellareissa ja
holveissa, vaan jatkaessaan työtään huomaa muurien kasvavan hänen
ympärilleen, kuten entisajan mestarille, sillä hän on maailmassa, mutta
ei
ole maailmasta. Hänen jatkaessaan yhä edelleen heikkenee toisten
ihmisten
tiedoista saatu valo, ulkopuolinen apu vähenee, kunnes hän lopulta
seisoo
yksinään pimeydessä. Silloin on aika hänen käyttää omaa lamppuansa ja
ne
kokemukset, joita hän tähän saakka on tehnyt, tulevat olemaan hänen
ainoita
oppaitaan. Hänen täytyy kehittämällään elämännesteellä täyttää oma
lamppunsa, henkisen tajuntansa lamppu. Pitäen sitä päänsä päällä hänen
täytyy astua tuntemattomaan, jossa hän, siinä tapauksessa, että hän on
ollut
hyvä ja uskollinen palvelija, saa oppia jumalallista alkemiaa. Nyt ovat
koeputket ja sulatinkauhat olleet hänen työkalujaan, silloin tutkii hän
maailmoja ja palloja ja hiljaisena katsojana saa hän oppia
maailmankaikkeuden suurelta alkemistilta korkeinta alkemiaa: elämän
luomista, muodon ylläpitämistä sekä maailmojen rakentamista.
Manly P. Hall
Ruusu-Risti —
marraskuu 1928
Источник: http://www.teosofia.net/ruusuristil/vapaamuurariviisautta.htm |