Friedrich Anton Mesmer. Kuuluisa lääkäri, joka
uudestaan keksi ihmisen magneettisen nesteen ja sovitti sitä
käytäntöön;
sitä nimitettiin animaaliseksi magnetismiksi ja
sittemmin mesmerismiksi. Hän
oli syntynyt Schwabenissa 1734 ja kuoli 1815. Hän oli vihitty jäsen
kahdessa
Veljeskunnassa: Fratres Lucis nimisessä ja Luxorin
Veljeskunnassa,
tai jälkimmäisen egyptiläisessä haarassa. "Luxorin" Neuvosto valitsi
hänet —
"Suuren Veljeskunnan" käskystä — toimimaan XVIII:lla vuosisadalla
heidän
tavanmukaisena edelläkävijänään, jollainen lähetetään joka vuosisadan
viimeisellä neljänneksellä valistamaan okkultisessa tiedossa pientä
osaa
länsimaiden kansoista. St. Germain oli tapahtumien kulun ylivalvojana
tässä
tapauksessa, ja myöhemmin Cagliostro lähetettiin avuksi, mutta koska
tämä
teki joukon enemmän tai vähemmän kohtalokkaita erehdyksiä, hänet
kutsuttiin
takaisin. Näitä kolmea miestä pidettiin ensin petkuttajina, mutta nyt
on
Mesmerin maine jo puhdistunut. Kahden toisen kunnia kirkastetaan ensi
(20.)
vuosisadalla. Mesmer perusti v. 1783 "Yleisen Harmonia Järjestön",
jossa
nimellisesti opetettiin ainoastaan animaalista magnetismia, mutta joka
todellisuudessa selitti Hippokrateen oppeja, vanhojen Ask1epieiojen,
terveystemppeleiden, menettelytapoja ym. salaisia tieteitä.
Cagliostro. Kuuluisa adepti, jonka todellisen
nimen
(hänen vihamiehensä) sanovat olleen Josef Balsamo. Hän oli kotoisin
Palermosta ja opiskeli jonkun salaperäisen muukalaisen johdolla, josta
sangen vähäsen on saatu varmuudella selville. Hänen luultu historiansa
on
liian tunnettu kaivatakseen toistamista, ja hänen todellista
historiaansa ei
koskaan ole kerrottu. Hänen kohtalonsa oli sama kuin jokaisen
inhimillisen
olennon, joka todistaa tietävänsä enemmän kuin muut kanssaluodut; hänet
"kivitettiin kuoliaaksi" vainojen, valheiden ja hävyttömien syytösten
kautta, ja kuitenkin hän oli korkeimpien ja mahtavimpien ystävä ja
neuvonantaja joka maassa missä hän liikkui. Lopulta hänet tutkittiin ja
tuomittiin kerettiläisenä Roomassa, ja sanottiin, että hän kuoli
ollessaan vangittuna valtion vankilassa. Hänen loppunsa ei kuitenkaan
ollut
täysin ansaitsematon, koska hän muutamissa suhteissa oli ollut uskoton
lupauksilleen, oli langennut puhtauden tilastaan ja antanut valtaa
kunnianhimolle ja itsekkyydelle.
Kreivi de St. Germain. Uudenaikaiset kirjailijat
pitävät häntä arvoituksellisena henkilönä. Preussin kuninkaan Fredrik
II:n
oli tapana sanoa hänestä, ettei kukaan koskaan ollut saanut selville,
mikä
hän oli miehiään. Lukuisat ovat hänen "elämäkertansa", ja toinen on
toista
rajumpi. Muutamat kunnioittivat häntä ruumistuneena jumalana, toiset
pitivät häntä viekkaan älykkäänä elsassilaisena juutalaisena. Yksi
seikka on
varma: kreivi de St. Germainilla — oli hänen oikea isännimensä mikä
tahansa
— oli täysi oikeus nimeensä ja arvoonsa, sillä hän oli italialaisessa
Tyrolissa ostanut maatilan nimeltä San Germano ja arvo-nimestään hän
oli
suorittanut maksun paaville. Hän oli tavattoman kaunis, ja kieltämättä
hän
oli suunnattomasti oppinut ja omasi laajat kielelliset kyvyt, sillä hän
puhui englantia, italiaa, ranskaa, espanjaa, portugalia, saksaa,
venäjää,
ruotsia, tanskaa ja monta slaavilaista ja itämaalaista kieltä yhtä
helposti
kuri synnynnäinen kansalainen ainakin. Hän oli erinomaisen varakas, ei
koskaan ottanut vastaan penniäkään keltään — itse asiassa hän ei
vastaanottanut keltään lasia vettäkään, eikä taittanut leipää kenenkään
kanssa — vaan lahjoitti kaikille ystävilleen, Euroopan kuninkaallisille
perheillekin mitä ruhtinaallisimpia ja kallisarvoisimpia jalokiviä.
Hänen
musikaalinen taitavuutensa oli ihmeellinen; hän soitti jokaista
instrumenttia, mutta mieluimmin viulua. "St. Germain kilpaili itse
Paganinin
kanssa", sanoi hänestä muuan kahdeksankymmenvuotias belgialainen v.
1835
kuultuaan "genualaista mestaria". "Ylösnoussut St. Germain soittaa
viulua
italialaisen luurangon hahmossa", huudahti muuan liettualainen paroni,
joka
oli kuullut molempien soittavan.
Hän ei koskaan väittänyt
omaavansa henkisiä kykyjä, mutta
todisti olevansa oikeutettu sellaista väittämään. Hänen tapansa oli
vaipua
kuolontranssiin, joka kesti herkeämättä kolmestakymmenestä seitsemästä
neljäänkymmeneen yhdeksään tuntiin, ja tiesi sitten kaiken mitä hänen
piti
tietää, todistaen tämän tosiseikan ennustamalla tulevia ja tekemättä
koskaan
mitään erehdystä. Hänpä se profetoi tulevaisuudesta kuningas Ludwig
XV:lle
ja samaten kuningas Ludwig XVI:lle sekä onnettomalle Marie
Antoinettelle.
Monta todistajaa eli vielä tämän vuosisadan ensimmäisellä
neljänneksellä,
jotka saattoivat todistaa hänen ihmeelliseltä muististaan; hän saattoi
lukea
lehden aamulla, ja vaikka tuskin oli siihen katsahtanut, osasi toistaa
sisällön sanasta sanaan päiviä myöhemmin; hän osasi kirjoittaa
molemmilla
käsillään yhtaikaa, oikealla kädellään hän kirjoitti runon, vasemmalla
mitä
tärkeimmän diplomaattisen kirjoituksen. Hän luki sinetöityjä kirjeitä
niihin
koskematta ja niiden vielä ollessa tuojien käsissä. Hän oli suurin
adepti
metallien muunnoksissa, tehden kultaa ja mitä ihmeellisimpiä
timantteja, ja
sanoi oppineensa taidon Intiassa muutamilta brahmaaneilta, jotka
opettivat
hänelle, miten puhdas hiili keinotekoisesti kristallisoidaan
("elähdytetään"). Niin kuin veljemme Kenneth Mackenzie sanoo: "Vuonna
1780
vieraillessaan Ranskan lähetin luona Haagissa hän löi vasaralla
palasiksi
tekemänsä oivallisen timantin, jonka kaksoiskappaleen, myöskin omaa
tekoa,
hän vastikään oli myynyt jalokivikauppiaalle 5500 louisd'orista." Hän
oli
kreivi Orloffin uskottu ystävä Wienissä v. 1772 ja oli auttanut ja
pelastanut tämän Pietarissa v. 1762, kun Orloff oli sekaantunut sen
ajan
kuuluisiin poliittisiin salaliittoihin; hän tuli myös Preussin Fredrik
Suuren läheiseksi ystäväksi. Tietysti hänellä oli lukuisia vihamiehiä,
eikä
niin ollen sovi ihmetellä, jos kaikki hänestä keksityt huhut nyttemmin
pidetään hänen omina tunnustuksinaan: esimerkiksi että hän oli yli
viisi
sataa vuotta vanha; tai että hän sanoi olevansa persoonallinen tuttava
"Vapahtajan ja hänen kahdentoista apostolinsa kanssa ja että hän oli
nuhdellut Pietaria tämän äkkipikaisesta luonteesta"; — jälkimmäinen
väite on
muuten vähän ristiriitainen ajan puolesta edellisen kanssa, jos hän
todella
oli väittänyt olevansa ainoastaan viisi sataa vuotta vanha. Jos
hän
sanoi "syntyneensä Kaldeassa" ja väitti "tuntevansa egyptiläisten
maagikkojen ja viisaiden salaisuudet", hän ehkä puhui totta silti
väittämättä mitään yliluonnollista. On olemassa vihittyjä, eikä edes
korkeimpia, jotka ovat tilaisuudessa muistamaan enemmän kuin yhtä
entistä
elämäänsä. Mutta meillä on hyvää syytä tietääksemme, ettei St. Germain
koskaan voinut väittää olleensa Vapahtajan "persoonallinen tuttava".
Olipahan miten vain, kreivi St. Germain oli varmasti suurin
itämaalainen
adepti, minkä Eurooppa on nähnyt viimeisten vuosisatojen kuluessa.
Mutta
Eurooppa ei häntä tuntenut. Kukaties jotkut tulevat tuntemaan hänet
seuraavan hirmuvallan aikana, joka tullessaan on kohtaava koko
Euroopan eikä ainoastaan yhtä maata.
H. P. Blavatsky
The Theosophical
Glossary — suom. P. E.
Ruusu-Risti —
tammikuu 1930
|