Salainen Oppi II, Salainen Oppi julkaistiin alunperin 1888.
X SÄKEISTÖ – jatkuu
40. SITTEN
KOLMAS JA NELJÄS (rotu) PAISUIVAT
YLPEYDESTÄ. ME OLEMME KUNINKAITA. ME OLEMME JUMALIA. (a)
41. HE
OTTIVAT VAIMOJA, KAUNIITA KATSELLA,
VAIMOJA ”ÄLYTTÖMISTÄ”, KAPEAPÄISISTÄ.
HE SYNNYTTIVÄT HIRVIÖITÄ, PAHOJA DEMONEJA,
MIES- JA NAISPUOLISIA, MYÖS VÄHÄ-ÄLYISIÄ KHADO (dâkinî). (b)
42. HE
RAKENSIVAT TEMPPELEITÄ IHMISRUUMIILLE. MIEHISTÄ JA NAISELLISTA HE
PALVOIVAT (c) [s.
285].
SILLOIN KOLMAS SILMÄ EI ENÄÄ TOIMINUT (d) [s. 288].
(a) Tällaisia olivat ensimmäiset todella fyysiset ihmiset, joiden
ensimmäinen luonteenpiirre oli – ylpeys! Muisto juuri tästä kolmannesta Rodusta
sekä jättiläismäisistä atlantislaisista [e272] on säilynyt yhdestä
sukupolvesta ja rodusta toiseen aina Mooseksen päiviin asti ja saanut
objektiivisen muodon niissä vedenpaisumusta edeltävissä jättiläisissä, niissä
kauheissa noidissa ja maagikoissa, joista roomalainen kirkko on säilyttänyt
niin eloisia ja samalla vääristyneitä taruja. Se, joka on lukenut ja tutkinut
ikivanhan opin kommentaareja, pitää helposti joitakin atlantislaisia Nimrodin,
Babelin tornin rakentajien, haamilaisten ja kaikkien muiden prototyyppeinä,
koko tuon joukon, ”jonka muisto olkoon kirottu”, kuten teologinen kirjallisuus
ilmaisee sen; niiden, lyhyesti sanottuna, jotka ovat antaneet jälkimaailmalle
Saatanan oikeaoppisen tyypin. Ja tämä johtaa meidät luonnollisesti tutkimaan
näiden varhaisten rotujen uskonnollista etiikkaa, niin myyttisiä kuin ne
lienevätkin.
Minkälainen oli kolmannen ja neljännen Rodun uskonto? Sanan yleisessä
merkityksessä ei lemurialaisilla eikä heidän jälkeläisillään lemurialais-atlantislaisilla
ollut mitään uskontoa, koska he eivät tunteneet mitään dogmeja eikä heidän
täytynyt uskoa mihinkään. Heti kun ihmisen mentaalinen silmä oli
avautunut ymmärtämään, tunsi kolmas Rotu olevansa yhtä tuon alati läsnäolevan
vaikkakin aina tutkimattoman ja näkymättömän KAIKEN, ainoan universaalin
jumaluuden kanssa. Omaten jumalallisia kykyjä ja tuntien itsessään sisäisen
jumalansa jokainen tunsi olevansa luonnoltaan ihmisjumala, vaikka eläin
fyysiseltä minältään. Taistelu näiden kahden välillä alkoi siitä päivästä, kun
he maistoivat viisauden puun hedelmää, taistelu elämästä henkisen ja
psyykkisen, psyykkisen ja fyysisen välillä. Ne, jotka voittivat alemmat
prinsiipit saavuttamalla herruuden ruumiista, yhtyivät ”valon poikiin”. Ne,
jotka joutuivat alemman luontonsa uhreiksi, tulivat aineen orjiksi. Oltuaan
”valon ja viisauden poikia” he tulivat lopulta ”pimeyden pojiksi”. He kaatuivat
taistelussa kuolevaisen ja kuolemattoman elämän välillä, ja kaikista näin
kaatuneista tuli atlantislaisten
tulevien sukupolvien siemeniä.
Tajuntansa aamunkoitossa ei kolmannen kantarodun ihmisellä ollut mitään
sellaista uskoa, jota voitaisiin kutsua uskonnoksi. Toisin sanoen, hän
oli yhtä tietämätön ”loistokkaista ja juhlavista uskonnoista” kuin kaikista
oppijärjestelmistä tai ulkonaisesta palvonnasta. Mutta jos uskonto-sanalla
tarkoitetaan joukkojen sitomista yhteen tuntemaan yhtäläistä kunnioitusta,
pieteettiä, niitä kohtaan joiden tajuamme olevan itseämme korkeampia – niin kuin
lapsi tuntee rakkaita vanhempiaan kohtaan – silloin jo varhaisimmilla
lemurialaisillakin oli uskonto, vieläpä mitä kaunein uskonto, jo heidän
älyllisen elämänsä alusta asti. Eikö heillä ollut ympärillään, jopa
sisälläänkin [e273] elementtien loistavat jumalat?
Eivätkö he viettäneet lapsuuttaan niiden hellässä huomassa, jotka olivat
antaneet heille elämän ja kutsuneet heissä esiin älyllisen, tietoisen elämän?
Meille vakuutetaan näin olleen ja me uskomme sen. Sillä hengen kehittymistä
aineeksi ei olisi voinut koskaan tapahtua eikä se olisi saanut alkusysäystään,
elleivät nuo loistavat henget olisi uhranneet omaa ylieteeristä olemustaan
elävöittämään savi-ihmistä varustamalla kunkin hänen sisäisistä prinsiipeistään
osalla eli oikeammin heijastuksella tuosta olemuksesta. Seitsemän taivaan
(seitsemän olemistason) dhyânit ovat nykyisten ja tulevien elementtien NOUMENONEJA,
aivan niin kuin seitsemän luonnonvoiman enkelit – joiden luonnonvoimien
karkeampia vaikutuksia huomaamme siinä, mitä tiede suvaitsee kutsua
”liikemuodoiksi”, painottomiksi voimiksi ja ties miksi – ovat vielä korkeampien
hierarkioiden vielä korkeampia noumenoneja.
Silloin muinoin oli ”kulta-aika”, jolloin ”jumalat vaelsivat maan
päällä ja seurustelivat vapaasti kuolevaisten kanssa”. Sen jälkeen jumalat
lähtivät pois (ts. tulivat näkymättömiksi) ja myöhemmät sukupolvet alkoivat
sitten palvoa heidän valtakuntiaan – elementtejä.
Atlantislaiset, puolijumalallisen ihmisen ensimmäiset
jälkeläiset sukupuolisen jakautumisen jälkeen – näin ollen ensimmäiset siitetyt
ja inhimillisesti synnytetyt kuolevaiset – olivat niitä, jotka ensimmäisinä
”uhrasivat” aineen jumalalle. He ovat tuossa kaukaisessa hämärässä,
tuossa esihistoriallisia aikoja paljon varhaisemmassa muinaisuudessa esikuvana,
jonka mukaan rakennettiin Kainin suuri symboli.
He ovat ensimmäisiä antropomorfisteja, jotka palvoivat muotoa ja ainetta. Tuo
palvonta alentui hyvin pian itsensä palvomiseksi ja johti siitä fallismiin
eli siihen, mikä on tähän päivään asti hallinnut ylimpänä jokaisen eksoteerisen
uskonnon symboliikassa, niiden rituaaleissa, dogmeissa ja muodoissa. Aadam ja
Eeva tulivat aineeksi eli muodostivat maaperän Kainille ja Abelille –
joista jälkimmäinen on elämää kantava maa, edellinen ”tuon maan eli pellon
viljelijä”.
Näin siis jakautuivat ensimmäiset Lemurian mantereella syntyneet
atlantislaiset rodut varhaisimmista heimoistaan asti oikeamielisiin ja
väärämielisiin; niihin, jotka palvoivat luonnon ainoaa näkymätöntä henkeä,
jonka säteen ihminen tuntee itsessään – eli panteisteihin; ja niihin, jotka
uhrasivat kiihkomielisesti maan hengelle, pimeille kosmisille antropomorfisille
voimille, joiden kanssa he liittoutuivat. Heitä olivat ensimmäiset gibborimit,
”muinaisajan kuuluisat sankarit”,
[e274] joista tulee viidennen Rodun kabirimeja; egyptiläisten ja
foinikialaisten kabiireja, kreikkalaisten titaaneja ja intialaisten rotujen
râkshasoita ja daityoja.
Tällainen oli kaikkien myöhempien ja uudenaikaisten uskontojen,
varsinkin myöhempien juutalaisten heimojumalalleen osoittaman palvonnan
salainen ja mystinen alku. Samalla tämä sukupuolinen uskonto perustui ja
liittyi läheisesti sekä sekoittui, niin sanoaksemme, astronomisiin ilmiöihin.
Lemurialaiset tunsivat vetoa pohjoisnapaa eli edeltäjiensä taivasta
(hyperborealaista mannerta) kohti. Atlantislaiset pyrkivät etelänapaa,
kosmisessa ja maallisessa merkityksessä hornan kuilua kohti – josta
pyörremyrskyinä puhaltavat sitä asuntonaan pitävien kosmisten elementaalien
kuumat intohimonpuuskat. Muinaiset kansat kutsuivat maan kahta napaa
lohikäärmeiksi ja käärmeiksi – tästä johtuvat hyvät ja pahat lohikäärmeet ja
käärmeet ja myös ”jumalien pojille” annetut nimet (hengen ja aineen pojat):
hyvät ja huonot maagikot. Tämä on ihmisen kaksinaisen ja kolminaisen luonnon
alkuperä. ”Langenneiden enkelien” tarina sisältää esoteerisen avaimen
ihmisluonnon moninaisiin ristiriitoihin. Se viittaa ihmisen itsetietoisuuden
salaisuuteen. Se on koko hänen elämänkiertoaan tukeva kulmarauta – hänen
kehityksensä ja kasvunsa historia.
Tämän opin vankasta tajuamisesta riippuu esoteerisen antropogenian
[ihmisrotujen synty] oikea ymmärtäminen. Se antaa selityksen pahan alkuperän
paljon keskustelua herättäneeseen kysymykseen. Siitä myös näkyy, kuinka ihminen
itse on jakanut YHDEN erilaisiin vastakkaisiin puoliin.
Lukija ei siis hämmästyne, vaikka niin paljon tilaa käytetään kussakin
tapauksessa tämän vaikean ja hämärän aiheen valaisemisyrityksiin. Paljon on
eittämättä sanottava sen symbolisesta puolesta, koska näin tekemällä annetaan
ajattelevalle tutkijalle vihjeitä hänen omia tutkimuksiaan varten ja siten
voidaan luoda enemmän valoa kuin on mahdollista välittää muodollisemman,
filosofisemman esitystavan teknisten sanontojen avulla. Niin kutsutut
”langenneet enkelit” ovat itse ihmiskunta. Ylpeyden, himon, kapinan ja
vihan demonia ei ole koskaan ollut olemassakaan ennen fyysisen tietoisen
ihmisen esiintymistä. Ihminen on tämän paholaisen siittänyt ja elättänyt ja
sallinut sen kehittyä sydämessään. Hän on myös tahrannut sisässään asuvan
jumalan yhdistämällä puhtaan hengen epäpuhtaaseen aineen demoniin. Ja jos
kabbalistinen sanonta ”Daemon est Deus inversus”
saa metafyysisen ja teoreettisen vahvistuksensa kaksinaisessa, ilmenneessä
luonnossa, sen käytännön sovellus löytyy ainoastaan ihmiskunnasta.
Nyt on siis sanomattakin selvää, että johtuen väitteistämme a) että
ihminen on esiintynyt ennen muita nisäkkäitä ja jopa ennen suurten matelijoiden
aikoja; b) että aikakautiset vedenpaisumukset ja jääkaudet johtuvat akselin
karmallisesta järkkymisestä; ja etenkin c) että ihminen on syntynyt [e275]
korkeammasta olennosta eli niin kuin materialismi sanoisi yliluonnollisesta
olennosta, vaikka se on ainoastaan yli-inhimillinen – on ilmeistä, että
opeillamme on hyvin pienet mahdollisuudet saada puolueeton käsittely. Kun tähän
vielä lisätään väite, että kolmannessa Rodussa osa ihmiskunnasta – kaikki ne
ihmismonadit, jotka olivat saavuttaneet ansion ja karman korkeimman
kohdan edellisessä manvantarassa – sai psyykkisen ja järjellisen
luontonsa jumalallisilta olennoilta, jotka asettuivat heidän viidenteen
prinsiippiinsä perustaksi, niin Salaisen opin täytyy menettää
arvonsa ei ainoastaan materialismin vaan myös dogmaattisen kristinuskon
silmissä. Sillä heti kun jälkimmäinen tulee kuulemaan, että nämä enkelit ovat
samat kuin heidän ”langenneet” henkensä, julistetaan jo esoteerinen oppi mitä
kauheimmaksi ja turmiollisimmaksi harha-opiksi.
Jumalallinen ihminen asui eläimessä, ja sen vuoksi heti kun fysiologinen
erottautuminen tapahtui luonnollisessa kehityskulussa – jolloin myös ”koko
eläimellinen luomakunta laskettiin vapaaksi” ja koiraat vetivät naaraita
puoleensa –, tuo rotu lankesi; ei siksi että he olivat syöneet tiedon
hedelmää ja osasivat erottaa hyvän pahasta, vaan koska he eivät tienneet
paremmasta. Suvuttoman luomisvaistonsa ajamina olivat aikaisemmat alarodut
kehittäneet välirodun, johon ylemmät dhyâni-chohanit olivat ruumiillistuneet,
kuten säkeistömme antavat ymmärtää.
”Kun olemme todenneet universumin laajuuden ja oppineet tietämään kaiken mitä
siinä on, tahdomme lisätä rotuamme”, vastaavat tahdon ja joogan pojat
samaa rotua oleville veljilleen, jotka kehottavat heitä tekemään heidän
laillaan. Tämä tarkoittaa, että suuret adeptit ja vihityt askeetit tulevat
”lisääntymään”, ts. tuottamaan jälleen kerran järkisyntyisiä tahrattomia
jälkeläisiä – seitsemännessä kantarodussa.
Näin esitetään purânoissa. Mahâbhâratassa ja Brahmapurânassa
jne. Pushkara-Mahâtmyan eräässä osassa kuvataan sitä paitsi sukupuolten
erottautumista seuraavalla allegorialla: Daksha nähdessään, että hänen
tahtosyntyiset jälkeläisensä (”passiivisen joogan pojat”) eivät tahdo luoda
ihmisiä, ”muuttaa puolet itsestään naiseksi, josta hän synnyttää
tyttäriä”, kolmannen Rodun tulevia naisia, jotka synnyttivät Atlantiksen
jättiläiset, [e276] niin kutsutun neljännen Rodun. Vishnupurânassa
sanotaan vain, että ihmiskunnan isä Daksha aloitti sukupuolisen kanssakäymisen
maailman kansoittamiseksi.
Onneksi ihmissuvulle ”valittu rotu” oli jo tullut (älyllisesti ja
henkisesti) korkeimpien dhyânien ruumiillistumisen välineeksi, ennen kuin ihmiskunta
oli tullut täysin aineelliseksi. Kun kolmannen Rodun viimeiset alarodut –
muutamia alimpia lukuun ottamatta – olivat hävinneet suuren lemurialaisen
mantereen mukana, olivat ”viisauden kolminaisuuden siemenet” jo päässeet
perille kuolemattomuuden salaisuudesta maan päällä, ja tämän lahjan avulla voi
sama suuri persoonallisuus mielensä mukaan siirtyä yhdestä loppuun kuluneesta
ruumiista toiseen.
(b) Ensimmäinen sota maan päällä, ensimmäinen ihmisveren vuodatus oli
seurauksena ihmisen silmien ja aistien avautumisesta, mikä sai hänet näkemään
veljiensä tyttäret ja vaimot kauniimpina kuin hänen omansa. Ryöstöjä tehtiin jo
ennen sabiineja, ja Menelaoksilta vietiin heidän Helenansa, ennen kuin viides
Rotu oli syntynyt. Titaanit eli jättiläiset olivat voimakkaampia, heidän
vastustajansa viisaampia. Tämä tapahtui neljännessä, jättiläisten Rodussa.
Sillä noina vanhoina aikoina todella ”oli jättiläisiä”,
ja eläinmaailman kehityssarja on takeena siitä, että ihmisroduissa tapahtui
sama. Vielä alempaa luomisjärjestyksestä löydämme todisteita samasta, sillä
kasviston koko seurasi säännönmukaisessa suhteessa eläimistön kokoa. Ne kauniit
saniaiset, joita me kokoamme ja kuivaamme lempikirjojemme lehtien välissä,
polveutuvat niistä jättiläissaniaisista, joita kasvoi kivihiilikaudella.
Pyhät kirjat sekä filosofisten ja tieteellisten teosten katkelmat –
lyhyesti sanoen lähes kaikki tiedot, jotka ovat tulleet meille muinaisuudesta –
sisältävät viittauksia jättiläisiin. Kukaan ei voi olla tuntematta salaisen
opin atlantislaisia Lankân râkshasoissa – Râman kukistamissa vastustajissa.
Eivätkö nämä kertomukset ole muuta kuin tyhjän mielikuvituksen tuotetta.
Kiinnittäkäämme tähän aiheeseen hetkeksi huomiota.
|