Egyptiläinen vihitty
Myriadeja
vuosia on kulunut siitä kuin egyptiläiset
pappiskuninkaat kävelivät Theaban pylväskäytävissä. Aikoja ennen
Atlantiksen
vajoamista ja paljon ennen Kristuksen syntymää Egypti oli suurten
totuuksien
maa. Suuren Valkoisen Veljeskunnan käsi oli ojennettuna Niilin
valtakuntaa
kohden ja vanhojen pyramidien käytävät kaikuivat vihittyjen laulusta.
Silloin faaraot, puoliksi ihmisinä ja puoliksi jumalina, hallitsivat
Egyptiä. Sittemmin faaraot huononivat ja heidän valtansa väheni.
Ainoastaan
aikaisemmat faaraot luemme nyt pappiskuninkaitten joukkoon.
Koeta kuvitella suurta Luxorin
salia pylväineen, jotka
kannattivat lujasta graniitista tehtyjä torneja ja jonka jokaiseen
pylvääseen oli kirjoitettu kertomuksia jumalista. Salin toisessa päässä
istui Niilin faarao juhlapuvussaan. Hänen ympärillään olivat hänen
neuvonantajansa, joiden päämies oli temppelin pappi. Se oli
suurenmoinen
näky: hän oli jättiläiskokoinen, niin kuin myöhemmät atlantislaiset,
puettuna kultaan ja loistaviin jalokiviin. Hänen päässään oli muinaisen
eteläisen ja pohjoisen valtakunnan kruunu. Hänen otsallaan oli vihityn
kiemurainen käärme, — käärme, joka nostettiin erämaassa, niin että
jokainen,
joka katsoi siihen, saisi elää. Ja tuo nukkuva käärmevoima ihmisessä,
joka
pää alaspäin kiemurteli elämän puussa, toi hänet pois paratiisista,
mutta
sitten taas nousi ristille, tuli kristityksi vertauskuvaksi.
Faarao oli Skorpionin vihitty
ja käärme on muuttunut
Skorpionvoima, jota yksilön kohottamiseksi työtä tehdessään nimitetään
kundaliiniksi. Tämä käärme oli vihkimyksen merkki. Se merkitsi, että
hänen
sisässään oleva käärme oli noussut, sillä todellinen faarao oli yhtä
hyvin
jumalallinen pappi kuin ihmisten hallitsija. Siellä hän istui kuution
muotoisen alttarin tapaisella valtaistuimellaan ja osoitti
hallitsevansa
fyysisen ruumiin neljää elementtiä, — elävien ja kuolleiden tuomarina;
hän,
joka kaikesta voimastaan ja loistostaan sekä maailman suurimman
valtakunnan
arvosta huolimatta, kumartui ääneti ja hartaasti rukoillen jumalten
tahdon
edessä. Kädessään hän piti Niilin kolminkertaista valtikkaa, — ruoskaa,
paimenen koukkusauvaa ja Anubispäistä keppiä. Nämä olivat hänen työnsä
vertauskuvat. Ne edustivat niitä voimia, joita hän hallitsi. Ruoskalla
hän
oli alistanut fyysisen ruumiinsa, paimenen koukkusauvan avulla hän oli
eetteriruumiinsa hallitsija; Anubispäisellä kepillä hän hallitsi
ajatustaan
ja sai hallita toisia, koska hän ennen kaikkea itse noudatti lakeja.
Mutta
hänen juhlapukunsa ohella, hänen rintaansa kuvatun kuoriaisen ja
valtaistuimen yläpuolella olevan kaikki-näkevän silmän ohella ei
egyptiläisellä pappiskuninkaalla ollut vihkimyksen vertauskuvana mitään
niin
arvokasta ja pyhää kuin kolmikulmainen esiliina. Vanhojen egyptiläisten
esiliina sisälsi saman vertauskuvan kuin nykypäivien muurarien
esiliina. Se
kuvasi ruumiiden puhdistumista, kun alempien intohimojen, Skorpionin
asuinsija, oli peitetty puhdistuksen valkealla karitsanvuodalla. Tämä
hänen
puhdistuksensa yksinkertainen tunnusmerkki, vaikka sitä kantoivatkin
monet
muut, arvossa ja kunniassa häntä alemmat, mutta henkisessä puhtaudessa
yhdenvertaiset, oli kaikkein arvokkainta, mitä egyptiläisellä
pappiskuninkaalla oli. Sellainen oli tämä viisaan kansan viisas
kuningas,
jonka puhtauden ja vallan vertauskuvat olivat merkityt näkyville
vihkimyksen
kielellä. Ja juuri näiden pappiskuninkaiden kautta jumaluus
työskenteli,
sillä he olivat Melkisedekin lähettiläitä. He muodostelivat opin, jota
turmeltuneisuuskaan ei ole lopullisesti kyennyt hävittämään ja jonka me
tunnemme kuninkaiden jumalallisena oikeutena, jumalallisena, koska
jumala
saattoi vaikuttaa heidän kauttaan heidän korkean kehityksensä vuoksi.
Itsetietoisia välikappaleita he olivat suuremman voiman käytettävinä,
tahtoen tehdä niiden työtään, joiden kanssa he sointuivat yhteen
viisautensa
ja totuutensa takia.
Mutta, niin kuin kaikkialla,
tässäkin kansassa tuli aika,
jolloin itsekkyys valtasi sekä kuninkaiden että kansan sydämet.
Vähitellen
Valkoisen Veljeskunnan käsi, joka oli muinaista Egyptiä ravinnut,
vetäytyi
takaisin. Vähitellen pimeyden voimat muuttivat entisen loiston
mureneviksi
raunioiksi ja kerran voimakkaat kuninkaat unohdettiin. Mahtavat
vedenpaisumukset kohtasivat maapallon ja Suuri Valkoinen Veljeskunta
johdatti valitut ihmiset luvattuun maahan. Egypti, kerran toivon ja
loiston
maa, rapautui tomuksi.
Faaraoiden suuret temppelit
ovat nyt raunioina ja Isiksen
temppelit murenevina hiekkakivinä. Mutta missä ovat pappiskuninkaat,
jotka
sen loiston aikana siellä työskentelivät? He ovat yhä meidän kanssamme,
sillä ne, jotka olivat ennen johtajia, ovat vieläkin johtajia, jos ovat
pysyneet tiellä. Vaikka heillä ei enää ole kuninkaallista valtaansa,
eikä
papillista pukuaan, niin vieläkin pappiskuninkaat jaloudellaan,
hengenvoimallaan ja lapsen vilpittömyydellään, jotka ominaisuudet juuri
tekivät heidät suuriksi vaikuttavat maailmassa. Vaikka he eivät enää
kannakaan näkyväisiä vallan merkkejä, ovat he nyt, yhtä hyvin kuin
ennenkin
pappiskuninkaita, sillä heillä on vieläkin todelliset arvonmerkkinsä.
Tieto
ja rakkaus ovat muuttaneet entisen kiemuraisen käärmeen ristiksi, se
joka
silloin jakoi runsaita lahjojaan, tekee nytkin rakkaudentöitä. Vaikka
he
eivät enää kannakaan itsehillinnän kolminaista valtikkaa, niin he
kuitenkin
osoittavat tätä hallintaa päivittäisessä elämässään. Vaikka
alttaritulet
Karnakin temppelissä aikoja sitten ovat sammuneet, niin palaa totuuden
tuli
heidän sisällään ja yhä he polvistuvat sen eteen, niin kuin Egyptin
loiston
aikoina. Vaikka papit eivät enää olekaan heidän neuvonantajiaan,
eivätkä
heidän maansa viisaat enää anna neuvojaan valtion asioissa, he eivät
kuitenkaan ole milloinkaan yksin, sillä papit vaikeissa vaatteissa ja
neuvonantajat sinisissä kulkevat yhä heidän vierellään, kuiskaten
tarvittaessa voiman ja rohkeuden sanoja.
Oletko tavannut ihmistä,
sellaista, joka ei ota itseään
huomioon ja jota tunsit rakastavasi? Oletko tavannut viehättävää
ihmistä,
jota, huolimatta hänen viehätysvoimastaan, vihasit? Oletko tavannut
oppineita ihmisiä, jotka joko olivat houkkioita tai tekivät sellaisen
vaikutuksen ja taas toisia, jotka tiesivät vähän, mutta joiden tunsit
olevan
viisaita? Sellaisia ovat ne arvomerkit, joita ei mikään voi hävittää.
Joko
kantaen kruunua tai ilman sitä, he olivat kuninkaita — eivätkä
pöyhkeileviä
narreja. Kuitenkin he ovat kuninkaita ja tulevat ikuisesti olemaan
sellaisia. He eivät osoita arvoaan etevämmyydellään ja mahtavuudellaan,
vaan
niiden sielunominaisuuksien kautta, jotka heistä säteilevät. Elämän ja
vaikuttimien puhtaus säteilee heistä, jotka muinoin kantoivat vihityn
esiliinaa, sillä vaikka kolmikulmainen esiliina, johon oli piirretty
käärme,
on aikoja sitten lahonnut, niin tämän vertauskuvan henkinen vastapuoli
on
kuitenkin huomattavissa heidän jokapäiväisen elämänsä kirkkaudessa,
näin
hälventäen kaikki epäilykset siitä, että niin kuin he silloin olivat
pappiskuninkaita, niin he ovat nytkin. Joka askeleella elämässä me
tapaamme
heitä — korkeissa asemissa ja yhteiskunnan kurjimpien joukossa. Mutta
missä
tahansa heitä tavanneekin, ovat he kuitenkin jumalten puhetorvia ja
lupauksena kaikille, jotka odottavat. Kuninkaita he ovat, eivät
maallisia,
vaan taivasten kuninkaita. Oma Mestarimmekin liittyy niihin, jotka
palvelivat ja kuitenkin Hän oli todellinen kuningas, vaikka Hänen ainoa
kruununsa olikin orjantappuroista tehty.
Yhä jatkuvat vihkimykset Gizen
pyramidissa ja vihityt
saavat arvonmerkkinsä. Sisässään palavan pyhän tulen edessä hän antaa
lupauksensa ja oman korkeamman itsensä alttarille hän asettaa kruununsa
ja
valtikkansa, juhlavaatteensa ja jalokivensä, vihansa ja pelkonsa,
pyhittäen
elämänsä niin kuin pappiskuningas ja vannoen palvelevansa ainoastaan
korkeampaa itseään, jumalaa sisässään. Hänen juhlavaatteensa on hänen
sieluruumiinsa, hänen kruununaan hänen elämänsä ja elämän tiellä on
hänet
kruunattu. Vielä kerran hämyiset tornit ja tehdasuunit hänen
ympärillään
muuttuvat entisiksi loistaviksi temppelin pilareiksi ja ammattilaisen
työkalut kädessä ja kasvot rehellisen työn tahraamina on hän yhtä hyvin
kuningas kuin silloin, kun kaksinkertaisen Niilin valtakunnan kruunu
laskettiin hänen otsalleen ja temppelin pappi julisti hänet Jumalan
arvoiseksi.
Manly P. Hall
Suom. I. L.
Ruusu-Risti —
lokakuu 1929
|